گروه شهری: تنها یک‌سال پس از آنکه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ساخت هتل را در حریم قلعه شوش مجاز دانست

 و اعتراض همگان به‌ویژه باستان‌شناسان را برانگیخت این بار معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از بی‌اشکال بودن ساخت 2 هتل در محدوده شهر شوش خبر داده است.

با این وصف، به درستی مشخص نیست در فاصله یک‌سالی که از ماجرای تبدیل قلعه شوش به هتل و مجتمع خدماتی گذشته است تا به حال چگونه حریم کاخ آپادانا و قلعه شوش محل مناسبی برای ساخت هتل تشخیص داده شده است.

میراث‌خبر دراین‌باره نوشت: «معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با موافقت ساخت هتل لاله در عرصه شهر باستانی شوش، چشم خود را روی آثار تاریخی این شهر باستانی بست.

پیش از این پی‌کنی‌ها برای ساخت این هتل منجر به تخریب محوطه‌ای به وسعت 100 در 100 متر متعلق به دوره اشکانی و ساسانی شد.»

ایسنا نیز دراین‌باره به نقل از سرپرست گروه تعیین عرصه و حریم شهر باستانی شوش درپی اعلام نظر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر بدون مانع بودن ساخت 2هتل در شوش، خبرداد: «ساخت این‌ دو هتل، یعنی اینکه شوش فکر ثبت جهانی را از سر خود بیرون کند.»

شوش در حالی قرار است میزبان ساخت 2هتل باشد که به درستی مشخص نیست آیا این شهر حتی با وجود زیگورات چغازنبیل و جاذبه‌هایی چون دانیال نبی و کاخ‌آپادانا مسافرانی دارد که بخواهند در هتل، آن هم در ظرفیت 2هتل اقامت کنند.

در این شرایط در حالی که 29گمانه از 61 گمانه باستان‌شناسی در محدوده محوطه باستانی شوش، عرصه هزارو200 هکتاری و مرز لایه‌های باستانی را با خاک بکر مشخص می‌کند، مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تکیه بر عرصه مصوب 400هکتاری شوش با ساخت هتل در این محوطه باستانی موافقت کردند.

« محمد تقی عطایی»، سرپرست هیات تعیین حریم محوطه باستانی شوش در این باره به میراث‌خبر گفت: «29 گمانه از 61 گمانه باستان‌شناسی برای تعیین عرصه شهر باستانی شوش زده شد که مرز میان لایه‌های باستانی و زمین‌های بکر را مشخص کرد.

با این حساب و طی نقشه‌های به‌دست آمده از مشاهدات باستان‌شناسی، عرصه شهر باستانی شوش هزار و 200 هکتار تعیین شد و تمامی اطلاعات به‌دست آمده به‌صورت پرونده‌ای جهت ثبت به تهران و معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارسال شد.»

 به گفته وی، محل قرار‌گیری هتل لاله شوش درست روی آثار دوره ساسانی و اشکانی است.

این درحالی است که معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اقدامی تازه پس از بازدید از محل که بدون حضور باستان‌شناسان صورت گرفته اعلام کرده است که ساخت هتل در این محل بلامانع است.

 هیأت باستان‌شناسی تعیین عرصه شهر باستانی شوش فعالیت خود را از آن سوی محدوده 400 هکتاری که پیش از این تصویب شده بود آغاز کردند و با دنبال کردن پراکندگی سفال‌ها 61 گمانه باستان‌شناسی ایجاد کردند.

 عطایی درباره مشاهدات خود در شرق شهر باستانی شوش و محلی که گودال 100 متر در 100 متر جهت ساخت هتل لاله ایجاد شده است نیز گفت: «این گودال روی یک محوطه ساسانی ایجاد شده و ما به فاصله 200 متر در سه طرف شمال و جنوب و شرق محل قرار‌گیری هتل لاله گمانه باستان‌شناسی زدیم و در تمامی آنها لایه‌های ساسانی و اشکانی دیده شده است.»

 مطالعاتی که یک جمع کارشناسانه برای تعیین عرصه این شهر تاریخی در آن زمان انجام دادند، تأیید می‌کند که تمام بخش‌هایی که این دو هتل، یعنی هتل «امیر زرگر» و هتل «لاله» در آن هستند، درون بافت باستانی شهر شوش قرار دارند.

به گفته عطایی، یکی از هتل‌ها دقیقا روبه‌روی کاخ آپادانا و حدود 30 متری سکوی غربی این کاخ قرار دارد.

سرپرست گروه تعیین عرصه و حریم شهر باستانی شوش دراین‌باره به ایسنا گفت: بررسی طرح نیز نشان داد، یک طبقه‌ زیرزمین این هتل به پارکینگ تبدیل می‌شود و سه طبقه روی آن ساخته می‌شوند. اگر از زیرزمینی که با حفر آن لایه‌های دوره هخامنشی به‌شکل مستقیم نابود می‌شوند، بگذریم، طبقه‌های دوم و سوم هتل از ارتفاع کاخ آپادانا بالاتر قرار می‌گیرند که این امر، خود معضلی برای ثبت جهانی شوش است.

کد خبر 65930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز