گروه شهری: طرح سنجش آلاینده‌های آلی ماندگار در هوا برای نخستین بار در تهران به‌اجرا درمی‌آید

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: نخستین سری نتایج اجرای این طرح تا پایان تابستان اعلام می‌شود.

یوسف رشیدی افزود: آلاینده‌های آلی ماندگار در هوا، ترکیبات بسیار پایداری هستند که در جهان در چرخش بوده و از مرزها می‌گذرند؛ به همین دلیل سنجش این نوع آلاینده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه آلاینده‌های آلی ماندگار در هوا، عوارض و خسارات زیادی را به‌دنبال دارند و تهدیدی برای تنوع زیستی محسوب می‌شوند ادامه داد: با اجرای طرح سنجش آلاینده‌های آلی ماندگار در هوای تهران می‌توانیم به درستی میزان این آلاینده‌ها را اندازه‌گیری کرده و وضعیت پایتخت را از این بعد بررسی کنیم که برای تحقق این مهم در مرحله نخست 6‌دستگاه به‌کارگیری می‌شود.

خطرات آلاینده‌های آلی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: آلاینده‌های آلی پایدار ترکیبات سمی و بسیار خطرناکی هستند که قدرت جذب در بافت‌های بدن را دارند و به‌دلیل نیمه فرار بودن، منجر به ایجاد پیامدهای بهداشتی و زیست‌محیطی خطرناک برای انسان (مانند انواع سرطان) و سایر موجودات زنده می‌شوند و از این‌رو، سنجش میزان این آلاینده‌ها و شناسایی منشأ آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رشیدی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تا‌کنون هیچگونه مطالعه‌ای در این زمینه در شهر تهران صورت نگرفته است شرکت کنترل کیفیت هوا با اجرای طرح سنجش آلاینده‌های آلی ماندگار در هوا در تلاش است تا وضعیت این نوع از آلاینده‌ها را در شهر تهران مشخص کند.

وی در توضیح اهداف این طرح گفت: هدف ما آگاه ساختن مسئولین از وضعیت آلاینده‌های آلی و برنامه‌ریزی برای کاهش اثرات و میزان آن در شهر است.

به گفته رشیدی، آلاینده‌های آلی، ترکیباتی هستند که دارای خاصیت سمی پایدار بوده و خاصیت تجمعی در بافت‌های زنده و نیز استعداد ذخیره و انتقال درازمدت دارند. علاوه بر این، دارای حلالیت کم در آب و حلالیت بالا در برخی از حلال‌های آلی مانند چربی‌ها بوده و می‌توانند باعث بروز اثرات زیانبار بر محیط‌زیست و سلامت بشر در محل‌های دور یا نزدیک ازاین منابع شوند.

ترکیبات خطرناک پایدار

به گزارش همشهری، پاکسازی این ترکیبات به آسانی امکان‌پذیر نیست؛ برای اینکه اکثر این مواد نسبتا فرارند، فعالیت و پراکندگی دوباره آنها از طریق جو، اغلب شناسایی این منابع را دچار مشکل می‌سازد.

بنابراین گزارش، این مواد، عمر طولانی دارند؛ بنابراین رها‌سازی‌ متوالی آنها منجر به ذخیره دائم و حضور آنها در همه جای محیط‌زیست جهانی می‌شود انتقال جهانی و منطقه‌ای اینها غالبا توسط جریانات جوی و همچنین از طریق انتقال رسوبات و جریانات اقیانوسی صورت می‌گیرد.

از معروف‌ترین آلاینده‌های آلی پایدار می‌توان به آفت‌کش‌های کلره، آلدرین، کرودان، ددت، دی‌آلدرین، دیوکسین، آندرین، نورانز، هپتاکلر، هگزاکلروبنزن، میرکس، توکسافن، پلی‌کلرید و بی‌فنیل‌ها اشاره کرد.

کد خبر 86034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز