شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه شهری - بنیامین صدر: پس از استعفای سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محوطه باستانی شوش که گفته می‌شود

به‌دلیل مخالفت با ساخت غیرقانونی هتل در عرصه باستانی این محوطه تاریخی و کوچک کردن نقشه عرصه محوطه باستانی شوش بوده است؛ روابط عمومی این پایگاه به انتشار مهم‌ترین اقدامات انجام شده در زمان سرپرستی محمدرضا چیت‌ساز در پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی شوش پرداخت.[ثبت جهانی شوش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت]

روابط عمومی پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شوش در اطلاعیه خود آورده که دور جدید اقدامات پایگاه شوش، از بهار 1387 آغاز شد و در مرداد 1388 به پایان رسید و در این 16ماه اقدامات بسیاری در راستای پاسداری از این میراث گرانبها صورت گرفته است.

در این اطلاعیه آورده شده که این اقدامات که توفیق انجام آنها با همراهی تعدادی از مردم شریف شوش و برخی از کارشناسان و مدیران دلسوز محلی میسر شد، جزئی از وظایف مسئولان پایگاه بوده و شوش بزرگ‌تر و عزیزتر از آن است که انجام این موارد قلیل و اندک، سبب شود تا رضایتی در ما یا در هر انسان مسئول دیگری ایجاد کند.

کارهای بزرگ، مهم و اساسی دیگری باید انجام شوند تا در آینده نزدیک، ناظر اعتلای این محوطه باستانی و کم‌نظیر فرهنگی باشیم و ثبت جهانی آن را ببینیم. این در شرایطی است که مطابق آنچه در این اطلاعیه آمده کارشناسان پایگاه تاکنون موفق به دریافت حقوق قانونی 16 ماهه‌ خود از سازمان میراث فرهنگی نشده‌اند.

چیت ساز سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری محوطه باستانی شوش هفته گذشته استعفای کتبی خود را به ریاست سازمان میراث فرهنگی فرستاد و در استعفا نامه‌ خود نوشت که با استعفای او موافقت شود.[شوش؛ یکی از 3 شهر قدیمی جهان]

این در حالی است که یکی از اعضای هیأت راهبردی شوش درباره‌ تعیین عرصه و حریم شهر باستانی شوش، تأکید کرد: اگر ایرادی در کار هیأتی که عرصه و حریم شوش را تعیین کرده است، وجود داشته باشد، در حدی نیست که لازم باشد، تعیین حریم دوباره انجام شود.

میرعابدین کابلی، درباره‌ نشستی که به‌تازگی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان برای بررسی عرصه و حریم شوش برگزار شده بود، گفت: ازآنجا که مطرح شده است در این جلسه هیأت راهبردی پایگاه شوش حضور داشتند، حضور خود را در این نشست تکذیب می‌کنم، مگر اینکه اعضای هیأت راهبردی را تغییر داده باشند.

اوعنوان کرد : هیأت پیشین، گمانه‌زنی و تعیین حریمی را برای شهر باستانی شوش انجام داده است و اگر ایرادی هم در کار آنها باشد، در حدی نیست که بخواهند تعیین حریم را دوباره انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تا جایی که اطلاع دارم، عضو دیگر هیأت راهبردی شوش ـ مهدی رهبر ـ نیز در آن جلسه‌ حضور نداشته است، بیان کرد: چنین مسائلی باید در یک جمع کارشناسی مطرح شوند و در یک چنین جمعی، فرماندار، شهردار و حتی پیمانکار نقشی ندارند.

در همین حال غلا‌معلی باغبان، مدیر پایگاه پژوهشی محوطه تاریخی شوش چند روز پیش به ایسنا گفته بود، در جلسه‌ای که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان برگزار شد، کمیته راهبردی پایگاه پژوهشی شوش خواستار آن شد که در طراحی نقشه عرصه و حریم تاریخی شوش، واقعیت‌های شهرسازی لحاظ شوند و در نقشه پیشین تجدید نظر یا نقشه جدیدی از سایت تهیه شود.

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده‌است.

شوش در قرون وسطی آباد و مرکزی بزرگ برای خوزستان بوده‌ و در آن شهر قلعه‌ای محکم و قدیمی وجود داشته‌ است. در طبقه‌های پایین‌تر این شهر آثاری به‌دست آمده که باستان‌شناسان آنها را مربوط به ۸ هزار سال پیش می‌دانند.

کد خبر 88959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز