گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: بنیاد رودکی در سال 87 با اجرای 270 اجرای نمایش و 312 کنسرت موسیقی به استقبال سال 88 رفت

گرچه بازسازی تالار وحدت و تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری، بهار پرباری برای بنیاد رودکی نداشت اما باید امیدوار بود که در نیمه دوم سال، فعالیت دوچندان این بنیاد بتواند رکورد سال گذشته را حداقل حفظ کند. امیدواریم این سال نکو از بهارش پیدا نباشد.

«سمفونی انقلاب»،«اپرای عاشورا»، همایش رودکی به همراه کتاب موسیقی رودکی، اجرای سمفونی «این فصل را با من بخوان»، اکسپوی هنرهای تجسمی و اجرای «سمفونی انتظار» از جمله فعالیت‌های بنیاد رودکی در سال گذشته است.

‌اصغر امیرنیا، مدیرعامل بنیاد رودکی در نشستی مطبوعاتی در تالار وحدت، با اشاره به برنامه‌های سال‌جاری گفت: برنامه‌های تالار وحدت تا پایان سال 88 مشخص است، هرچند که تدوین برنامه‌های این مجموعه منوط به اخذ مجوز از مراکز مرتبط همچون دفتر هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی و اداره کل نمایش است.

وی درباره سایر برنامه‌های بنیاد رودکی افزود: ما همان طور که قول داده بودیم برنامه فعالیت‌های سال 88 را در اسفند 87 مشخص کردیم. این در حالی است که ما هم‌اکنون نیز مشغول تدوین برنامه سال 89 بنیاد رودکی هستیم که در پایان امسال اعلام خواهد شد.

ماه رمضان و برنامه‌های بنیاد

اولین دوره جشنواره نغمه‌های آسمانی که به الحان مذهبی اختصاص دارد 14 تا 16 رمضان امسال در تالار وحدت برگزار می‌شود. امیرنیا در این رابطه گفت: ما امسال برای ماه مبارک رمضان و ماه محرم نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم تا اقشار مذهبی جامعه را نیز بیشتر با فعالیت‌های هنری ارتباط دهیم.

ازجمله این برنامه‌ها برگزاری جشنواره نغمه‌های آسمانی است. به گفته امیرنیا پیش از این قرار بود جشنواره نغمه‌های آسمانی به‌مدت 20 روز در ماه مبارک رمضان برگزار شود که به‌دلیل برخی مشکلات، امسال به شکل جشنواره‌ای 3 روزه از 14 تا 16 رمضان برگزار می‌شود. این جشنواره با همکاری وزارت ارشاد، صدا و سیما، مرکز موسیقی، شهرداری و بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

شاید برای موسیقی

سال گذشته دفتر بنیاد رودکی اعلام کرد که به‌دلیل کمبود سالن برای اجرای موسیقی، این تالار به اجرای موسیقی اختصاص خواهد داشت. امسال هم این سیاست ادامه خواهد داشت.

امیرنیا در پاسخ به این پرسش که امسال سیاست اختصاص این تالار به اجراهای موسیقی ادامه خواهد داشت یا نه؟ گفت: از آنجا که بازیگران حوزه نمایش زیاد هستند و معمولا اجراهای تئاتر با گروه‌های موسیقی تداخل پیدا می‌کند، با همفکری مرکز هنرهای نمایشی تصمیم گرفتیم که اجرای نمایش‌ها را محدود کنیم واین وظیفه سنگین را به اهالی موسیقی بسپاریم. اگر آنها به خوبی از این امکانات استفاده نکنند، این تالار را به اهالی تئاتر خواهیم سپرد.

بدون امکانات

با توجه به تصمیم مسئولان بنیاد رودکی برای اختصاص این تالار به موسیقی، در بهسازی این تالار هنوز امکانات جدید صوتی نصب نشده است. گرچه امیرنیا معتقد است که جایگزین اولیه وسایل صوتی جوابگوی نیازهای موسیقی خواهد بود. به گفته مدیرعامل بنیاد رودکی، امکانات اختصاصی و حرفه‌ای برای موسیقی خریداری شده و تا یک ماه دیگر نصب خواهد شد.

حکایت ارکستر ملی

22 تیرماه خبر کناره‌گیری فرهاد فخرالدینی از ارکستر ملی تنها با بیانیه‌ای از سوی دفتر موسیقی ارشاد پاسخ داده شد و پس از آن مسئولان ترجیح دادند که با سکوت، با این قضیه برخورد کنند.

اما دیروز برای نخستین بار دلیل این کناره‌گیری از سوی مدیران مطرح شد. به گفته امیرنیا، ارکستر موسیقی ملی سال‌ها به‌عنوان یکی از ارکسترهای دولتی زیرمجموعه دفتر موسیقی فعالیت می‌کرد، اما در چند سال گذشته بحث خصوصی‌سازی‌ این ارکستر از سوی فرهاد فخرالدینی مطرح شد که به دلایلی میسر نمی‌شد.

در شرایط حاضر ارکستر موسیقی ملی با وضعیتی جدید و با پشتیبانی بنیاد رودکی به‌عنوان یک نهاد غیردولتی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 

بدون اجاره بها

از گروه‌هایی که در تالار وحدت برنامه اجرا می‌کنند اجاره سالن نمی‌گیریم و حتی به گروه‌هایی که در تالارهای رودکی و وحدت برای اجرا می‌روند، سوبسید می‌دهیم و حداقل هزینه‌ها را در نظر می‌گیریم، اما قیمت بلیت را بنیاد تعیین نمی‌کند و هر گروهی براساس هزینه‌ها و کیفیت کار، قیمت بلیت را مشخص می‌کند.

امیرنیا ضمن اعلام این مطلب به قیمت تمام‌شده هر صندلی اشاره کرد. به گفته او هر صندلی نزدیک به 18هزارتومان هزینه روی دست تالار می‌گذارد اما بلیتی که به مخاطب ارائه می‌شود، زیر 15هزار تومان است.

وی در این رابطه گفت: این تخفیف‌ها با کمک و همکاری ارشاد صورت می‌گیرد. باتوجه به این، ما از هر گروه 40 یا 30 درصد و از ارکسترهای خصوصی 10 درصد فروش بلیت را دریافت می‌کنیم که این مبالغ حتی هزینه نیروهای انسانی را که در اینجا کار می‌کنند ،تامین نمی‌کند.

همچنین او درباره اخذ هزینه اجاره سالن تمرین از گروه‌های موسیقی هم گفت: گروه‌هایی که در این مجموعه اجرا دارند، اجاره بهایی نمی‌پردازند اما اگر گروهی در تالار دیگری اجرا داشته باشد و در یکی از تالارهای تحت پوشش ما تمرین کند با حداقل هزینه از آنها اجاره بها دریافت می‌کنیم. به گفته او، ساعتی 15 هزار تومان از چنین گروه‌هایی گرفته می‌شود که با توجه به هزینه برق، پلاتو و... هزینه کمی است.

کد خبر 87342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز