جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

ترجمه لادن بهبودی: سه‌شنبه 31 مارس، ساعت 7 بعدازظهر، تام راتمن مدیر کمپانی فاکس قرن بیستم خبر ناگواری را دریافت کرد:

نسخه‌ای از فیلم پرخرج مردان ایکس چهار که صدها میلیون دلار برای تولید آن هزینه شده بود روی سایت‌های اینترنتی قرار گرفت. این نسخه، نسخه کامل فیلم نبود. بسیاری از صحنه‌های کلیدی در فیلم وجود نداشت و 10 دقیقه کمتر از نسخه اصلی بود. دزدان و سارقان اینترنتی سینما این بار به سراغ یکی از فیلم‌های پرفروش سال آمدند. فیلم چهارم مردان ایکس با نام «نقطه شروع مردان ایکس: ولورین» که قرار است از اول ماه می ‌به اکران عمومی در‌ آید اکنون روی سایت‌های اینترنتی قرار گرفته است.

هم‌اکنون اف بی‌آی و استودیوی فیلمسازی‌ فاکس قرن بیستم در حال پیگیری این ماجرا هستند. آنها این ماجرا را بزرگترین سرقت سینمایی می‌دانند.مسئولان کمپانی فاکس قرن بیستم می‌گویند که نسخه منتشر شده روی اینترنت نسخه ناقصی از فیلم تولید شده است.

از زمان انتشار نسخه فیلم، هزاران نفر آن را دانلود کرده و دیده‌اند و این درحالی است که فاکس به‌دنبال مسدود کردن سایت‌هایی است که نسخه این فیلم را روی سایت خود قرار داده‌اند. این فیلم مقدمه‎ای است بر حوادثی که در سری فیلم‎های قبلی مردان ایکس رخ می‌دهد.

حوادث این فیلم بیشتر حول کاراکتر ولورین اتفاق می‎افتد و به گذشته پرمشقت او و برنامه ساخت سلاح‌های خطرناک X می‌پردازد. در این فیلم شاهد حضور شخصیت‎هایی خواهیم بود که به‌اصطلاح به آنان Mutant گفته می‌شود. تعدادی از آنها را در فیلم‎های پیشین مردان ایکس دیده‎ایم و همچنین با شخصیت‎های جدیدی نیز آشنا خواهیم شد که در دنیای مردان ایکس کاراکترهایی افسانه‎ای و فوق‎العاده شگفت‌انگیز هستند.

فیلم جدید مردان ایکس فیلم پر خرجی است. گفته شده که بیش از 100میلیون دلار برای ساخت این فیلم هزینه شده است و این در حالی است که فیلم‌های قبلی مردان ایکس بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته است.طبق گزارش انجمن سینمای آمریکا جدیدترین آمار رسمی نشان می‌دهد که سرقت آثار سینمایی در سال 2005 بیش از 18میلیارد دلار به صنعت سینما در این کشور ضرر زده است.

کمپانی فاکس قصد دارد تا مخاطبان را به ندیدن این نسخه‌های اینترنتی تشویق کند. گفته شده که نسخه اینترنتی منتشر شده نسخه کاملی نیست. بسیاری از صحنه‌های اصلی فیلم و جلوه‌های ویژه در این نسخه وجود ندارند. موسیقی متن و صداهای فیلم هم ناقص هستند.

کمپانی فاکس در بیانیه‌ای رسمی از تمام سایت‌ها خواست تا از قرار دادن تصاویر این فیلم روی سایت خود خودداری کنند.

در این بیانیه گفته شده که اینگونه اقدامات تلاش‌های فیلمسازان و بازیگران را از بین برده و باعث رنجش طرفداران سینما خواهد شد.

به گفته تحلیلگران، سرقت این فیلم پرخرج یک ماه قبل از اکران عمومی آن پدیده‌ای نادر است.پیدا کردن نسخه اینترنتی فیلم جدید مردان ایکس کار چندان ساده‌ای نیست. کارشناسان می‌گویند با وجود تلاش فاکس برای جمع کردن نسخه‌های اینترنتی این تلاش بی‌فایده خواهد بود و نتیجه‌ای نخواهد داشت.استیو زیچیک منتقد هالیوود ریپورتر توزیع این فیلم را حتی ضد‌تبلیغی برای فیلم دانست و گفت: کسانی که این فیلم را می‌بینند و از آن خوش‌شان نمی‌آید نظر خود را در وبلاگ‌ها می‌نویسند و این نظرات می‌تواند مانع از سینما رفتن بسیاری از طرفداران فیلم شود.

سارقان آنلاین
سرقت آثار هنری از جمله فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر ضرر فراوانی به این صنعت وارد کرده است. گفته شده که انتشار نسخه‌های اینترنتی فیلم‌های سینمایی سالانه 3/2میلیارد دلار به این صنعت در جهان ضرر می‌زند.الیزابت کالتمن، سخنگوی انجمن سینمای آمریکا در این خصوص می‌گوید: مردم همیشه فکر می‌کنند که خب، هالیوود
 به اندازه کافی درآمد دارد و این ضرری برای آن ندارد اما ما از آنها می‌خواهیم تا بیشتر در مورد کسانی که در کار تولید و توزیع فیلم‌ها دخالت دارند فکر کنند.

وقتی فیلمی به‌طور غیرقانونی روی سایت قرار می‌گیرد تمام عوامل از صاحبان سینما گرفته تا کودکی که در سینما پاپ‌کورن می‌فروشد کارشان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.هالیوود اکنون از شیوه‌های مختلفی برای مبارزه با سرقت اینترنتی آثار هنری استفاده می‌کند. انجمن سینمای آمریکا پوسترهایی را با تصویر یوامینگ، ستاره لیگ بسکتبال آمریکا تهیه کرده است که در آنها چنین می‌گوید: من حمایت شما را نیاز دارم. حمایت از کپی رایت به حمایت ما نیاز دارد. این پوستر‌ها در چین که بیشترین میزان سرقت اینترنتی آثار ادبی را دارد توزیع شده است.نکته دیگری که اکنون کمپانی‌ها برای جلوگیری از سرقت اینترنتی در نظر می‌گیرند توزیع نسخه‌های دی‌وی‌دی به فاصله کوتاهی پس از اکران فیلم است.

در گذشته این زمان به 6 تا 9 ماه می‌رسید اما اکنون این زمان کاهش یافته است. مثلا نسخه دی وی دی فیلم مرلی و من‌که 25 دسامبر به نمایش در آمد در آخر مارس وارد بازار شد.

بازگشت مردان ایکس
سری فیلم‌های «مردان ایکس» در زمان اکران خود یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما بودند. این فیلم‌ها براساس یک کتاب تصویری پرطرفدار مارول – خالق شخصیت‌هایی چون بتمن و اسپایدرمن - ساخته شده و کلکسیونی از انسان‌های تغییرپذیر خیر و شر را نشان می‌داد که دارای قدرت‌های عجیب و غریب و غیرعادی بودند.

 آنها که نام‌هایی همچون «ولورین» (حیوان گوشتخوار)، «استورم» (طوفان)، «سایکلوپس» (غول تک چشم)، «ماگنتو» (مغناطیسی) و «میستیک» (معنویت) داشتند، می‌توانستند با فنرهایی که از قوزک پاهای‌شان بیرون می‌آمد بجهند، توفان به راه بیندازند، یا به اراده خود اجسام را حرکت دهند و طبیعت را مقهور خودسازند. این شخصیت‌ها همگی زاییده ذهن خلاق نویسنده هستند که بر پرده سینما نقش بسته‌اند.کمپانی فاکس قرن بیستم در سال 1994 حق تولید فیلم براساس این شخصیت‌ها را خرید و نخستین فیلم در سال 2000 به نمایش درآمد و 54میلیون دلار بلیت فروخت.قسمت دوم این مجموعه تحت عنوان اتحاد مردان ایکس در سال 2003 اکران شد و با فروش 86 میلیون دلاری در گیشه همراه بود.

 فیلم «مردان ایکس: آخرین ایستادگی» از جمله فیلم‌های موفق سال2006 بود که در نخستین هفته اکران در آمریکای شمالی بالغ بر 107 میلیون دلار بلیت فروخت و چهارمین افتتاحیه بزرگ تاریخ سینما لقب گرفت. این فیلم را  برت راتنر کارگردانی کرد. پس از آن خبری از مردان ایکس نشد.

خبر ساخت قسمت چهارم سری فیلم‌های مردان ایکس برای بسیاری از سینما دوستان خبر غیرمنتظره‌ای بود. پیش از این اعلام شده بود که ساخت این فیلم‌ها ادامه نخواهد داشت.
مهم‌ترین مشکل برگرداندن بازیگران برای طرح چهارم بود. همگی مشغول بازی در فیلم‌های دیگری بودند و نمی‌توانستند برای بازی در سری جدید مردان ایکس قرارداد ببندند. اما سرانجام این امکان مهیا شد و پس از برایان سینگر، کارگردان 2 فیلم اول مردان ایکس و برت راتنر، گوین هود به‌عنوان کارگردان فیلم چهارم مردان ایکس انتخاب شد.

اینترتینمنت ویکلی -2 آوریل 2009

کد خبر 78594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز