گروه حوادث: وسوسه‌ خرید پول‌های خارجی با قیمتی پایین، ترفندی بود که 3 مرد با استفاده از آن، اقدام به کلاهبرداری و کف‌زنی از مردم می‌کردند

یکی از اعضای این باند مردی بود که با پوشیدن لباس شیک و حرف زدن به زبان‌ انگلیسی، خود را توریست جا می‌زد و همدستان او نیز وظیفه ترجمه‌ حرف‌هایش را برعهده داشتند.

راز فعالیت‌های این باند با گزارش یکی از شهروندان تهرانی که به 3 سرنشین یک پژو پرشیا مشکوک شده بود فاش شد. این مرد در آخرین روزهای خرداد با ماموران کلانتری 134 شهرک غرب تماس گرفت و مدعی شد سرنشینان یک خودروی پرشیا در حوالی میدان کاج، قصد داشته‌اند مقداری پول خارجی را به قیمت ارزانی به او بفروشند.

بعد از این تماس، تیمی از ماموران، عازم محلی شدند که خودروی پرشیا در آنجا پارک بود. آنها این خودرو را زیر نظر گرفتند و متوجه شدند مردی که در صندلی عقب نشسته، کت‌وشلوار شیکی به تن دارد و با بستن کراواتی گران‌قیمت، ظاهرا خودش را یک فرد خارجی معرفی می‌کند.

ماموران که تمامی حرکت‌های سرنشینان این خودرو را زیر نظر داشتند متوجه شدند 2 مردی که در صندلی جلو نشسته‌اند، با پرسیدن سؤال از بعضی از رهگذران، آنها را به نزدیکی خودروی خود کشانده و شروع به حرف زدن با او می‌کنند.

سپس مردی که بر صندلی عقب نشسته، چند برگه اسکناس خارجی به آنها نشان داده و حرف‌هایی به زبان انگلیسی می‌گوید که 2 مرد دیگر آنها را ترجمه می‌کنند.

فرار نافرجام

ماموران که با مشاهده این صحنه‌ها مطمئن شده بودند با یک باند کلاهبرداری روبه‌رو هستند، برای دستگیری سرنشینان پژو پرشیا وارد عمل شدند اما آنها به محض مشاهده پلیس پا به فرار گذاشتند.

با شروع عملیات تعقیب، ماموران چندین بار به راننده پژو دستور ایست دادند و بعد از چند دقیقه موفق شدند با سد کردن تمامی راه‌های فرار، این خودرو را متوقف کنند.

در این عملیات ماموران مرد شیک پوش و یکی از سرنشینان پژو را دستگیر کردند اما همدست دیگر آنها توانست از محاصره پلیس گریخته و پا به فرار بگذارد.

کف‌زنان سابقه‌دار

با کشف مقدار زیادی انواع پول‌های تقلبی و از رده خارج مانند دلار، یورو و افغانی از متهمان، هر دوی آنها به دادسرای ناحیه 2 تهران منتقل شدند و برای ادامه تحقیقات در اختیار کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفتند.

در جریان تحقیقات انجام شده مشخص شد این دو متهم که منصور و پرویز نام دارند از مجرمان سابقه‌دار هستند که تا‌کنون چندین بار به اتهام کف‌زنی، جعل و قاچاق مواد‌مخدر در استان‌های مختلف کشور دستگیر و راهی زندان شده‌اند اما بعد از آزادی دوباره فعالیت‌های مجرمانه خود را از سر گرفته‌اند.

با به دست آمدن این اطلاعات، متهمان که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشتند به کلاهبرداری از مردم اعتراف کردند و گفتند: یکی از ما با پوشیدن لباس‌های شیک و حرف‌زدن به زبان انگلیسی، خود را توریست خارجی جا می‌زد و 2 نفر دیگر نقش مترجم و راننده این مرد را بازی می‌کردند.

ما بعد از شناسایی رهگذرانی که احتمال می‌رفت پول نقد زیادی همراه خود دارند، آنها را به نزدیکی خودروی خود کشانده و از آنها می‌‌خواستیم که توریست خارجی را در تبدیل پول‌هایش به پول ایرانی راهنمایی کنند.

زمانی که این افراد برای نشان دادن انواع اسکناس‌ها و چک‌پول‌های ایرانی، تمامی پول‌هایشان را در اختیار این مرد قرار می‌دادند، او نیز به بهانه بررسی پول‌‌ها آنها را می‌گرفت و در همین هنگام با شگردی مثل شعبده‌‌بازی تعدادی از چک‌‌پول‌ها را سرقت می‌‌کرد.

سپس بقیه پول‌ها را به طعمه مورد نظر پس می‌داد و زمانی این فرد متوجه می‌شد تعدادی از چک‌پول‌هایش سرقت شده که ما ناپدید شده بودیم.

متهمان در ادامه گفتند: در بسیاری از موارد نیز، فردی که نقش مسافر خارجی را بازی می‌کرد با نشان دادن پول‌های خارجی تقلبی یا از رده‌خارج، از طعمه‌ها می‌‌خواست که چون نیاز فوری به پول ایرانی دارد، این پول‌ها را به مبلغ پایینی از او بخرند.

طعمه‌ها هم که با مشاهده پول‌‌های خارجی وسوسه می‌شدند و تصور می‌کردند با خرید این پول‌ها سود هنگفتی به جیب خواهند زد، فریب ما را می‌خوردند، اما در ازای پرداخت مبالغ هنگفتی فقط چند تکه کاغذ بی‌ارزش نصیبشان می‌شد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعضای این باند در ماه‌های اخیر از افراد زیادی در شمال غرب تهران کف‌زنی کرده‌اند که تحقیقات برای شناسایی این افراد ادامه دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه بیشتر طعمه‌های این باند با وسوسه رسیدن به سود بادآورده اسیر متهمان شده‌اند درصورتی‌که با توجه به‌وجود شعبات ارزی بانک‌ها و یا صرافی‌های زیاد در سطح شهر چه دلیلی دارد که یک خارجی بخواهد ارز خود را به قیمت بسیار پایین به یک ایرانی بفروشد.

وی با هشدار به شهروندان از آنها خواست فریب این وسوسه‌های دروغین را نخورند و درصورت مشاهده موارد مشکوک، ماجرا را به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 85196

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز