شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

ترجمه عبدالحسین غلامرضایی: صنعت سیمان آمریکا اعتراض رسمی خود را به پیشنهاد آژانس حفاظت از محیط‌ زیست جهت کاستن از انتشار گاز‌های آلاینده اعلام کرد.

طی چند روز اخیر، آژانس حفاظت از محیط ‌زیست و حامیان صنایع تولید سیمان در آمریکا رودر‌روی هم قرار گرفتند تا راهی برای کنترل گازهای آلاینده که از دهانه کوره‌های تولید سیمان منتشر می‌شود بیابند.

این آژانس از صنایع تولید سیمان خواسته است که با ایجاد فیلتر‌هایی در دود‌کش‌های کوره‌ها از انتشار گاز‌های جیوه در هوا جلوگیری کرده و برای کوره‌های جدید نیز محدودیت‌های لازم را به‌کار گیرند.

اتحادیه سیمان پرتلند در آمریکا عقیده دارد که وضع این قوانین خطری است که تولید سیمان را در جهان تهدید می‌کند چون این نوع سیمان متداول‌ترین سیمانی است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ایجاد محدودیت، بیش از 10درصد از تولید کاسته شده و حدود 340‌میلیون دلار به این صنعت ضرر وارد می‌کند و به بازار کار آسیب می‌رساند و بر مشکلات اقتصادی می‌افزاید.

قوانین جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست 93 کارخانه عظیم سیمان پرتلند را در آمریکا و دریای کارائیب در بر خواهد گرفت. این سازمان عقیده دارد اجرای این طرح‌ها مدت‌ها طول خواهد کشید ولی مصمم است که آنها را به‌مرحله عمل درآورد.

صنایع سیمان مسئول انتشار 5درصد گاز کربنیک موجود در هواست و آمریکا سومین کشور بزرگ تولید‌کننده سیمان در جهان است. چین مقام اول و هند حائز رتبه دوم است. کوره‌های تولید سیمان، چهارمین منبع بزرگ انتشار گاز جیوه در آمریکاست چون این کوره‌ها برای تبدیل مواد خام تشکیل‌دهنده سیمان به این فراورده به حرارت بسیار زیادی که به 2700‌تا‌3000‌درجه سانتی‌گراد می‌رسد نیاز دارند تا بتوانند این مواد را به سیمان تبدیل کنند. این گرمای زیاد باعث می‌شود که جیوه و مواد خطرناک دیگر از مواد خام جدا شده و به ‌صورت گاز در هوای اطراف پخش شوند. جیوه موجود در هوا که در آب ته نشین می‌شود اثرات زیانباری روی کلیه‌ها و سیستم عصبی انسان بر جای می‌گذارد.

اگر کنترل‌های پیش‌بینی شده توسط سازمان محیط‌زیست عملیاتی شوند از انتشار گاز جیوه حدود 81‌درصد، مجموعه هیدروکربن‌ها حدود 75‌درصد، ذرات ریز معلق در هوا حدود 95‌درصد، هیدروکلریک اسید حدود 94‌درصد و دی اکسید گوگرد حدود 90‌درصد کاسته خواهد شد. این پیشنهادها  در کشورهای دیگر جهان نیز با استقبال روبه‌رو شد و مسئولان ذی‌ربط در تلاشند که از آلاینده‌های فرایند سیمان هر چه بیشتر بکاهند.

اوایل ماه جاری میلادی، نیز سازمان تجارت جهانی نتایج پروژه 2‌ساله خود را برای تعیین مؤثرترین راه جهت کاستن از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در مورد صنعت سیمان ارائه کرد و درصدد است که آنها را در اجرای این کار کمک و تشویق کند.این سازمان عقیده دارد اگر پیشنهادهای آنها از طرف صنایع اجرا شود از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان به میزان 25‌درصد کاسته خواهد شد.

کاستن از انتشار گاز کربنیک در هوا از سوی صنایع خصوصی امری کلیدی است چون انتظار می‌رود که تا سال‌2030 تعداد صنایع به دو برابر افزایش یابد و اگر شرایط تولید تغییر نکند در آینده با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

 GreenBiz

کد خبر 84311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز