شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: یک دایره‌المعارف بین‌المللی با انتشار فهرستی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان، شهر شوش را در این فهرست در شمار سه شهر اول تاریخ اعلام کرد.

دایره‌المعارف «همه‌نگار» ویکی‌پدیا در این فهرست فقط به شهرهایی اشاره کرده است که سابقه باستانی داشته و در ضمن هیچگاه از زمان تأسیس تاکنون خالی از سکنه نبوده‌اند.

براساس این فهرست منطقه کنونی شوش از حدود هفت هزار و پانصد سال پیش مسکونی بوده است، اما بنیان شهر کنونی شوش به چهار هزار و دویست سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. به عبارت دیگر شوش کنونی به‌عنوان یک شهر دقیقا شش هزار و دویست و هفت سال قدمت دارد.

در فهرست ویکی‌پدیا شهرهای جریکو در فلسطین (کرانه غربی) با سابقه نه هزار سال قبل از میلاد و بیبلوس در لبنان با سابقه پنج هزار سال قبل از میلاد در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند. بعد از شوش که در این فهرست سوم است به‌ترتیب شهرهای صیدون (لبنان)، مدینه الفیوم (مصر)، گازیانتپ (ترکیه)، استانبول (ترکیه)، هبرون (فلسطین)، بیروت (لبنان) و دمشق (سوریه) در رده‌های هفتم تا دهم قرار دارند. بر این اساس هر ده شهر قدیمی جهان در منطقه خاورمیانه واقع هستند.

اما در رده‌های بعدی وارانسای (هند)، هاراپا (پاکستان)، آتن (یونان)، تیر (لبنان) ژینژنگ (چین)، موهنجودارو (پاکستان)، دهلی (هند)، اربیل و کرکوک (عراق)، آرانا (ترکیه)، حما (سوریه)، بیت‌المقدس (فلسطین)، تبس (مصر)، یافا (فلسطین)، آلپو (سوریه)، کوتاسیس (گرجستان)، چولولا (مکزیک)، آسیوت (مصر) و غزه (فلسطین) دیده می‌شوند.

البته به‌نظر می‌رسد حقایق تاریخی درباره شهرهای ایران در فهرست مذکور نیازمند بازنگری است. زیرا شهرهایی همچون ری (با بیش از سه هزار سال سابقه سکونت)، همدان (با بیش از سه هزار سال سابقه سکونت)، نهاوند (با بیش از دو هزار و پانصد سال سابقه سکونت) و ارومیه (با نشانه‌هایی از سکونت پنج هزار ساله) می‌توانستند در این فهرست جای داشته باشند.

مضاف بر آن‌که همه این شهرها همیشه مسکونی بوده و مصداق شاخص‌های مورد نظر برای تدوین فهرست دایره‌المعارف ویکی‌پدیا هستند.

شایان ذکر است که این دایره‌المعارف به‌صورت همه‌نگار تدوین می‌شود، یعنی هرکس در هر کجای جهان توان تکمیل و ویرایش مطالب آن‌را دارد.

روزنامه همشهری به‌زودی گزارشی درباره وضعیت خدمات شهری، سیمای اجتماعی و چشم‌انداز عمومی شهر باستانی شوش، به‌مناسبت معرفی آن به‌عنوان یکی از سه شهر قدیمی جهان چاپ خواهد کرد.

کد خبر 24457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز