مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: با تشکیل ستادی متشکل از 26 ارگان و سازمان بیش از 160 عنوان برنامه برای روزه داران تهرانی در طول ایام ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد هادی ایازی از تشکیل ستاد هماهنگی ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان شهر تهران خبر داد و گفت: امسال به منظور خدمات‌رسانی بیشتر و مطلوب‌تر به شهروندان و همچنین ایجاد انسجام و یکپارچگی در اجرای برنامه‌هایی که در شان روزه‌داران تهرانی باشد، ستاد مرکزی با عضویت 18 مجموعه از داخل شهرداری تهران و حدود 10 ارگان و تشکل خارج از شهرداری تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: این ستاد در مقیاس منطقه‌ای نیز به ریاست شهردار هر منطقه و با عضویت تمامی نهادها و تشکل های مردمی فعال در سطح منطقه شکل گرفته و سعی شد تا برنامه‌های رمضان با نظر کار گروه مشترک و بر اساس سلایق تمامی اقشار تهیه و اجرا شود.

سخنگوی شهرداری تهران تقویت، انسجام و همبستگی اجتماعی، آموزش مناسب مباحث دینی، اخلاقی و فرهنگ شهروندی، بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت محلات و شورایاری‌ها و غیره را از جمله دلایل تشکیل این ستاد عنوان و تاکید کرد: در اجرای برنامه‌ها سعی شده کارکردهای معنوی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و اقتصادی ماه مبارک رمضان به طور جامع لحاظ شود.

وی از جمله اهداف شهرداری تهران در اجرای این برنامه‌ها را احیا و تقویت شعائر و آداب صیام، تالیف قلوب در میان خانواده ها و شهروندان، تقویت نشاط، امید و سلامت جسمی و روانی و جلوگیری از نشر خرافه و افراط و تفریط در اجرای مراسم و مناسبت‌های ویژه این ایام برشمرد.

سخنگوی شهرداری تهران از تلاش این نهاد برای آماده سازی شهر و شهروندان برای ورود به این ماه مبارک خبر داد و گفت: این روزها شهرداری‌های مناطق به منظوراستقبال از ماه مبارک رمضان سیمای بصری شهر را با کمک شورایاری‌ها و شهروندان آذین‌بندی کرده و نمازخانه‌ها و مساجد در حال مرمت و غبارروبی هستند. در ضمن به شهروندان در ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس گل اهدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: شهروندان در طول ماه مبارک رمضان می‌توانند با مراجعه به کلیه فروشگاه‌های شهروند، کالاهای موردنیاز خود از قبیل قند، شکر، برنج، خرما و حبوبات را با پنج تا 15 درصد و مواد پروتئینی و دیگر کالاها را نیز با تخفیف ویژه خرید کنند. همچنین به غیر از چهار فروشگاه مستقر در میادین شهرداری مابقی فروشگاه‌ها مکلف شده‌اند تا زمانی که مشتریان حضور دارند به فعالیت ادامه دهند.

ایازی همچنین از نورافشانی لیزری برج میلاد به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: طی سه شب قبل از حلول این ماه عزیز، مدیریت شهری برای سهیم شدن در سرور و شادی شهروندان جشن‌هایی با عنوان پیشواز ملکوت را در بوستان‌های شهر با حضور هنرمندان و چهره‌های شاخص کشوربرگزار خواهد کرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به توجه ویژه مدیریت شهری به افراد آسیب دیده و ایتام در ماه مبارک رمضان یادآور شد: اداره کل امور بانوان ضمن تدارک جشن‌ها و مراسم افطار ویژه زنان و خانواده‌های آسیب‌مند، سبد غذایی رمضان بین زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های آسیب دیده زندانیان توزیع خواهد کرد. همچنین سازمان رفاه و خدمات اجتماعی نیز برای متکدیان، بی‌خانمان‌ها و غیره برنامه‌های فرهنگی و معنوی متناسب این ایام تدارک دیده است.


وی از برپایی بازارچه خیریه برای زنان سرپرست خانوار و مددجویان و راه‌اندازی بازارچه‌های خود اشتغالی در سطح مناطق خبر داد و گفت: سازمان رفاه و خدمات اجتماعی در ماه مبارک رمضان از 300 شهروند اهدا کننده اقلام هبه تجلیل خواهد کرد و همچنین با همکاری مناطق ایستگاه‌های صلواتی برپا کرده و با سفره افطاری از روزه داران پذیرایی می‌کند.

سخنگوی شهرداری تهران از جمله سیاست‌های مدیریت شهری را رونق بخشیدن به گردشگری شهری عنوان و تاکید کرد: طی سه سال گذشته تورهای مختلف گردشگری به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، عید نوروز، نمایشگاه کتاب، غنی سازی اوقات فراغت تابستان و غیره برگزارشد و شهروندان به صورت رایگان از اماکن تفریحی، سیاحتی و زیارتی شهر تهران بازدید کردند به همین منظور در رمضان امسال نیز تورنیایش برگزار خواهد شد.

ایازی در ادامه به برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در سطح مناطق اشاره کرد و افزود: در سطح محلات تور نمایشگاه قرآنی برای بازدید شهروندان از این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توزیع بروشورهای آموزشی خانه به خانه، برپایی ایستگاه‌های سیار آموزشی، برگزاری تور زیارتی برای تشکل‌های مردم نهاد و غیره، توسط اداره کل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی اشاره و افزود: اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز دوره‌های آموزش و سلامت، تورهای آموزش، مشاوره تغذیه، مراسم افطاری روزه کله گنجشکی، مسابقات سلامت، جشنواره افطاری سالم و مراسم افطار با پزشکان محله را برگزار خواهد کرد.

به گفته وی، از خادمان سلامت مساجد که در سال گذشته همکاری موثری با شهرداری داشتند نیز طی مراسمی تقدیر خواهد شد و در شب‌های قدر در اماکن زیارتی نظیر امامزاده صالح و غیره پایگاه‌های انتقال خون برپا می‌شود.

ایازی تاکید کرد: هر یک از مناطق 22 گانه به صورت ویژه از دو هزار دختر روزه اولی ساکن منطقه‌شان با برگزاری جشن تکلیف نور تجلیل ویژه خواهند کرد و همچنین از گروه‌های فعال در امور معنوی و قرآنی شهر مانند خادمان و موذنان مساجد، نمازگزاران نمونه، چهره‌های قرآنی و نوآموزان قرآنی نیز با حضور شهردار و مسوولان منطقه‌ای تقدیر خواهند شد.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همکاری مساجد شهر در ایام ماه مبارک رمضان از مسن‌ترین و جوان‌ترین نمازگزار منطقه نیز تجلیل می‌شود.

وی از ابتکار عمل سازمان زیباسازی در برگزاری مسابقه آذین بندی ویژه محلات و مساجد در طول ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: سازمان فرهنگی و هنری نیز با 20 عنوان برنامه در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ به استقبال روزه داران تهرانی خواهد رفت که از جمله آن‌ها می‌توان به اعزام گروه‌های نمایشی به مراکز درمانی و پادگان‌ها، جشنواره حبیب‌الله، پوستر فاخر رمضان، مهمانی بزرگ روزه داران کوچک، جشنواره فرهنگی رمضان در آیین اقوام ایرانی، جشنواره قرآنی، آسیب شناسی ترانه‌های ماه رمضان، 30 شب با قرآن، جشنواره رحمه للعالمین، مسابقه مهمانی خدا از طریق پیام کوتاه و غیره اشاره کرد.

ایازی در ادامه با اشاره به شور و هیجان جمعیت زیادی از جوانان تهرانی برای حضور در مسابقات مختلف جام رمضان، گفت: در جلسات ستاد هماهنگی ویژه برنامه‌های رمضان بر آماده‌سازی و تجهیز سالن‌های ورزشی محلات برای پذیرایی مطلوب از ورزشکاران در طول ماه رمضان تاکید شد تا با بکارگیری تمامی ظرفیت‌های شهرداری تهران، جوانان دغدغه فضا و امکانات برای برگزاری مسابقات جام رمضان نداشته باشند.

وی همچنین از برگزاری سومین دوره مسابقات فوتبال جام رسانه‌ها در سالن یادگار امام (ره) شهرداری منطقه 10 خبر داد و افزود: مسابقات فوتسال محلات نیز در دو مرحله مقدماتی و نهایی در 22 منطقه شهرداری برگزار می‌شود، البته مسابقات فوتسال مدیران ارشد و کارکنان ویژه بانوان و آقایان نیز مانند سال‌های قبل برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در طول ماه مبارک رمضان بعد از افطار، ورزش همگانی پیاده‌روی در سطح محلات برای خانواده‌ها و جشنواره بازی‌های سنتی در بوستان‌ها برگزار خواهد شد.

وی همچنین افزود: برای کسانی که تا سحر بیدار می‌مانند نیز سامانه 137 شهرداری مسابقه تلفنی تدارک دیده است.

به گفته وی، مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز محافل انس با قرآن تحت عنوان 30 شب، 30 برنده و 30 جایزه (کاروان تلاوت نور) توسط قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح ممتاز و بین‌المللی در مساجد شاخص شهر تهران برگزار می‌کند. همچنین این مرکز آموزش مفاهیم و قرائت قرآن در نمازخانه 25 پارک بزرگ شهر تهران را درایام ماه مبارک رمضان اجرا خواهد کرد. 

کد خبر 88034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز