چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی افزایش غلظت آلاینده ازون در تهران، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از شهروندان مناطق آلوده خواست بین ساعات 12 تا 16 از منازل خود خارج نشوند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بر میزان غلظت آلاینده‌های منوکسیدکربن و ازون نسبت به روز گذشته در همین ساعات افزوده و از میزان غلظت آلاینده‌های دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق کاسته شده است. همچنین میزان آلاینده دی اکسید گوگرد تغییری نداشته است.

به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ازون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط «ناسالم» است. از سوی دیگر گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی صاف در پاره‌ای نقاط غبار محلی، گاهی وزش باد و افزایش ابر در ارتفاعات است که به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود شاخص کیفیت هوا به غیر از مناطق پرتردد و شلوغ در سایر نقاط در شرایط «سالم» قرار گیرد.

دکتر رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که آمارها نشان می‌دهد میزان غلظت آلاینده ازون هم‌اکنون در ایستگاه‌های «اقدسیه»، «سرخه حصار»، «مسعودیه» و «پونک» فراتر از حد مجاز و در شرایط «ناسالم» قرار دارد، به ایسنا گفت: افزایش غلظت آلاینده ازون به دلیل افزایش تابش نور خورشید و کاهش سرعت وزش باد خصوصا در ایستگاه‌های حاشیه است.

وی با بیان این که ازون یک اکسیدکننده قوی است که در تماس موجب سوزش چشم و ریه و تخریب بافت‌های ریه می‌شود، افزود: این امر موجب فراهم‌سازی مکانی برای ازدیاد باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که آلاینده ازون شاخصی برای سنجش میزان ترکیبات واکنش‌های فتوشیمیایی و آلاینده‌های سرطان‌زایی مانند پروکسی استیل نیترات است، گفت: عامل اصلی افزایش غلظت ازن ترکیبات هیدروکربنی نسوخته ناشی از احتراق خودروها با اکسیدهای ازت است.

وی تصریح کرد: میزان آلاینده ازون معمولا در ساعات 12 تا 16 به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، لذا توصیه می‌شود، شهروندان مناطقی که میزان آلاینده ازون آن بیش از حد مجاز است، در این ساعات از تردد در سطح شهر خودداری کنند.

کد خبر 87665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز