شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رقابت انجمن‌های محیط زیست برای بدست گرفتن امتیاز و مدیریت دامنه eco. بالا گرفته است

به گزارش بی‌بی‌سی دو کنسرسیوم Dot Eco و Big Room در هفته‌های اخیر با ارائه تحقیقات و آنالیز‌های مختلف توانایی‌های یکدیگر در مدیریت و کنترل این دامنه را زیر سوال برده‌اند.

دامنه eco. یکی از دامنه‌های Top-Level برای اختصاص به وب‌سایت‌های و شرکت‌های فعال محیط زیست؛ از سوی موسسه آیکان (ICANN) که مسئول پروتکل اینترنتی، تخصیص فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری و عمومی و مدیریت سیستم سرور ریشه (Root Server) است؛ راه‌اندازی شده‌است.

هر کدام از دو انجمن به زودی برنامه‌ها و تصمیمات خود در اداره دامنه eco. را برای بررسی به آیکان تحویل می‌دهند. انجمنی که از سوی آیکان انتخاب شود حق مدیریت این دامنه را بر عهده می‌گیرد.

انجمن Dot Eco که توسط معاون رئیس جمهور سابق آمریکا؛ ال‌گور اداره می‌شود و Sierra Club و اتحادیه محافظت از محیط زیست از آن  پشتیبانی می‌کنند تصمیم دارد از این دامنه برای تأمین منابع مالی فعالیت‌های خود استفاده کند. این انجمن هم‌اکنون قراردادهایی برای استفاده از 57 درصد سود فروش این دامنه در امور محیط زیست بسته‌است.

از سوی دیگر Big Room که توسط انجمن‌های WWF و صلیب سبز اداره می‌شود می‌گویدeco. را به شرکت‌هایی ارائه می‌دهد که با شرایط "سبز" به کارهای تولیدی و خدماتی می‌پردازند. این شرکت‌‌ها ملزم خواهند شد که اطلاعات گسیل گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های خود را در این دامنه منتشر کنند.

Dot Eco تصمیمات برنامه‌های Big Room برای دامنه eco. را غیر عملی می‌خواند و آن‌ها را متهم به زیر سوال بردن تلاش‌های Dot Eco می‌کند.

این انجمن می‌گوید که محدودیت‌های Big Room برای ثبت‌نام در eco. شرکت‌ها و موسسات را با مشکلات زیادی روبرو می‌سازد.

گفتنی است دامنه eco. در نشست سال گذشته آیکان و در پی تصمیم این موسسه برای اختصاص دامنه‌های بیشتر به افراد و شرکت‌ها ایجاد شد.

کد خبر 87811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز