جمعه ۱۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه سیاسی- مجید مهرابی: شکافی که بین بخشی از جریان اصولگرا و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی چند هفته‌ای پیش از انتخابات شکل گرفته بود

این روزها و به‌خصوص با مواضعی که علی لاریجانی، محمدرضا باهنر و حتی محمد حسن ابوترابی‌فرد  درباره حواشی انتخابات دهم اتخاذ کردند،

گسترده‌تر شده استاین اختلاف اما در جلسه روز سه‌شنبه به حدی رسید که به دعوای لفظی نایب رئیس دوم مجلس و حمیدرسایی عضو رایحه خوشی مجلس منجر شد. همان روز رسایی در جمع خبرنگاران وعده داد که به‌زودی از حمایت باهنر برای پیروزی میرحسین موسوی در انتخابات پرده برخواهد داشت.

البته ستار هدایتخواه سخنگوی سابق کمیسیون فرهنگی و عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز که پیش از این مواضع معتدل تری می‌گرفت، از روز سه‌شنبه وارد بازی اختلاف بین طیف‌های جریان اصولگرایی شد و دیروز با انتقاد از مواضع لاریجانی و باهنر، رئیس و نایب رئیس مجلس را متهم کرد که به جای آنکه از موضع نماینده نظام، از نظام، انقلاب و نیروهای بسیجی دفاع کنند، وزارت کشور، صداو سیما و نیروی انتظامی را متهم کردند. وی مواضع آنها را اصولگرایانه ندانست.

اشاره هدایتخواه به حضور علی لاریجانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو است.
در آن برنامه رئیس مجلس، انتقاداتی را متوجه حمایت برخی اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص کرد و با این جمله که «صدا و سیما نباید به‌گونه‌ای رفتارکند که موجب تحریک احساسات مردم باشد، نباید به نام حقوق ملت قانون را زیر پا گذاشت و صدا و سیما باید فرصت را به منتقدان هم بدهد» به روند حاکم بر صدا و سیما ایراد گرفت و خواستار نقد منصفانه و برخورد بی‌طرفانه مسئولان نظام شد.

این موضع گیری‌های رئیس مجلس البته پیش از این بارها مورد هجمه طیف خاصی از اصولگرایان مستقر در ساختمان بهارستان قرار گرفته است به‌نحوی که در نطق پیش از دستور حمید رسایی، لاریجانی متهم به اتخاذ مواضع جانبدارانه از متخلفین می‌شود.

چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی مستقر در مجلس هشتم از جمله حسین فدایی، احمد توکلی، اسدالله بادامچیان، سیدرضا اکرمی در موضع گیری‌های اخیر رایحه‌خوشی‌های مجلس علیه هیات رئیسه وارد نمی‌شوند. این اتفاقات حکایت از گسترده‌تر شدن شکاف بین 2‌ضلع اصولگرایی با ضلع سوم آن یعنی رایحه خوشی‌ها دارد.

رسایی که روز سه‌شنبه باهنر را متهم به حمایت از موسوی کرد، طی سخنانی  از غربال جریان اصولگرایی توسط محمود احمدی‌نژاد خبر داد و درون جریان اصولگرایی عده‌ای را متهم به جبهه بندی در مقابل احمدی‌نژاد کرد و گفت که این عده اصول را ارزان فروختند.

وی مصادیق این جبهه بندی را در ممانعت از صدور بیانیه حمایتی فراکسیون اصولگرایان، انتشار گزارش‌هایی مانند گزارش دیوان محاسبات دانست و با اشاره به آن بخش از جریان اصولگرایی که آنها را برادر بزرگ‌ترهای جریان اصولگرایی می‌نامد، گفت: این بخش از جریان اصولگرایی طاقت مبارزه با فساد را نداشت و دچار تعارفات سیاسی شد.

این جریان البته از محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس معتمد و اخلاق گرای مجلس هشتم هم سلب اعتماد کردند و گزارش وی از دلایل حمله لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه، مجتمع سبحان و دیدار کمیته حقیقت‌یاب با میرحسین موسوی را جانبدارانه دانستند به‌نحوی که در همان روز قرائت گزارش، مختصر درگیری بین روح‌الله جانی عباسپور و امیر طاهرخانی نمایندگان بوئین زهرا و تاکستان در گرفت.

البته رسایی در سخنرانی اخیرش، اشاره‌ای هم به رفتارهای احمد توکلی با تعبیر «دو نبش» در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته کرده است. این تحرکات از یک سو از برنامه‌ریزی جدیدی برای انتخابات ریاست فراکسیون اصولگرایان که احتمالا اوایل مرداد ماه برگزار می‌شود، حکایت می‌کند که ترجمان برنامه‌ای است که در مورد انتخابات هیات رئیسه مجلس (دوره دوم) چندان به ثمر ننشست.

در این حال تحرکات اخیر رایحه خوش در مجلس، تلاشی را نشان می‌دهد تا این بخش، جای بیشتری برای خود در دل جریان اصولگرایی باز کند. جریانی که اگر نه به سابقه، بلکه با عبور از مواضع متعادل، سعی دارد خود را همطراز با 2 ضلع باسابقه‌تر اصولگرایی قرار دهد و با متهم کردن شاخه‌های دیگر، شاید که سهم بیشتری در کابینه دهم برای خود قائل شود.

کد خبر 84785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز