سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

چند سالی است که شهرداری تهران در رویکرد جدیدش، اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را در سرلوحه خود قرار داده است

 این را در فهرست برنامه‌های ویژه معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه 22 به مناسبت ماه مبارک رمضان نیز می‌توان دید. «ایوب نوحی» مدیر اداره فرهنگی منطقه 22 در این باره می‌گوید: «معاونت اجتماعی و فرهنگی با تدوین و اجرای 43 برنامه سعی در ترویج فرهنگ رمضان میان شهروندان، بویژه جوانان دارد. این برنامه‌ها در قالب‌های گوناگون مانند تورهای نیایش، محافل انس با قرآن، حضور شهرداران نواحی در مساجد، نشست‌های صمیمانه شهردار منطقه با نمازگزاران، جشن‌های مذهبی، راهپیمایی روز قدس و“ برگزار می‌شوند.»

به گفته مدیر اداره فرهنگی این برنامه‌ها از دوم شهریور آغاز شده است و تا 29 شهریور ادامه دارد و توزیع آن در محله‌های نه‌گانه منطقه 22 به گونه‌ای انجام شده است که همه شهروندان علاقه‌مند بتوانند از آن بهره ببرند. همشهری محله، عنوان مکان و تاریخ اجرای این برنامه‌ها را برای شما تهیه کرده است.

 اگر تاکنون نتوانستید در برنامه‌های ویژه رمضان شرکت کنید هنوز فرصت باقی است. تورهای نیایش معاونت اجتماعی تا امروز 2 تور نیایش را به مقصد امامزاده صالح¨ع تجریش و امامزاده صالح¨ع© فرحزاد برای شهروندان نواحی 2 و 4 برگزار کرده است. به گفته نوحی ظرفیت پیش‌بینی شده برای هر یک از تورها 80 نفر بود، اما استقبال شهروندان به اندازه‌ای بود که در هر تور بیش از 140 نفر مراجعه و در برنامه شرکت کردند.

 اگر شما هم علاقه‌مند به زیارت اماکن متبرکه در قالب تور نیایش هستید، فرصت را از دست ندهید. معاونت فرهنگی و اجتماعی تور زیارت مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی¨ع© را برای شهروندان ناحیه یک، روز 18 شهریور از ساعت 9 تا 14 برگزار می‌کند. همچنین تور زیارتی امامزادگان عینعلی و زینعلی¨ع برای شهروندان ناحیه 3، روز 22 شهریور برگزار خواهد شد.

 می‌توانید با تلفن به ناحیه ثبت‌نام کنید.خوب است بدانید در راه رفت‌و برگشت به این اماکن، مسابقات مذهبی و فرهنگی برگزار می‌شود و در هر تور به 10 نفر جوایزی اهدا می‌شود. معاونت اجتماعی فرهنگی برای آشنایی بیشتر شهروندان با مکان‌های مذهبی، در هر تور یک نفر راهنما برای ارائه توضیحات تعیین کرده است تا شهروندان را با تاریخچه مکان موردنظر بیشتر آشنا کند.

 محفل انس با قرآن اگرچه از ابتدای ماه رمضان تا  امروز 5 محفل انس با قرآن برگزار شده اما تا پایان این ماه فرصت حضور در 4 محفل انس با قرآن دیگر باقی است. همین امشب با حضور در مسجد جامع ولی‌عصر¨عج© در خیابان کاج، روبروی بنفشه 9 می‌توانید پس از اقامه نماز در این برنامه معنوی شرکت کنید.

جمعه 20 شهریور مسجد «امام حسین¨ع©» روستای واریش، سه‌شنبه 24 شهریور مسجد «چهارده معصوم¨ع© شهرک «لاله» و چهارشنبه 25 شهریور، حسینیه «سیدالشهدا¨ع©» شهرک «شهید باقری» قرارگاه عاشقان قرآنی خواهد بود. حضور شهردار ناحیه در مساجد ماه رمضان و گردآمدن مؤمنان در مساجد فرصت خوبی برای تماس نزدیک شهروندان با مسئولان است بر این اساس تاکنون 6 برنامه حضور شهردار ناحیه در مسجدهای منطقه انجام شده و 6 تای آن باقی است.

 شهروندان ناحیه مربوطه، 16 شهریور پس از نماز مغرب و عشا در مسجد چهارده معصوم¨ع©، 17 شهریور مسجدجامع ولی‌عصر¨عج©، خیابان کاج 22 شهریور مسجد مسلم بن عقیل¨ع خیابان ساحل، 23 شهریور مسجد چهارده معصوم¨ع© شهرک لاله، 24 شهریور مسجد حضرت ابوالفضل¨ع© پیکانشهر و بالاخره 25 شهریور حسینیه سیدالشهدا¨ع© شهرک شهید باقری با شهروندان نمازگزار دیدار خواهند کرد. 

  نمازگزاران  نمونه این از آن دست برنامه‌های معاونت اجتماعی فرهنگی است که به ترویج فرهنگ رمضان و نماز کمک می‌کند، 24 شهریور ماه، مسجد حضرت ولی‌عصر¨عج© شهرک لاله، 25 شهریور، مسجد «امام علی¨ع©» در «هوانیروز»، 26 شهریور ماه مسجد «امام حسین¨ع©» در «دانشگاه شریف» و 27 شهریور ماه مسجد «حضرت ابوالفضل¨ع©» در «پیکانشهر» محل اجرای این برنامه خواهد بود.

افزون بر اینکه تجلیل از نوآموزان مدرسه قرآنی امیرالمؤمنین¨ع© نیز 25 شهریور از ساعت 10 تا 12 در این مدرسه انجام می‌شود. برنامه‌های روز قدس و عید فطر معاونت اجتماعی و فرهنگی ترتیب اعزام شهروندان به راهپیمایی «روز قدس» را در 27 شهریور داده است. شهروندان می‌توانند از محله‌های منطقه پیش از ظهر با وسیله ایاب و ذهابی که مهیا شده است به میدان آزادی، محل برگزاری راهپیمایی اعزام شوند.افزون بر این 4 جشن به مناسبت عید سعید فطر برگزار می‌شود

 این جشن‌ها 28 شهریور در بوستان «ساحل» در دهکده المپیک، بوستان «افرا» در خیابان «ساحل»، بوستان «غدیرخم» در «شهرک شریف» و بوستان «سرو» در شهرک «آزادشهر» برگزار خواهد شد.برگزاری نماز عید فطر، اختتامیه زیبا و باشکوه برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان است که در مساجد امام حسین¨ع© شریف و مسجد امیرالمؤمنین¨ع© روستای «واریش» اقامه خواهد شد. 

کودکان بی‌سرپرست مهمان جامعه‌القرآن 

  چهارشنبه هفته گذشته جامعه‌القرآن حضرت امیرالمؤمنین میزبان بیش از 150 نفر از روزه‌دارانی بود که برای افطار در این مکان جمع شده بودند.البته این مراسم تا اندازه‌ای با مهمانی‌های افطاری که برخی از ما برای رضای خدا و سهیم شدن در این سنت پسندیده برگزار می‌کنیم، متفاوت بود چون مهمانان این مراسم معنوی کودکان بی‌سرپرستی بودند که از 3 مؤسسه پرورشگاهی و نگهداری بچه‌های بی‌سرپرست خارج از منطقه در آن حضور داشتند.

 مراسم دقایقی پیش از اذان مغرب و با ورود اعضای این 3 موسسه به سالن اجتماعات جامعه القرآن در حالی  آغاز شد که میزبانان سفره‌های افطار را در فاصله‌های مناسب کنار هم در سالن پهن کرده بودند و همه چیز برای پذیرایی از مهمانان آماده بود.

 با طنین‌انداز شدن نوای روحبخش اذان در فضای محله، یکی از اعضای جامعه‌القرآن پشت بلندگو قرار گرفت و  با صوت خوش اذان گفت و حاضران در این برنامه در حالی روزه‌هایشان را باز کردند که فضای معنوی حاکم بر جامعه القرآن با شور و نشاط و هیاهوی مهمانان ویژه این مراسم آمیخته بود.

با اینکه گفته می‌شد برگزارکننده این برنامه افطار برای پذیرایی از 300 نفر از بچه‌های بی‌سرپرست تدارک دیده است اما گویا بعد مسافت میان منطقه ما و موسسات پرورشگاهی دعوت شده سبب شده بود تنها کودکان 3 مؤسسه بتوانند در این مراسم شرکت کنند. این برنامه با هدف خیر اطعام افراد نیازمند به ویژه ایتام و کودکان و نوجوانان بی‌نصیب از نعمت خانواده و همچنین برپایی سنت حسنه افطار برگزار و هزینه آن نیز به صورت شخصی تأمین شده است. 

همشهری محله- 22

کد خبر 89957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز