همشهری آنلاین: فرهاد تجری با بیان اینکه به موجب قانون تا زمانی که محکومیت فردی محرز نشده باشد نمی‌توان نام وی را اعلام کرد، از اعلام اسامی متخلفان حوادث مربوط به بازداشتگاه‌ها خودداری کرد.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با مهر درباره معرفی و محاکمه افرادی که عامل تخلفات و جنایات صورت گرفته در پی حوادث پس از انتخابات از جمله به فرموده رهبر معظم انقلاب جان باختن معدود کسانی در مسئله کهریزک بوده اند، گفت: در کنار کمیته ویژه مجلس، کمیته ای از سوی شورای عالی امنیت ملی برای بررسی حوادث اخیر تشکیل شده است که برخی همکاران ما مشترک هستند و در بسیاری از گزارشات ما وجوه اشتراک زیادی وجود دارد. لذا ما سعی می‌کنیم در بسیاری از مواردی که باعث موازی کاری با کار این کمیته می‌شود ورود پیدا نکنیم و برخی اخبار در این زمینه را تنها در اختیار کمیته شورای عالی امنیت ملی قرار دهیم.

تجری افزود: بر اساس همین گزارشها دستور برخورد با متخلفان بازداشتگاه کهریزک صادر شد.

وی تصریح کرد: غیر از متخلفان کهریزک که در اختیار مراجع قضایی برای رسیدگی به تخلفاتشان قرار گرفتند هر فرد دیگری نیز که به عنوان متخلف از سوی کمیته شناخته شود و نسبت به حقوق مردم و نظام تعدی کرده باشد در هر لباس و جایگاهی محکوم خواهد بود و قطعا به تخلفاتش رسیدگی خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره اینکه قرار است اینگونه متخلفانی که از سوی کمیته ویژه مجلس یا شورای عالی امنیت ملی شناسایی می شوند به مردم معرفی شوند یا خیر؟ یادآوری کرد: به موجب قانون آئین دادرسی کیفری دادگاه انقلاب تا زمانی که محکومیت فردی محرز نشده باشد، هیچکس نمی‌تواند نام و مشخصات وی را اعلام کند.

وی ادامه داد: البته درباره برگزاری دادگاههای متهمان حوادث اخیر که از رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی پخش می‌شود باید اشاره کنم که برگزاری این دادگاهها به صورت علنی و پخش آن از سوی رسانه ها به موجب نظر شورای عالی امنیت ملی و به دلیل اطلاع رسانی شفاف به مردم از روند دادگاههای حوادث اخیر انجام می‌شود.

تجری خاطرنشان کرد: اتهامات متهمان حوادث اخیر فعلا در حد اتهام است و زمانی محرز می‌شود که دادگاه در مورد آنها رای صادر کند اما چون مردم باید از مسائل اخیر و برگزاری روند دادگاههای متهمان آن اطلاع داشته باشند مصلحت ایجاب می‌کند این دادگاهها به صورت علنی برگزار شود . در این زمینه اگر هم تعدی به برخی حقوق متهمان صورت بگیرد توجیه پذیر است.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است که تا زمان اثبات جرم و اتهام افراد از ذکر اسامی آنها خودداری کنیم چون چنین موضوعی به عقلانیت و حفظ حقوق مردم نزدیکتر است. در بحث برگزاری علنی دادگاههای اخیر و پخش آن از طریق رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی شاید خود بنده تا حدودی موافق آن نبودم اما مجموعه توجیهات از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط در این باره وجود داشت که نمی‌توان یک نظر مخالف را در برابر آن مطرح کرد.

نظر قوه قضائیه، مجلس و دستگاههای ذیربط نظام هم این است که افراد قبل از اثبات جرم و اتهامشان معرفی نشوند.
 
نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس درباره دلیل عدم معرفی متخلفان کهریزک به مردم نیز یادآورشد: چون جرم این افراد با جرائم امنیتی قابل قیاس نیست فعلا به صورت رسمی به مردم معرفی نمی‌شوند، اما این افراد هم پس از محکومیت قطعی و صدور حکم دادگاه معرفی خواهند شد. نظر قوه قضائیه، مجلس و دستگاههای ذیربط نظام هم این است که افراد قبل از اثبات جرم و اتهامشان معرفی نشوند.

وی درباره بررسیها درباره چهار تن از افرادی که به گفته حجت الاسلام مهدی کروبی در بازداشتگاهها مورد آزار جنسی قرار گرفته اند و حاضرند در صورت تامین امنیت خود را معرفی کنند اظهارداشت: تا این لحظه هیچ فردی به ما معرفی نشده است. ما خواهان آن هستیم تا هرچه سریعتر این افراد به ما معرفی شوند تا بررسیهای لازم در این زمینه صورت گیرد.

عضو کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان تاکید کرد: کمیته برای تامین نظر آقای کروبی و تضمین امنیت این افراد و برای اینکه بهانه‌ای در زمینه معرفی آنها وجود نداشته باشد رایزنیهایی لازم را با رؤسای مجلس و قوه قضائیه صورت داده است تا افرادی که به آقای کروبی مرجعه کردند در کمیته حاضر شوند و پس از انجام بررسیهای لازم صحت و سقم این ماجرا مشخص شود.

تجری خاطرنشان کرد: البته ما درباره متهمان حاضر در بازداشتگاههای مختلف مسائل اخلاقی و فشارهای وارد شده بر آنان را بررسی کردیم و حتی با یک مورد شبهه به خصوص درباره آزار جنسی در بازداشتگاهها مواجه نشدیم و جز در مواردی که آقای کروبی مطرح کردند و در حال حاضر هم ما آماده بررسی این مسئله هستیم و اقدامات لازم هم در حال انجام است چیزی ندیدیم.

فرهاد تجری در این  گفت‌وگو از دیدار  امروز برخی اعضای کمیته با سعید حجاریان خبر داد.

کد خبر 88945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز