شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه شهری- بنیامین صدر: کارشناسان میراث فرهنگی، باستانی بودن برخی آثار تپه قلعه دختر که تخریب شده را تأیید کردند

این در حالی است که تخریب تپه باستانی و آثار تاریخی و محیطی در این منطقه ادامه دارد وهیچ مقام مسئولی‌نیز خم به ابرو نمی‌آورد. کارشناسان میراث فرهنگی تأیید کردند که برخی سفالینه‌های این منطقه مربوط به دوره ساسانی و صدر اسلام هستند و پیش‌بینی کردند درصورت کاوش نمونه‌های پیش از تاریخ نیز به‌دست خواهد آمد.

در همین حال سفالینه‌ها و آبگینه‌های خرد شده برای بررسی به‌کارشناسان میراث فرهنگی موزه ملی ارائه شدند. مسئولان میراث فرهنگی و محیط‌زیست مازندران هم که باید پاسخگوی افکار عمومی باشند، همچنان بی توجهند.

دراین میان احمد نادعلیان مجسمه ساز و تلاشگر فرهنگی کشور می‌گوید که اغلب آثارش همچون الهه‌ها و ماهی‌ها به صورت آثار محیطی در دامنه این تپه وجود داشتند که ویران شدند.

او افزود: در نخستین نمایشگاهی که ترتیب خواهم داد، نمونه سفالینه‌های تخریب شده را به همراه آثار تخریب شده‌ام به نمایش می‌گذارم. « این یک جدال نابرابر است که من با چکشی کوچک و قلمی که به صورت بازیافت شده از میل‌سوپاپ ماشین ساخته شده است بر کوه نقش بزنم و بی‌توجهی مسئولان نسبت به میراث فرهنگی و جهل افراد سودجو آنها را نابود کند.»

به گفته او« این روزها که با چکش در دیواره شرقی، ماهی نقش می‌زنم. صدای گوشخراش بیل مکانیکی آزار دهنده است و اجازه نمی‌دهد صدای چکش من شنیده شود.»

در همین حال مسئولان محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی آمل که مسئول هستند هیچ اعتنایی به بازتاب رسانه‌ای تخریب طبیعت و میراث فرهنگی نداشتند.  به‌نظر کارشناسان محیط زیست مستقر در روستای پلور، اساسا واگذاری چنین کوه صخره‌ای خلاف قوانین موجود بوده است و حذف این کوه سنگی اکوسیستم منطقه را بر هم خواهد زد.

گفته می‌شود، مسئول محیط‌زیست مستقر در پلور از تخریب‌کنندگان طبیعت خواسته که کارشان را متوقف کنند اما شرکتی که در آنجا کار می‌کند به او گفته که اگر کار ما را متوقف کنید باید خسارت بدهید!

در مسیری که لودر و بیل مکانیکی تردد می‌کند تکه های سفال و استخوان دیده شده است. گویا یک گور تاریخی نیز در این منطقه وجود داشته است.در این محل 2غار کوچک نیز شناسایی شدند. روز جمعه نیز کوهنوردانی در جداره شرقی برای اعتراض به تخریب حریم طبیعی و تاریخی تپه قلعه دختر تجمع کردند.

کد خبر 89622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز