سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی برای سالم ماندن شهروندان در برابر بحران ریزگرد عربی که بخش عمده‌ای از کشور را فرا گرفته توصیه‌هایی ضروری ارائه داده‌اند.

به گزارش همشهری خلاصه‌ای از این توصیه‌ها به این شرح است:

1- برای پیشگیری از بروز عوارض نامطلوب آلودگی‌ هوا نباید در معرض هوای آلوده قرار بگیریم .
2-آثار آلودگی هوا بر 2 نوع کوتاه و دراز مدت قابل تقسیم است، آثار سریع و کوتاه مدت آلودگی هوا به‌صورت اختلال در ضربان قلب (آریتمی) و حملات قلبی (برای افرادی با بیماری زمینه‌ای قلب) و درنهایت مرگ بروز می‌کند. بنابراین بیماران قلبی نباید در معرض این نوع آلودگی قرار گیرند.[مفاهیم: ریز گرد چیست؟]

3- به یاد داشته باشید استنشاق هوای آلوده به ذرات معلق و گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه‌های هوایی می‌شود، بدین‌ترتیب اکسیژن‌رسانی به قلب محدود می‌شود و آثار سوء این ذرات به‌صورت بی‌نظمی در ضربان قلب  (آریتمی) و ایجاد حملات قلبی برای افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای قلب بروز می‌کند. درصورت مشاهده چنین علائمی فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

4- در درازمدت، ذرات ریز چند میکرونی گرد و غبار که وارد دستگاه تنفسی و خون شده، در جدار عروق رسوب کرده و با ایجاد التهاب، شرایط را برای بروز آترواسکلروز (تصلب شرایین) و تنگی عروق فراهم می‌کند. بنابراین اگر بیمار قلبی اجبارا در معرض چنین آلودگی قرار گرفت بعدا حتما به پزشک خود مراجعه کند تا آزمایش‌های لازم روی وی صورت گیرد.

5- شهروندان باید در فضاهای آلوده از تنفس‌های عمیق خودداری کنند.

6- پیش از بهبود شرایط آلودگی هوا حتی‌الامکان در منازل بمانند و از سفرهای غیرضرور خودداری کنند.

7- ریه سالمندان بر اثر کارکرد طولانی و تغییراتی در ساختار حباب‌های ریوی، جدار قفسه صدری و عضلات و غضروف‌ها (اعضای کمکی در تنفس) به فرسودگی دچار شده‌اند، ‌از این‌رو حتی اگر سالمند به بیماری خاص ریوی مبتلا نباشد در برابر آلودگی‌ها آسیب پذیر است.

8- در مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، برونشیت مزمن، آسم ریوی و بیماری‌های انسدادی مجاری ریوی با جنبه مزمن سطح حباب‌های ریوی و متعاقب آن ظرفیت حیاتی تنفس سالمند کاهش می‌یابد و حتی اگر سالمند سالم باشد در آلودگی هوا با مشکل دچار خواهد شد.

9- به سالمندان توصیه می‌شود از منازل خارج نشوند؛ چون میزان آلودگی در محیط‌های سربسته به‌طور نسبی کمتر از آلودگی‌های خارج منازل است.

10 - تنگی نفس، احساس خفگی و عوارض ثانویه چون تهوع و سردرد  از علائم مشکلات تنفسی سالمندان در شرایط آلودگی هواست.

11- در چنین شرایطی استراحت و پرهیز از تحرک، استفاده از پوشش آزاد و درصورت امکان استفاده از اکسیژن به سالمندان توصیه می‌شود.

12- تمامی بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان، خردسالان و بزرگسالان به‌دلیل وجود گرد و غبار در مناطق تهران از تردد در هوای آزاد خودداری کنند.

13- همه افراد از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنند؛چون فعالیت ورزشی باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فعالیت دستگاه تنفسی و متعاقب آن افزایش ورود هوای آلوده به ریه‌ها می‌شود.

14- از شهروندان تقاضا می‌شود از تردد با خودروی شخصی در سطح شهر جدا خودداری کنند.

15- درصورت مجبور بودن به حضور در سطح شهر از ماسک‌های توصیه شده استفاده کنند.

16- ماسک تنها برای استفاده در یکی دوساعت مفید است نه اینکه تمامی روز از آن استفاده شود. ماسک‌های کاغذی نیز به‌خودی خود مانع تنفس ریزگرد نیست. بهترین نوع ماسک مخصوص (ان90) است.

17 - در محیط منزل در و پنجره‌ها را ببندید و از کولر یا پنکه استفاده کنید. حتی تحمل گرما ضرر کمتری از باز بودن پنجره‌ها دارد.

18- در داخل خودرو نیز شیشه‌ها را بالا بکشید و از کولر و تهویه استفاده کنید.

19- موقتا ورزش و به‌خصوص کوهنوردی را کنار بگذارید.

20 – سفر به مناطق خوش آب‌وهوا در این ایام توصیه می‌شود. دور بودن از محیط آلوده بهترین پیشگیری ومناسب‌ترین درمان است.

کد خبر 85018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز