همشهری آنلاین: نایب رئیس کمیسیون ‌فرهنگی مجلس، گفت: طرح "ادغام سازمان تربیت‌ بدنی و سازمان ملی جوانان" 4 مرداد ‌در کمیسیون بررسی‌ می‌شود.

جواد آرین‌منش، در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون طرح ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی، گفت: طرحی تحت عنوان ادغام سازمان‌ها ماه گذشته توسط جمعی از نمایندگان به مجلس ارائه شد که ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی از جمله سازمان‌های طرح مذکور بود که یک فوریت آن در مجلس رای نیاورد، لذا به طور عادی مورد رسیدگی در کمیسیون تخصصی مربوطه که کمیسیون فرهنگی است، قرار گرفت.

وی افزود:‌ با توجه به اهمیت موضوع، این طرح را در کمیسیون فرهنگی در اولویت قرار دادیم و با حضور مسئولان ذیربط دستگاه‌های مختلف کارشناسان - نمایندگان کمیسیون و نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس در هفته آینده کاری مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. گزارش جمع‌بندی و نتیجه بررسی این طرح به صحن علنی ارائه می‌شود، و قاعدتا نمایندگان نظر نهایی خود را نسبت به طرح اعلام می‌کنند.

عضو کمیته زن، خانواده و تربیت بدنی ادغام سازمان‌های مذکور را این‌گونه ارزیابی کرد: ادغام سازمان‌هایی که ماموریت‌های مشابهی دارند کار بدی نیست، اما مسائل مربوط به جوانان تنها مسئله اوقات فراغت و ورزش نیست، بلکه سازمان ملی جوانان باید به همه امور جوانان توجه و اهتمام داشته باشد؛ مسائل مربوط به مسکن، اشتغال، ازدواج، سلامت، تحصیل و دغدغه‌های فراوانی که جوانان با آنها مواجهند همگی در حوزه ماموریت‌های سازمان ملی جوانان قرار دارد.

اگر تلقی این باشد که مسائل مربوط به جوانان صرفا ورزش و تربیت بدنی است ادغام سازمان تربیت بدنی با سازمان ملی جوانان کار درستی است، اما اگر با شرح وظایف مشخصی، بنا را بر این بگذاریم که سازمان‌هایی که ماموریت‌های مشابهی دارند در کنار یکدیگر قرار گیرند و تعداد وزارتخانه‌ها کاهش یافته و تصدی گری‌ها واگذار شود و تنها سیاست گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و امورحاکمیتی توسط دولت پیگیری شود ادغام سازمان‌هایی از این دست کار مثبتی است، برای نمونه می‌توان وزارت رفاه را با وزارت بهداشت و وزارت تعاون را با وزارت بازرگانی و سایر دستگاه‌هایی که با یکدیگر سنخیت دارند با یکدیگر ادغام کرد.

آرین‌منش در ادامه تاکید کرد: در صورت تحقق این امر، علاوه بر این‌که سازمان‌ها کوچک سازی و چابک سازی می‌شوند، اهداف مورد تاکید قانون برنامه چهارم توسعه تحقق می‌یابد، بنابراین ادغام سازمان‌های مذکور هم می‌تواند محاسنی داشته باشد و هم اگر همه جانبه‌نگرانه به مسئله نگاه نشود، آسیب‌هایی به دنبال خواهد داشت. چگونگی ادغام و نظر دولت و مجلس در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

نماینده مردم مشهد در مجلس عملکرد سازمان ملی جوانان را این‌گونه ارزیابی کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که از جمعیت بسیار جوان برخوردار است، به تعبیر بهتر اکثریت جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. بنابراین مسائل جوانان بخش عظیمی از مسائل کشور است، اگر تلقی این باشد که سازمانی تشکیل شود تا مجموعه مسائل جوانان را در این سازمان حل و فصل کند کارساز نیست، چرا که مسائل جوانان بسیار متنوع و فرابخشی است و این سازمان به تنهایی قادر به انجام این کار نخواهد بود.

به اعتقاد آرین‌منش، اگرچه ماموریت سازمان ملی جوانان باید ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باشد تا هر بخش ماموریت خود را به درستی انجام دهد، لذا ایجاد این نگاه، وظیفه سازمان ملی جوانان است. به این معنا که وزارت مسکن ضمن این‌که به مسکن کل جامعه توجه دارد اما طبیعتا اولویت باید با مسکن جوانان باشد، چرا که جوانانی که تشکیل زندگی می‌دهند بیش از دیگران نیازمند مسکن هستند.

آرین‌منش خاطرنشان کرد: سازمان ملی جوانان نباید تصدی‌گری کار را عهده‌دار شود، بلکه باید از بالا نقش هماهنگ کننده را ایفا کند، متاسفانه ماموریت‌های سازمان ملی جوانان هنوز هم برای خودشان، برای دیگران و برای مردم مشخص نیست، لذا نخست باید تکلیف و وظایف سازمان ملی جوانان مشخص شود تا پس از آن بتوان عملکرد آنها را ارزیابی کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس سازمان ملی جوانان گفت: معتقدم صرف جوان بودن کافی نیست که فردی بتواند سازمان ملی جوانان را مدیریت کند، بلکه شناخت مسائل مربوط به جوانان و یافتن راهکارهایی که مشکلات این قشر را مرتفع کند و هم‌چنین آگاهی با ابعاد مختلف نیازهای جوانان در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی اوقات فراغت، نیازهای مادی و معنوی، ارتباط با جوانان از جمله اولویت‌هایی است که باید فردی که این سازمان را اداره می‌کند؛ دارا باشد چرا که کار در حوزه جوانان کاری تخصصی است و نیاز به شناخت روانشناسی جوانان و تعلیم و تربیت آنها دارد، ضمن این‌که کار کردن با تشکل‌های جوانان نیاز به تجربه دارد، لذا نباید بگوییم فردی جوان است و می‌تواند این سازمان را مدیریت کند. فردی که در زمینه صنعت صاحب نظر است لزوما ارتباطی با مسائل مربوط به جوانان ندارد.

کد خبر 86008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز