مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

پویا عباسی: سامانه‌های نشاط، با هدف پرکردن اوقات‌فراغت خانواده‌ها، به‌وجود آوردن محیط‌های شاد و فرح‌بخش و با رویکردی فرهنگی-اجتماعی، در محله‌های مختلف شهر و بوستان‌ها دایر شد

و استقبال و مشارکت شهروندان تهرانی را به دنبال داشت.

«محله‌»ها، محور اصل توجه و تعامل مسئولان شهری در پیشبرد روابط اجتماعی و فرهنگی شهروندان تهرانی به شمار می‌روند. هویت بخشیدن به محله‌های شهر تهران و استفاده از قابلیت‌های مردمی در راه توسعه فرهنگی و اجتماعی، شناسایی نیازها، ایجاد تعامل و برنامه‌ریزی‌های مشارکتی با شهروندان از مزایای «محله‌محوری» است.

 برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، امسال رنگ‌وبوی مردمی‌تری به خود گرفته است و به‌وضوح می‌توان یاری و مشارکت شهروندان و مسئولان شهری را در اجرای این برنامه‌ها دید. سامانه‌های نشاط محله‌های مختلف تهران امسال با مشارکت مستقیم شورایاری‌های محل و شهروندان، نقش پررنگی را در اجرای برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان ایفا کرده‌است تا حلقه همکاری مسئولان شهری و شهروندان تهرانی، تنگ و تنگ‌تر شود.

 با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه این ماه با تشکیل ستادی متشکل از 26ارگان و سازمان و ارایه بیش از 160عنوان برنامه برای روزه‌داران تهرانی تدوین شد. هر چند در ارایه خدمات، هماهنگی و اجرای برنامه‌های ویژه ماه رمضان، بخش‌های مختلف شهرداری تهران و دیگر سازمان‌ها نقش مهمی داشتند، اما مشارکت مردمی و حضور گسترده شورایاران در ارایه و اجرای برنامه‌های ماه رمضان، چشمگیر و قابل توجه است.

در واقع سامانه‌های نشاط محله‌ها، به عنوان حلقه اولیه تعامل بین شهروندان و مسئولان‌شهری باعث شدند تا برنامه‌ریزی و اجرای مراسم و برنامه‌های مختلف ماه رمضان، در هر محله، متناسب با سلیقه و انتظار اهالی همان محله انجام شود.

برنامه‌ریزی به سلیقه اهالی محل

با ریاست شهردار هر یک از مناطق شهرداری تهران، ستادهای برگزاری برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان تشکیل شد و تمام نهادها و تشکل‌های مردمی فعال به این ستادها پیوستند. حضور و مشارکت‌های مردمی در ستاد هماهنگی ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان باعث شد تا ضمن جامعیت یافتن این برنامه‌ها، سلیقه شهروندان مناطق مختلف شهر تهران نیز در تدوین و اجرای این برنامه‌ها لحاظ شود.

 توجه به مسایل معنوی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانی خمیرمایه برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ماه مبارک‌رمضان است. هر چند این موارد به عنوان اصول، محدوده برنامه‌ریزی‌ها را مشخص کرده است، اما با توجه به نیاز و نوع دیدگاه شهروندان محله‌های مختلف و میزان مشارکت مردمی، برنامه‌ریزی ارایه شده متفاوت و گاه متنوع است.

مسابقه آذین‌بندی

سامان‌دهی و جلب مشارکت شهروندان، برای غبارروبی از مساجد و آذین‌بندی محله‌ها، از اولین کارهای سامانه‌های نشاط، پیش از آغاز ماه مبارک رمضان بود. جدا از فعالیت چشمگیر شورایاری‌ها در آذین‌بندی محله‌ها و غبارروبی مساجد و مشارکت شهروندان در این زمینه، برگزاری مسابقه آذین‌بندی محله‌ها و مساجد هم مزید بر علت بود تا با رقابتی‌شدن این کار معنوی، استقبال بیشتری نیزآن صورت بگیرد. برگزاری مسابقه آذین‌بندی محله‌ها و مساجد با پیشنهاد و ابتکار سازمان زیباسازی شهرداری تهران به مرحله اجرا درآمد.

سامان‌دهی نذور

پذیرایی از روزه‌داران سر سفره‌های افطار و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در روزهای ماه مبارک رمضان از دیگر اقدام‌های سامانه‌های نشاط، محله‌ها و شهرداری مناطق است. توزیع سبدهای غذایی بین خانواده زندانیان، زنان سرپرست خانواده، خانواده‌های بی‌بضاعت، متکدیان و بی‌خانمان‌ها نیز از برنامه‌های دیگری است که در محله‌های مختلف شهر و سامانه‌های نشاط اجرا می‌شود. ساما‌ن دهی نذورات مردمی هم طرحی است که امسال اجرا می‌شود.

مسابقه‌های ورزشی

مسابقه‌های ورزشی به‌خصوص در محله‌ها از برنامه‌های همیشگی در ماه رمضان به حساب می‌آیند. برگزاری مسابقات فوتسال جام رسانه‌ها، انجام مسابقات فوتسال مدیران ارشد و کارکنان آقا و خانم نیز طبق روال سال‌های گذشته ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. برنامه جدید ورزشی که امسال به‌ ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان اضافه شد، انجام ورزش همگانی و پیاده‌روی خانواده‌ها در محله و پارک‌هاست. برگزاری جشنواره بازی‌های سنتی نیز در بوستان‌ها جریان دارد.

تور نیایش

یکی از برنامه‌های مورد توجه در ماه مبارک رمضان، برگزاری تورهای زیارتی و استقبال شهروندان به‌خصوص خانم‌هاست. رونق‌بخشیدن به گردشگری شهری سیاستی است که شهرداری تهران آن را دنبال می‌کند. برگزاری تورهای زیارتی، سیاحتی و آموزشی به مناسبت‌های مختلف و به صورت رایگان انجام می‌شود. در ماه مبارک رمضان نیز تور زیارتی اماکن متبرکه تهران در برنامه‌های سامانه‌های نشاط و مناطق شهرداری گنجانده شده است و «تورنیایش» نام دارد.

برنامه‌های ویژه برای خانم‌ها

برنامه‌های اختصاصی برای خانم‌ها نیز در ماه مبارک رمضان امسال مورد توجه ویژه قرار گرفته است. برپایی بازارچه‌های خیریه برای زنان سرپرست خانوار، راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی و برگزاری کلاس‌های آموزشی غذای سالم ماه رمضان و هم‌چنین انجام کارگاه‌های آموزشی مختلف ویژه بانوان از برنامه‌هایی است که برای بانوان محترم در نظر گرفته‌اند.

سیل برنامه‌ها

همان‌طور که اشاره شد، برنامه‌های جامع و متنوعی برای ماه مبارک رمضان تدوین شده است و در این فرصت و جای کم، مجال پرداختن به تمام آن‌ها وجود ندارد. بنابراین به ذکر عنوان برخی خدمات و برنامه‌هایی که توسط سامانه نشاط محله‌ها ارایه می‌شود، اکتفا می‌کنیم.

جشن روزه‌داران کوچک، جشن اولین روزه‌داران کله‌گنجشکی، اهدای بن ویژه به زنان سرپرست خانواده، برگزاری جشن ویژه ولادت امام حسن(ع)، کلاس‌های ارتقابخشی سطح سلامت شهروندان، کارگاه‌های آموزش تغذیه، کلاس‌های مختلف قرآنی، توزیع پوستر، قرآن، دعاها و مطالب فرهنگی، اکرام ایتام، برگزاری مسابقات فرهنگی و... از جمله این برنامه هاست.

همشهری زندگی

کد خبر 89811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز