چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی از توقف شماره‌گذاری 9 خودرو از جمله پژو 405 به دلیل عدم نصب کنیستر خبر داد

به گزارش ایسنا سردار محمد رویانیان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این هم‌اندیشی با اشاره به اینکه دولت وظیفه بسیار خطیری در زمینه کاهش خسارات انسانی و زیست محیطی ناشی از حوادث رانندگی و ترافیک دارد افزود: در کشور ما دومین عامل مرگ و میر حوادث رانندگی است.

وی با اشاره به مصرف بالای سوخت در حمل و نقل کشور و هزینه‌های سرسام‌آور تصادفات و مرگ و میر گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه 60 هزار میلیارد تومان در بخش حمل و نقل اعم از مصرف سوخت، اتلاف عمر مردم و تصادفات هزینه می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه را عامل اصلی شکل گیری حوادث رانندگی دانست و گفت: در بحث کاهش آلودگی خودروها و موتورها باید برنامه‌ای تدوین شود تا شهرداری‌ها و وزارت راه نسبت به ایجاد مراکز مکانیزه معاینه فنی در کشور اقدام کنند چرا که معاینه فنی می‌تواند آلایندگی خودروها را 40 درصد و مصرف سوخت را 10 درصد کاهش دهد.

وی افزود: از سوی دیگر پلیس ضمن توجه به رانندگان و جریمه رانندگان متخلف باید نسبت به رفع نقایص و ضعف‌های ایمنی خودروها اقدام کند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مصرف سوخت خودروهای تولیدی در کشور هم‌اکنون در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی 12 لیتر است گفت: این رقم باید تا سال 90 به میانگین 8 لیتر کاهش یابد که به این ترتیب باید گفت هم‌اکنون خودروهای تولیدی به طور توسط 50 درصد بیشتر سوخت می‌سوزانند.

وی به ترافیک و اتلاف عمر مردم اشاره کرد و گفت: با دستورالعمل جدید بهبود معابر شهری و آیین‌نامه حمل بار و مسافر و آیین‌نامه افزایش ایمنی و مدیریت سوانح رانندگی که اخیرا در دولت تصویب شده است تکلیف این بخش مشخص شده و وزارت صنایع نیز موظف شده است کمیته تخصصی ایمنی خودروها را تشکیل دهد.

 رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه هم‌اکنون 35 دستگاه در امر ترافیک و تصادفات در کشور دخیل هستند تصریح کرد: با ابلاغ آیین‌نامه‌های جدید وظایف دقیق تمامی این دستگاه‌ها مشخص می‌شود.

وی در خصوص عدم وجود کنیستر بر روی خودروهای تولیدی گفت: بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست 11 خودروی تولید داخل از جمله پژو 405 فاقد کنیستر بوده و بخارات بنزین را مستقیما وارد هوا می‌کنند که بر اساس مذاکرات انجام شده تا کنون دو خودرو نسبت به نصب کنیستر اقدام کردند و شماره‌گذاری سایر این خودروها همچنان ممنوع است.

رییس پلیس راهور ناجا در خصوص نصب ترمز ضد قفل بر روی خودروها نیز گفت: دولت از اول اردیبهشت ماه سال جاری مصوب کرده بود که تمامی خودروهای سبک و سنگین تولیدی در کشور دارای ترمز ضد قفل (ABS) باشند که مسئولان صنعت خودروسازی اعلام کردند برای این کار یک سال وقت نیاز دارند و ناجا نیز نامه‌ای برای رییس جمهوری ارسال کرده و از ایشان خواسته است که به وزارت صنایع ابلاغ شود در این خصوص همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

وی گفت: راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به هیچ عنوان مهلت یکساله برای نصب ترمز ضد قفل را نمی‌پذیرد.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شاخص‌های ایمنی خودروهای تولیدی در کشور طی سالهای گذشته ارتقا یافته است گفت: به عنوان مثال نمره منفی پراید از 750 به 200 رسیده هرچند که داشتن 200 نمره منفی در بحث ایمنی و استاندارد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی در کشور باید پاسخگو بوده و در خصوص تولید خودروی ایمن و کیفی گام بردارد.

ضیاء الدین، معاون فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز در این جلسه گفت: ایران علیرغم داشتن یک صدم جمعیت دنیا یک چهلم مرگ و میر جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به بررسی انجام شده در خصوص علل وقوع تصادفات در کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد عدم توجه به جلو با 3/24 درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه 16، عدم رعایت حق تقدم 5/12، انحراف به چپ 7/8 و سرعت غیر مجاز 7/5 درصد مهمترین علل وقوع تصادفات در کشور هستند که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان تا 54 درصد از بروز تصادفات در کشور جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه 5 درصد تصادفات سال گذشته به علت تغییر مسیرهای ناگهانی بوده و راننده با کمک آیینه‌های تصحیح کننده می‌توانسته از این امر جلوگیری کند گفت: متاسفانه 40 درصد تصادفات ما در شب اتفاق می‌افتد که در صورت هوشمند بودن چراغ‌ها می‌توان تصادفات زیادی را کاهش داد.

خاکساری، استاد دانشگاه نیز در این جلسه گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته هرچه تلاش کردم که باور کنم صنعت خودرو کشور پیشرفت کرده موفق نشدم و باید بگویم متاسفانه محیط زیست، مردم و اقتصاد کشور تنها ضرر کرده است.

وی راهکارهای اصلی برون‌رفت از وضعیت کنونی صنعت خودروسازی را آزاد کردن واردات خودرو و رقابتی کردن صنعت خودرو در کنار واگذاری تولید به خودروسازان و سیاستگذاری به سازمان‌های غیر وابسته به خودروسازان دانست و گفت:‌ اگر تولید کننده سیاستگذار ناظر و مجری قانون شد آنگاه تمام گرایش‌ها به سمت منافع شخصی خواهد رفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تصادف نتیجه دو خطاست گفت: متاسفانه نقش خودروسازان در تصادفات مشخص نیست و همه این مسائل را به عوامل انسانی مرتبط می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا اگر یک تا دو نفر سالانه به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه کشته شوند قابل قبول است افزود: هم اکنون در امریکا و ژاپن این نرخ رعایت می‌شود این در حالیست که در ایران تعداد خودروها در کشور بسیار بسیار بسیار پایین است، نرخ مالکیت خودرو بسیار بسیار پایین است به شکلی که اگر قرار باشد هر خانوار ایرانی یک خودرو داشته باشد 12 میلیون دیگر خودرو نیاز داریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به بالا بودن قیمت خودرو در کشور گفت: متاسفانه قیمت خودرو در کشور ما در مقایسه با درآمد افراد بیست برابر قیمت خودرو در سایر کشورهاست و اگر آیتم درآمد را به حساب نیاوریم این رقم 2 تا 3 برابر است. این در حالی است که کیفیت خودروهای تولیدی بسیار پایین است. وی تاکید کرد: تعامل چیز خوبی است اما نه به قیمت جان مردم!

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قیمت خودرو در دنیا نصف شده است این در حالی است که در کشور ما خودروسازان اعلام کردند به ازای نصب ترمز ضد قفل 500 هزار تومان و هر ایربگ 700 هزار تومان بر روی خودروهای خود می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه خروج خودروی فرسوده موفق نبوده است گفت: علت اصلی این امر آن است که همه به دنبال از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هستیم نه از رده خارج شدن آنها.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قیمت یک خودرو در کشورهای خارجی به میزان درآمد دو ماه یک کارمند است این در حالی است که قیمت خودرو در کشور ما بسیار بالاست و تا زمانی که این امر اصلاح نشود نمی‌توانیم امیدی به ارتقای ایمنی کیفیت خودروهای تولیدی داشته باشیم.

میرخانی رشتی، قائم مقام انجمن خودروسازان نیز در این جلسه گفت: با اشاره به اینکه در ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت بیشتر به بحث خودروهای فرسوده و کامیون‌های فرسوده توجه شده است گفت: این در حالی است که برای ایمنی جاده‌ها بودجه‌ای پیش بینی نشده است.

وی گفت: بر اساس قانون تمامی خودروهای تولیدی موظفند از ابتدای سال آینده استانداردهای 55 گانه را رعایت کنند و در غیر این صورت اجازه تولید نخواهند داشت.

 میرخانی رشتی همچنین از ممنوعیت شماره گذاری خودروهای فاقد کنیستر دفاع کرد و گفت: اگر خودرویی در کشور بدون کنیستر تولید شده خلاف کرده و حقش بوده جلوی شماره گذاری‌اش گرفته شود!

وی با اشاره به اینکه به ازای نصب هر دستگاه ترمز ضد قفل باید 1200 دلار ارز از کشور خارج شود افزود: آیا تعداد کشته‌ها آنقدر هست که این میزان هزینه را جبران کند.

قلعه‌بانی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این جلسه با اشاره به صنعت خودروسازی در کشور و ضرورت تدوین استراتژی آن گفت: پراید 15 سال قبل در زمان خودش استاندارد بوده اما الان شاید از حد استانداردها خارج است.

وی گفت: تولید این خودرو از سال 1390 متوقف شده و از چرخه تولید خارج می‌شود.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه طی 5 سال گذشته متوسط مصرف سوخت خودروها در کشور 15 درصد کاهش یافته است گفت: این درحالیست که هم‌اکنون متوسط مصرف خودروهای تولید داخل 20 درصد بیش از نرم جهانی است.

سرهنگ هاشمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در این جلسه گفت: متاسفانه خودروسازان از یک حمایت صد در صدی دولت برخوردارند و امکان رقابت نیست چرا که برای هر چند سالی که بخواهند امکان تولید دارند لذا ارتقای ایمنی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند.

کد خبر 85591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز