دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

منیژه بهارلو: بار دیگر ماه مبارک رمضان فرارسید و در فرصت نوسازی و اعتلای روح، روزنه تازه‌ای را فراروی خود گشوده داریم.

در این ماه آفریدگار، با گشودن سفره امساک، بندگان خویش را به اطعام نور فرا می‌خواند و روح و ملائک با ماموریت تقدیر، میهمان زمینیان می‌‌شوند و اینچنین است ماه بهار قرآن. سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به مناسبت حلول خجسته ماه مبارک رمضان مجموعه برنامه‌هایی را در قالب جشنواره ماه مبارک رمضان در سطح شهر و مراکز سازمانی برگزار می‌کند.

این جشنواره که 2روز پیش از آغاز ماه و با مراسم آیین استقبال شروع شد، در طول این ماه استمرار می‌یابد و با فرارسیدن عید سعید فطر، خاتمه می‌یابد.

استقبال از ماه مبارک رمضان: مؤسسه «هاتف شهر» مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان را با هدف ایجاد فضای نشاط در استقبال از ماه مبارک رمضان به‌مدت 3شب قبل از حلول ماه مبارک رمضان در خیابان ولیعصر، حد فاصل خیابان مولوی و مهدیه تهران با برنامه‌های متنوع فرهنگی- هنری برگزار کرد.

مراسم استقبال و افتتاحیه مراسم 30 شب با قرآن: جشن مراسم استقبال و افتتاحیه مراسم 30 شب با قرآن در مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین با هدف استقبال از ماه مبارک رمضان از اول ماه مبارک برپا می‌شود. برنامه‌های این 30شب شامل مناجات‌خوانی، تواشیح، ابتهال‌خوانی، سخنرانی‌، تواشیح و تلاوت قرآن توسط قاریان بین‌المللی ایرانی و مصری است.

جشنواره بین‌المللی رحمه‌للعالمین: فرهنگسرای ملل، جشنواره رحمه‌للعالمین را در ماه مبارک رمضان با حضور کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، سوریه، سومالی و آذربایجان با محوریت پیامبر اکرم(ص) و بازنمایی فرهنگ اسلامی سایر ملل، در شهر تهران در فرهنگسراهای ملل، ارسباران، اشراق، بهمن و ابن‌سینا از 10شهریور برپا می‌کند.

چهارمین دوره بازی‌های رایانه‌ای (جام رمضان): ‌منطقه 11 و فرهنگسرای آی‌تی چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را با هدف مبارزه با آسیب‌ها و مخاطرات رسانه‌های نوظهور و آشنایی نوجوانان و جوانان با آنها برگزار می‌کنند. این جشنواره با مشارکت و همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی (انجمن بازی‌های رایانه‌ای)، به‌مدت 10 روز از 4 تا 14 شهریور در فرهنگسرای رازی برگزار می‌شود.‌

مسابقه بزرگ میهمانی خدا:‌ مسابقه‌ بزرگ میهمانی خدا از طریق پیام کوتاه با هدف ترویج و توسعه استفاده از قرآن و ادعیه‌ هر روز ماه رمضان که حاوی نکات اخلاقی و اجتماعی است و آیات متناظر آن در قرآن کریم برگزار می‌شود. پرسش‌های این مسابقه از طریق نشریه اتوبوس و بروشورهای توزیعی به اطلاع شهروندان رسانده می‌شود.

جشنواره قرآنی با محوریت آیه 31 سوره اعراف:‌ این جشنواره‌ با هدف ترویج و توسعه استفاده از قرآن در زندگی، تدبر در آیات قرآن با موضوع قناعت و پرهیز از اسراف، ترویج فرهنگ قناعت و ساده‌زیستی در بین اقشار مختلف مردم از طریق خلق آثار هنری با محوریت تولید آثار تجسمی، داستان کوتاه، خوشنویسی، شعر، کلیپ و تیزر و... برگزار خواهد شد.

اجرای محافل انس با قرآن : فرهنگسرای قرآن، محافل توسعه و ترویج فرهنگ تلاوت قرآن را در مساجد شهر تهران در شب‌های ماه رمضان میان شهروندان اجرا می‌کند.

جشن رمضان در مراکز خاص نگهداری از جانبازان، سالمندان و ایتام:  جشن رمضان جهت جلب توجه مردم به مراکز خاص نگهداری از جانبازان و بیماران و پرکردن بخشی از خلأ عاطفی و فرهنگی افراد ساکن در این مراکز اجرا می‌شود. این برنامه‌ها با رویکرد قرآنی پیش‌بینی شده است.

جایزه ادبی قدر:‌ معاونت هنری، این جایزه را با هدف تقدیر از هنرمندان برتر در رشته‌های شعر‌، خوشنویسی و طراحی گرافیک که آثار ماندگار در این‌خصوص به یادگار گذاشته‌اند، در یکی از ایام ماه مبارک رمضان اهدا می‌کند.

آسیب‌شناسی ترانه‌های ماه مبارک رمضان: معاونت هنری، نشست بررسی موسیقی‌های ویژه ماه مبارک رمضان را در هفته ‌آخر ماه رمضان با بررسی تاثیر ترانه‌های ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای ارسباران برپا می‌کند.

اهدای جایزه مسابقه «رکعتی عشق»: مسابقه سراسری عکس «رکعتی عشق» در ماه مبارک رمضان در سال 87 با هدف تشویق و حمایت از آفرینش‌های هنرمندان عکاس که ذوق، تجربه و هنر خود را صرف ثبت لحظه‌های نورانی کرده‌اند و در راستای ترویج فرهنگ نماز، نیایش و عبادت می‌کوشند، برگزار شد. به این مسابقه 1730 اثر رسید که 200 عکس انتخاب شد و بعد از داوری نهایی به 10 عکاس برتر در ماه مبارک رمضان 88 جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

جشنواره حبیب‌الله:  این جشن، با نمایشگاه و کارگاه‌های آموزش جانبی از 10 تا 15 رمضان و با همکاری وزارت بازرگانی برگزار می‌شود و طی آن 5 شب جشن در حوزه نان با رویکرد اصلاح الگوی مصرف برپا می‌شود. این جشنواره شامل نمایشگاه پخت نان‌، تکریم نانوایان نمونه و اجرای نمایش، نماهنگ و تجلیل از هنرمندان و پژوهشگران حوزه نان است.

میهـمانی بــزرگ «روزه‌داران‌ کوچک »:‌ محفل فرهنگی- مذهبی آموزش غیرمستقیم مفاهیم و آیین‌های دینی در 2 مسجد منطقه 20 برای مدت 6 روز شامل جمع‌خوانی قرآن، قصص قرآنی، مصورکردن قصص قرآنی و افطاری ساده، از 31 مرداد تا 28 شهریور برپا می‌شود.

افطاری ساده:‌ محفل فرهنگی- مذهبی افطاری ساده برای تداوم بخشیدن به روحیه معنوی و پرفیض ماه مبارک رمضان در مناطق 10، 11، 12 و 18 اجرا می‌شود. کل برنامه 30 روز است که 15 روز را سازمان و 15 روز را مردم افطاری می‌دهند. بسته‌های افطاری ساده (نان و پنیر و...) در خیابان به مردم اهدا می‌شود. برای اجرای این برنامه از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود هر کس می‌خواهد افطاری بدهد، امکان توزیع آن در سطح وسیعی بین مردم و شهروندان شهر وجود دارد.

جشنواره فرهنگی رمضان و اقوام ایرانی: ‌جشنواره معرفی آیین‌های اقوام ایرانی در ماه مبارک رمضان با معرفی آداب و رسوم مذهبی و مشترکات آیین‌های اقوام ایرانی در ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای انقلاب از 7 تا 15 شهریور برگزار می‌شود.

ایمان و توانگری – قناعت و ساده‌زیستی:‌ در این برنامه آموزشی استادان مطرح کشور در زمینه اسلام‌شناسی، روان‌شناسی، توانگری و همچنین روحانیون در کادری تیمی به تدریس خواهند پرداخت تا ضمن آموزش، زمینه‌های بهره‌مندی مخاطبین را از فضایلی چون قناعت، ساده‌زیستی و... فراهم کنند. این برنامه در فرهنگسرای سرو   از 9 تا 22 شهریور  برگزار می‌شود.

بسته فرهنگی ویژه ائمه جماعات: محصول فرهنگی ویژه ائمه جماعات شامل 2کتاب (حاوی احادیث، معرفی سایت‌های ماه مبارک رمضان، کتابچه راهنما مربوط به مسائل جوانان، خانواده، مسائل اجتماعی، دنیای مجازی)، یک عدد فلش‌کارت با موضوع ماه مبارک رمضان و یک هدیه فرهنگی است.

نشریه اتوبوس : نشریه اتوبوس برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و استفاده مفید از اوقات فراغت و با هدف انتقال محتوای ویژه ماه مبارک رمضان انتشار می‌یابد. این نشریه که به ‌صورت هفتگی در سیستم حمل‌ونقل عمومی توزیع می‌گردد، جهت ارائه به نمازگزاران عید فطر که عازم مصلای تهران هستند نیز در اتوبوس‌های حامل شهروندان قرار داده می‌شود.

طراحی و تولید بسته دانش‌آموز: در راهپیمایی روز قدس، یک کارت تبریک و خوشامدگویی به نوجوانان و کودکان برای شرکت در این مراسم داده می‌شود و آنها برای دریافت هدیه به یکی از غرفه‌های سازمان دعوت می‌شوند. در غرفه سازمان، بسته‌ای حاوی مدادپاک‌کن، تراش، جامدادی و یک دفترچه یادداشت با محتوای مربوط به این روز به آنها  اهدا می‌شود.

نصب طومار یک کیلومتری: طوماری یک کیلومتری در سرتاسر مسیر راهپیمایی روز قدس نصب می‌شود. این کار با هدف محکوم‌کردن جنایات صهیونیسم، ثبت دست‌نوشته‌های مردم و ایجاد حس همدلی و نوع‌دوستی انجام می‌گیرد.

استقرار غرفه‌های مراکز در مسیر راهپیمایی روز قدس:‌ مناطق سازمان و معاونت فرهنگی، غرفه‌های تکریم و بزرگداشت روز قدس را در مسیرهای راهپیمایی روز قدس برپا می‌کنند.

ایستگاه سیار ارسال بلوتوث: اداره طراحی و ارزیابی فرهنگی، سامانه ارسال محتوا را به‌منظور پاسداشت روز قدس برپا می‌کند. در راهپیمایی روز قدس، ماشین مجهز به سامانه‌های ارسال بلوتوث، در میان جمعیت حرکت کرده و فایل‌های مرتبط با این موضوع را ارسال می‌کند.

جشن بزرگ شکرانه: جشن بزرگ شکرانه جهت گسترش فضای نشاط در روز عیدفطر در استادیوم 12000نفری آزادی با حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی برگزار می‌شود.

کتابچه ماهی که تمام نمی‌شود (ویژه عید سعید فطر): کتابچه‌ «ماهی که تمام نمی‌شود» روایتگر اخلاق دینی به همراه تقویم مذهبی‌، جهت مشخص‌کردن سایر روزه‌های مستحبی‌، متون تعلیمی و ادبی‌ و... است. این کتاب ویژه رده سنی جوانان و نوجوانان است. این کتابچه روز عید فطر توزیع می‌شود.

کد خبر 88518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز