مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

شادی توکلیان: روزگاری در این سرزمین، مردمانی برای آزادی، دفاع از ناموس و وطن جنگیدند و حاضر شدند جان خود را در این راه از دست بدهند ،در مقابل دشمنان ایستادند و تنها هدفشان ایران بود و خاک وطن.

خواستند تا در برابر زور بایستند، ایستادند و به هدف رسیدند و اگر امروز ما در این کشور هستیم به برکت خون آنان است. پس از آن همه  مردم خواستند تا به هر نحوی که شده یاد شهیدان را زنده نگه دارند.

 خیابان ها، کوچه ها، بزرگراه ها، همه و همه به یاد آنان نامگذاری شد تا همواره نام آنان روبروی دیدگانمان قرار گیرد و هیچگاه ا زخاطرمان نرود . شهرداری تهران نیز دراین راستا، ساخت تندیس ها و سردیس های شهدا را در کنار اقدامات دیگر در دستور کار قرار داده است.

تهران ، شهری شناسنامه دار

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ،  تهران را شهری شناسنامه دار و با خاطره‌ای می داند  که مهمترین سرمایه آن در عرصه های فرهنگ و هنر است. وی با اشاره به این که کشورهای همجوار ایران دارای آثار فاخری در حوزه شهری هستند،می گوید: جشنواره های مجسمه سازی که در چند سال اخیر در تهران برگزار شد، حسی ایجاد کرد که بگوییم کشور برتر منطقه هستیم

 اما امکان بروز و ظهور و خلاقیتش به وجود نیامده است. به گفته احمد مسجد جامعی، تهران مانند همه شهر‌های بزرگ دارای خشونت و تلخی فیزیکی و کلامی است و ساخت مجسمه ها و تندیس ها ما را به ضرورت جایگاه ویژه هنر رهنمون می‌کند.

رییس کمیسون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران معتقد است  : اینکه شهرداری تهران ، هنرمندان و اساتید دانشگاه به یک همدلی برای گسترش هنر در سطح شهر رسیده‌اند بسیار مبارک است . این ها سه ضلع مثلثی هستند که در تلاقی با هم می‌تواند منشا آثار ماندگاری شوند.

نصب تندیس شهدا در ورودی های تهران

 مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه شهرداری به طور جدی به دنبال نصب تندیس شهدا در ورودی‌های شهر تهران است، می گوید  : در ابتدای کوچه هایی نیز که به نام شهدا نامگذاری شده تابلویی متشکل از تصویر و گوشه ای از خاطرات و زندگی‌نامه شهدا نصب می شود. 

 وی ادامه می دهد :  نصب تندیس‌های شهدا در خیابان های مزین به نام هر شهید از دیگر اقداماتی است که به صورت جدی در شهرداری تهران پیگیری می شود.  این از اقدامات موثر شهرداری تهران برای بازشناسی و گرامی‌داشت شهدایی است که از جان خود برای انقلاب مایه گذاشتند.

احداث باغ مجسمه تندیس هاو تمثال های حجمی شهدا

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از احداث باغ مجسمه شهدا در شهر تهران با هدف گرامیداشت خاطره شهدای انقلاب اسلامی خبر داد. حجت‌الله ملاصالحی از احداث باغ  مجسمه به منظور گرامیداشت خاطره شهدای انقلاب اسلامی خبر می دهد و می‌گوید‌:  در این باغ مجسمه تندیس ها و تمثال های حجمی از شهدای انقلاب اسلامی نصب خواهد شد.  وی می‌افزاید: هم اکنون احداث این باغ مجسمه در حال طراحی است تا پس از پایان کار طراحی احداث آن آغاز شود.

 مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اقدامات این سازمان برای توسعه فرهنگ شهادت در سطح شهر تهران، ادامه می دهد: نصب یادبودها، تمثال‌ها و مجسمه‌های شهدا در شهر از جمله فعالیت‌های این سازمان برای رسیدن به این هدف است. وی تأکید کرد: شهرداری تهران به دنبال نصب این گونه تندیس‌ها و یادبودها در تمام مناطق شهر تهران و بوستان‌های شهری است .

تندیس شهید همت

مدیراداره آثارحجمی سازمان زیباسازی  با بیان این که دستورالعمل ساخت و نصب تندیس ها از جمله ساخت تندیس شهدا مشخص شده است ، می گوید : سازمان زیباسازی از تمامی هنرمندان و مسجدسازان کشور دعوت کرده است تا طرح های خود را در زمینه ساخت تندیس ها ارائه دهند .

 سید مجتبی موسوی می گوید: یکی از مهمترین طرح‌های سازمان زیباسازی در سال جاری ساخت تندیس شهید حاج ابراهیم  همت است.  این تندیس تا پایان سال  در ورودی شهرک شهید باقری  نصب می شود.وی ادامه می دهد: در سال گذشته 3 یادمان شهدا در منطقه 10 واقع در بوستان شهدا، منطقه 16 در پارک بهمن و منطقه 14 در میدان مطهری نصب شده است ودر سال جاری نیز نصب 3 یادمان در سطح شهر تهران در دستور کار قرار دارد که با مشخص شدن هنرمندان طرح های آن نیز به تایید رسیده است

 همچنین یادمان شهید مطهری در سال 85 در خیابان شهید مطهری نصب شد . تندیس شهید رجایی تندیس یادمان شهید رجایی به منظور بزرگداشت یاد و مقام شهدای دولت بویژه این شهید گرانقدر در میدان بهشت نصب شده است.

 جنس این تندیس از برنز است و ارتفاع آن سه و نیم متر در ابعاد یک در یک است و شهید رجایی به شکل ایستاده پشت تریبون در حال سخنرانی است، به گونه ای که شکل تندیس تداعی سخنرانی تاریخی شهید رجایی در سازمان ملل متحد است.

 معاون طرح و برنامه سازمان زیباسازی شهرداری در مورد این تندیس می گوید : این تندیس در فراخوانی که با عنوان یادمان شهید رجایی از سوی اداره آثار حجمی سازمان زیباسازی برگزار شده بود انتخاب شده و استاد نادر قشقایی آن را طراحی و ساخته است.

کاظمی ادامه می دهد : تندیس شهید رجایی در قالب رئال طراحی شده و هنرمند برای ساخت آن یک سال وقت صرف کرده است. این تندیس، دهه فجر سال 85 در میدان بهشت خیابان شهید رجایی واقع در منطقه ۱۶ نصب و از آن پرده برداری شد.  

 تندیس شهید بهشتی

این تندیس به گونه‌ای طراحی شده است که در آن شهید والا مقام آیت الله بهشتی،  پشت تریبون در حال سخنرانی است.  ملاصالحی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مورد تندیس شهید بهشتی گفت:برای ساخت تندیس شهید بهشتی ، سازمان زیباسازی فراخوانی داد که در طرحی که انتخاب شد ، این تندیس از جنس برنز بود ونزدیک یک سال ساخت آن به طول انجامید .

این تندیس که که روی پایه سنگی قرار گرفته است ،ارتفاعی 4 مترو 70 سانتی‌متری دارد که پیکر تندیس شهید بهشتی 3 مترو65 سانتی‌متر روی آن قرار گرفته است. این تندیس در خیابان شهید بهشتی، بعد از تقاطع شهید صابونچی نصب شده است .

رهگذران خیابان شهید بهشتی وقتی از این حوالی می‌گذرند، می‌توانند در چهره این شهید نظاره کنند و به یادش بیفتند و به خاطر بیاورند که او که بود و چه کرد. تندیس شهید بهشتی در خیابانی که به نام خود این شهید نامگذاری شده است، از صلابت خاصی برخوردار است. صلابتی که از بزرگی یک شهید مظلوم نیز حکایت دارد.

 تندیس شهید آوینی و مشاهیر 

ایران تندیس شهید سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم در شهرداری منطقه 20 وجود دارد .این تندیس در ابتدای خیابان شهید آوینی و در نزدیکی پل سواره رویی به همین نام و همراه با پلاک معرفی شخصیت این نویسنده قرار دارد .

در همین حال  موسوی، مدیراداره آثارحجمی سازمان زیباسازی و بوستان مشاهیر شهر ری، تندیس‌های نصب شده در بوستان گفتگو را از نمونه تندیس‌های مشاهیر به صورت پراکنده دانست و ادامه داد: فهرستی از مشاهیر ایران با نظارت شورای هنری سازمان زیباسازی تهیه شده که تندیس آیت الله طالقانی، شهید احمد کاظمی، هادی ساعی، قیصر امین پور، مولانا، میرداماد و... از جمله مفاخر در نظر گرفته شده برای اولین مرحله این فراخوان است.

به گفته وی ، ساخت تندیس شهید مطهری نیز در دستور کار قرار دارد و فراخوان آن نیز برگزار شده است که پس از انتخاب طرح برتر آن، مراحل ساخت آن آغاز می شود . این نیز نمادی از احترام شهر تهران به بزرگان ایرانی خواهد بود.

کد خبر 84239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز