همشهری آنلاین: نماینده شیراز از برداشت بودجه خشکسالی برای سفرهای استانی انتقاد کرد و نمایندگان ایلام و سمنان در خصوص پرداخت وام بدون اجازه ازمجلس به بولیوی اخطار قانون اساسی دادند.

به گزارش مهر، نمایندگان شهرهای ایلام و سمنان در اخطار قانون اساسی با اسناد به اصل 80 قانون اساسی نسبت به پرداخت وام 280 میلیون دلاری ایران به کشور بولیوی، بدون کسب اجازه از مجلس انتقاد کردند.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 80 قانون اساسی جمهوری اسلامی و ضمن قرائت این اصل اظهار داشت: شنیده‌ایم که دولت مبلغ 280 میلیون دلار معادل 280 میلیارد تومان به دولت بولیوی وام داده است ولی خبر نداریم که ما در مجلسیان موضوع را تصویب کرده باشیم.

وی افزود: براساس این اصل گرفتن و دادن وام‌های داخلی و خارجی باید به تصویب مجلس برسد ولی این مورد به تصویب نمایندگان نرسیده است.

نماینده سمنان در ادامه خطاب به هیئت رئیسه گفت: از شما می‌خواهیم در این زمینه به دولت تذکر دهید.

وی دراخطاری دیگربا استناد اصل 43 قانون اساسی تصریح کرد: تامین نیازهای اساسی از جمله مسکن، خوراک، پوشاک و ... جزء ضابطه جمهوری اسلامی است از زمانی که ما سرگرم بحث‌های انتخابات و دادگاه‌ها بودیم متوجه شدیم که قیمت گوشت و میوه در بازار به صورت سرسام آور افزایش یافته است.

کواکبیان خاطر نشان کرد: از شما می‌خواهم در این زمینه به وزیران تذکر اساسی بدهید چرا که ما نمایندگان نمی‌دانیم چه پاسخی به مردم بدهیم.

نماینده سمنان در ادامه خطاب به ابوترابی که ریاست بخشی از جلسه علنی را بر عهده داشت گفت: با توجه به اینکه شما عضو کمیته بررسی حوادث اخیر هستید از شما می‌خواهم تا جلسه‌ای غیر علنی تشکیل دهید تا مسائل را بررسی و گزارش‌های آنها را دریافت کنیم.

ابوترابی فرد در پاسخ به وی گفت: در خصوص اخطار اول شما صحبت‌هایی شما را به دولت منعکس و پاسخ آنها را دریافت خواهیم کرد.

وی در پاسخ اخطار بعدی کواکبیان یادآور شد: تامین نیاز جامعه و توجه به ضوریات مردم باید مورد توجه دولت قرار گیرد و ما می‌خواهیم که به این مسائل توجه ویژه کنند.

ابوترابی فرد در پاسخ به وی ادامه داد: هیئت ویژه بررسی مسائل اخیر بر اساس تصمیم همکاران پیگیر موضوع هستند و طی جلسات متعدد به بررسی مسائل می‌پردازند که گزارش‌های آنها را به شما ارائه می کنیم.

همچنین داریوش قنبری نماینده ایلام در مجلس هشتم نیز در قالب اخطار مبتنی بر اصل 80 قانون اساسی جمهوری اسلامی از کمک 280 میلیون دلاری ایران به بولیوی انتقاد کرد و گفت: دولت باید برای اعطای چنین وام کلانی از مجلس اجازه می‌گرفت.

انتقاد از برداشت بودجه خشکسالی برای سفرهای استانی

نماینده شیراز نیز در سخنان خود نسبت به برداشت دولت از 2 درصد بودجه ویژه خشکسالی برای تامین منابع مالی بخشی از سفرهای استانی هیئت دولت انتقاد کرد.

جعفر قادری در قالب تذکری آیین نامه‌ای در صحن علنی مجلس گفت: اخیرا شنیدیم که قرار است دولت برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت انجام سفرهای استانی از دو درصد بودجه تخصیص یافته به حل بحران خشکسالی برداشت کند.

وی افزود: دولت چنین اجازه‌ای ندارد و نمی‌تواند از منابع بودجه به ویژه آن بخش که باید به استان‌ها اختصاص یابد، مبلغی را برای سفرهای استانی بردارد.

کد خبر 86858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز