یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه از محققان دانشگاهی به دلایلی برای وجود رابطه‌ بین چاق‌شدن و بحران مالی اقتصادی دست یافته‌اند.

موسسه‌ "سلامت کار، جامعه و محیط زیست"، وابسته به دانشگاه شهر ماینتس در آلمان با ارزیابی یک نظر‌سنجی از ۹۴۹ فرد شدیداَ مقروض به این نتیجه رسیده است که ۲۵ درصد آنها به چاقی دچارند. در حالی که به طور متوسط تنها ۱۱ درصد کل جامعه با چنین مشکلی روبروست.

تاکنون چاقی را به عواملی همچون درجه‌ تحصیل و آموزش و موقعیت اجتماعی و اقتصادی افراد مربوط می‌دانستند. اما یافتن نشانه‌هایی از رابطه‌ میان این عارضه و بدهکاری نکته‌ تازه‌ای است.

به گزارش دویچه‌وله، اوا مونستر، رئیس گروه پژوهشی موسسه‌ دانشگاه ماینتس می‌گوید که بدهکاری شدید فرد احتمال اضافه‌وزن و چاق‌شدن او را افزایش می‌دهد. به عقیده‌ وی، بحران اقتصادی کنونی می‌تواند مشکلات بهداشتی و درمانی خانواده‌های شدیداَ مقروض را تشدید کند.

حال پرسش این است که چرا افراد مقروض معمولا از چاقی رنج می‌برند. پاسخ متخصصان این است که بدهکاری و کاهش درآمدها تآثیری تشدید‌کننده بر فاکتورهای مربوط به ایجاد بیماری‌های مزمن دارد. برای مثال فعالیت‌های ورزشی و تفریحات سالم افراد مقروض کاهش پیدا می‌کند. سبد غذایی آنها نیز به خاطر صرف هزینه‌ کمتر به سوی تنقلات و غذاهای فوری پرچربی سوق پیدا می‌کند و از سبزی و میوه خالی می‌شود.

این پرسش را هم می‌توان مطرح کرد که آیا افراد مقروض سریع‌تر چاق می‌شوند یا چاق‌ها سریع‌تر مقروض می‌شوند و اصولاَ می‌توان یک رابطه‌ خطی و علت و معلولی میان ابن دو پدیده قائل شد؟ پژوهشگران موسسه‌ وابسته به دانشگاه ماینتس در این باره نظر واحدی ندارند. آنها می‌گویند که برای پاسخ‌گویی به این سؤال‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کد خبر 87369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز