مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

شادی توکلیان: ماه رمضان فرا‌رسید و دوباره همه ما به میهمانی خدا می‌رویم.

ماه رمضان ماه رحمت و برکت و ماه خداست؛ ماهی است که درهای رحمت خداوندی باز و درهای غضب و عذاب به روی بندگان بسته شده است و ماهی است که خداوند مهربان با مختصر بهانه‌ای بندگان گنهکار خود را می‌بخشد.

در ایران و ‌همه کشورهای اسلامی برای برگزاری هرچه بهتر ایام این ماه برنامه‌هایی تدارک دیده می‌شود و تهران نیز به عنوان پایتخت ایران اسلامی سعی دارد تا خود را برای این ضیافت الهی آماده‌ کند‌.

   پیش‌بینی بیش از 160 برنامه برای روزه‌داران تهرانی

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران در این ماه می‌گوید‌:‌ با تشکیل ستادی متشکل از 26 ارگان و سازمان، بیش از 160 عنوان برنامه برای روزه‌داران تهرانی در طول ایام ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است‌. 

 دکتر سید محمد‌ هادی ایازی از تشکیل ستاد هماهنگی ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان شهر تهران خبر می‌دهد و می‌افزاید‌: امسال به منظور خدمات‌رسانی بیشتر و مطلوب‌تر به شهروندان و همچنین ایجاد انسجام و یکپارچگی در اجرای برنامه‌هایی که در شان روزه‌داران عزیز تهرانی باشد‌، ستاد مرکزی با عضویت 18 مجموعه از داخل شهرداری تهران و حدود 10 ارگان و تشکل خارج از شهرداری تشکیل شده است.

 وی ادامه می‌دهد‌: این ستاد در مقیاس منطقه‌ای نیز به ریاست شهردار هر منطقه و با عضویت تمامی نهادها و تشکل‌های مردمی فعال در سطح منطقه شکل گرفته و سعی شد تا برنامه‌های رمضان با نظر کار گروه مشترک و بر‌اساس سلایق تمامی اقشار تهیه و اجرا شود.

 سخنگوی شهرداری تهران تقویت‌، انسجام و همبستگی اجتماعی‌، آموزش مناسب مباحث دینی‌، اخلاقی و فرهنگ شهروندی‌، بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت محلات و شورایاری‌ها و ... را از جمله دلایل تشکیل این ستاد می‌داند و می‌گوید‌: در اجرای برنامه‌ها سعی شده کارکردهای معنوی‌، فرهنگی‌، اجتماعی‌، روانی و اقتصادی ماه مبارک رمضان به طور جامع لحاظ شود.

 وی از جمله اهداف شهرداری تهران در اجرای این برنامه‌ها را احیا و تقویت شعائر و آداب صیام‌، تالیف قلوب در میان خانواده‌ها و شهروندان‌، تقویت نشاط‌، امید و سلامت جسمی و روانی ‌و جلوگیری از نشر خرافه و افراط و تفریط در اجرای مراسم و مناسبت‌های ویژه ‌این ایام برشمرد.

 توزیع سبد غذایی میان زنان سرپرست خانوار

سخنگوی شهرداری تهران از تلاش این نهاد برای آماده‌سازی شهر و شهروندان برای ورود به این ماه مبارک خبر می‌دهد و می‌افزاید: این روزها شهرداری‌های مناطق به منظور استقبال از ماه مبارک رمضان سیمای بصری شهر را با کمک شورایاری‌ها و شهروندان آذین‌بندی کرده و نمازخانه‌ها و مساجد در حال مرمت و غبار‌روبی هستند‌، در ضمن به شهروندان در ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس گل اهدا خواهد شد.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به توجه ویژه مدیریت شهری به افراد آسیب دیده و ایتام در ماه مبارک رمضان می‌گوید‌: اداره کل امور بانوان ضمن تدارک جشن‌ها و مراسم افطار ویژه زنان و خانواده‌های آسیب‌مند‌، سبد غذایی رمضان بین زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های آسیب‌دیده زندانیان توزیع خواهد کرد‌، همچنین سازمان رفاه و خدمات اجتماعی نیز برای متکدیان‌، بی‌خانمان‌ها و... برنامه‌های فرهنگی و معنوی متناسب این ایام تدارک دیده است.

وی از برپایی بازارچه خیریه برای زنان سرپرست خانوار و مددجویان و راه‌اندازی بازارچه‌های خود‌اشتغالی در سطح مناطق خبر می‌دهد و می‌افزاید: سازمان رفاه و خدمات اجتماعی در ماه مبارک رمضان از 300 شهروند اهدا کننده اقلام هبه تجلیل خواهد کرد و همچنین با همکاری مناطق، ایستگاه‌های صلواتی برپا کرده و با سفره افطاری از روزه‌داران پذیرایی می‌کند.

 وی با اشاره به توزیع بروشورهای آموزشی خانه به خانه‌، برپایی ایستگاه‌های سیار آموزشی‌، برگزاری تور زیارتی برای تشکل‌های مردم نهاد و ... توسط اداره کل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی می‌افزاید‌: اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز دوره‌های آموزش و سلامت‌، تورهای آموزش، مشاوره تغذیه‌، مراسم افطاری روزه کله گنجشکی‌، مسابقات سلامت‌، جشنواره افطاری سالم و مراسم افطار با پزشکان محله را برگزار خواهد کرد.

به گفته وی از خادمین سلامت مساجد که در سال گذشته همکاری موثری با شهرداری داشتند نیز طی مراسمی تقدیر خواهد شد و در شب‌های قدر در اماکن زیارتی نظیر امام‌زاده صالح و ... پایگاه‌های انتقال خون برپا می‌شود.

 ایازی ادامه می‌دهد: هر یک از مناطق 22 گانه به صورت ویژه از 2 هزار دختر روزه اولی ساکن منطقه‌شان با برگزاری جشن «تکلیف نور» تجلیل ویژه خواهند کرد و همچنین از گروه‌های فعال در امور معنوی و قرآنی شهر مانند خادمین و موذنین مساجد‌، نمازگزاران نمونه‌، چهره‌های قرآنی و نوآموزان قرآنی و... نیز با حضور شهردار و مسئولان منطقه ای نیز تقدیر می‌شود .

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همکاری مساجد شهر در ایام ماه مبارک رمضان از مسن‌ترین و جوان‌ترین نمازگزار منطقه نیز تجلیل می‌شود.

 برگزاری مسابقات جام رمضان

دکتر ایازی در ادامه با اشاره به شور و هیجان جمعیت زیادی از جوانان تهرانی برای حضور در مسابقات مختلف جام رمضان‌، می‌افزاید: در جلسات ستاد هماهنگی ویژه برنامه‌های رمضان بر آماده‌سازی و تجهیز سالن‌های ورزشی محلات برای پذیرایی مطلوب از ورزشکاران در طول ماه رمضان تاکید شد تا با بکارگیری تمامی ظرفیت‌های شهرداری تهران‌، جوانان دغدغه فضا و امکانات برای برگزاری مسابقات جام رمضان نداشته باشند.

 وی همچنین از برگزاری سومین دوره مسابقات فوتبال جام رسانه‌ها در سالن یادگار امام شهرداری منطقه 10 خبر می‌دهد و می‌گوید: مسابقات فوتسال محلات نیز در دو مرحله مقدماتی و نهایی در 22 منطقه شهرداری برگزار می‌شود‌، البته مسابقات فوتسال مدیران ارشد و کارکنان ویژه بانوان و آقایان نیز به مانند سال‌های قبل برگزار می‌شود.

 وی ادامه می‌دهد: در طول ماه مبارک رمضان بعد از افطار، ورزش همگانی پیاده‌روی در سطح محلات برای خانواده‌ها و جشنواره بازی‌های سنتی در بوستان‌ها برگزار خواهد شد.

 آموزش مفاهیم قرآنی در 25 پارک شهر

وی همچنین افزود: برای کسانی که تا سحر بیدار می‌مانند نیز سامانه 137 شهرداری مسابقه تلفنی تدارک دیده است . به گفته وی مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز محافل انس با قرآن تحت عنوان 30 شب‌، 30 برنده و 30 جایزه (کاروان تلاوت نور)‌، توسط قاریان‌، حافظان و گروه‌های تواشیح ممتاز و بین‌المللی در مساجد شاخص شهر تهران برگزار می‌کند‌، همچنین این مرکز آموزش مفاهیم و قرائت قرآن در نمازخانه 25 پارک بزرگ شهر تهران را در ایام ماه مبارک رمضان اجرا خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد‌: علاوه بر برنامه‌هایی که در مساجد تهران برگزار می‌شود‌، سامانه‌های نشاط نیز برنامه‌های خود را به شکل ویژه‌ای در این ماه اجرا کرده و در نیمه ماه رمضان نیز به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی‌(ع) جشن بزرگی برپا خواهد شد و علاوه بر آن شب شهادت امام علی‌(ع) نیز برنامه ویژه ایتام برگزار می‌شود .  به گفته وی در مجموعه اعتبارات فرهنگی بخش قابل توجهی مربوط به برنامه‌های ماه رمضان است و محدودیتی برای اجرای این برنامه‌ها وجود ندارد.

 تور گردشگری نیایش در ماه رمضان

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران از برگزاری 500 تور گردشگری نیایش در ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد . ‌  عبادالله رمضانی با بیان این که ‌یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان برگزاری تورهای گردشگری «نیایش» است‌، می‌افزاید: این تورها که ویژه بازدید از اماکن مذهبی و مقدس شهر تهران است در طول این ماه و در تمام مناطق تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این تورهای یک روزه برای شهروندان تهرانی علاوه بر بازدید از این اماکن مذهبی، مجموعه‌ای از برنامه‌های معنوی و فرهنگی خاص ماه مبارک رمضان طراحی شده است. رمضانی با تاکید بر این که رویکرد عمده برنامه‌ها خانواده محور است، خاطرنشان کرد: بر این مبنا، تورها نیز برای خانواده‌ها طراحی شده‌اند و با توجه به این که در هر تور 100 شهروند تهرانی حضور دارند، در مجموع حدود 50 هزار شهروند میهمان تور گردشگری نیایشخواهند بود.

همشهری جمعه

کد خبر 88219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز