یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه حوادث: مرد کلاهبردار بعد از 4 سال انتظار برای فروش عتیقه‌های قلابی، زمانی که قصد انجام معامله میلیونی را داشت، در دام ماموران گرفتار شد

مدتی قبل گزارشی در اختیار سرهنگ پاسدار علیرضا انوری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که از فروش یک محموله عتیقه در غرب تهران حکایت داشت.

با این گزارش، گروهی از ماموران واحد اطلاعات و عملیات وارد عمل شدند و تحقیقات اولیه برای شناسایی فروشنده محموله و دستگیری وی آغاز شد.

ماموران در نخستین مرحله از تحقیقات به بررسی اطلاعات به‌دست آمده از طریق مخبران خود پرداختند و متوجه شدند این معامله میلیونی قرار است در یکی از خیابان‌های غرب تهران صورت بگیرد.

از آنجا که هیچ سرنخی از فروشنده محموله وجود نداشت، ماموران با به دست آوردن سرنخ‌هایی از زمان و مکان انجام معامله، این محل را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و به کمین مرد قاچاقچی نشستند.

دستگیری مرد روزنامه خوان

بعد از ظهر 19 خرداد، در حالی که ماموران محل قرار را زیر نظر گرفته بودند، خودروی پژویی وارد این خیابان شد و درست در محلی که قرار بود معامله میلیونی در آنجا صورت بگیرد، توقف کرد.

داخل خودرو مرد میانسالی نشسته بود که لباس شیکی به تن داشت و در حالی که وانمود می‌کرد مشغول خواندن روزنامه است، محل را زیر نظر گرفت.

ماموران که احتمال می‌دادند مرد میانسال همان فروشنده محموله عتیقه باشد، او را زیر نظر گرفتند و ساعتی بعد وقتی این مرد قصد ترک محل را داشت او را دستگیر کردند.

«باور کنید هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام. من اینجا منتظر یکی از دوستانم بودم و نمی‌دانم چرا دستگیر شده‌ام.» این نخستین جملاتی بود که مرد میانسال بعد از دستگیری بیان کرد اما ماموران که حرف‌های او را باور نمی‌کردند به بازرسی خودروی وی پرداختند.

محموله‌ای در جعبه شکلات

در جریان این بازرسی‌ها، ماموران متوجه چند جعبه شکلات شدند که در صندوق عقب خودروی مرد میانسال وجود داشت. وقتی مشخص شد داخل هر کدام از این جعبه‌ها، اشیای قدیمی جاسازی شده است، مرد میانسال دستگیر و به مقر یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران منتقل شد.

سرهنگ انوری با بیان این خبر به همشهری گفت: متهم در جریان بازجویی‌های اولیه مدعی شد تمامی اشیای عتیقه اصل هستند و وی 4سال قبل آنها را از یکی از دوستانش گرفته و در همه این مدت به‌دنبال مشتری مناسبی برای آنها می‌گشته است.

وی ادامه داد: قرار بود این مرد بعد از فروش محموله، بخشی از پول را برای خودش بردارد اما درست زمانی که قصد فروش آن را داشت توسط ماموران دستگیر شد.

سرهنگ انوری با اشاره به کشف یک صورتک انسان، مجسمه بز فلزی، جام ریتون، انواع سکه‌های قدیمی، پیکره انسان و تعداد دیگری اشیای قدیمی از این مرد، ادامه داد: بعد از کشف محموله، ماموران این اشیا را به سازمان میراث فرهنگی منتقل کردند و کارشناسان این سازمان بعد از بررسی تخصصی اعلام کردند بعضی از این اشیا تقلبی هستند و بقیه نیز از روی نمونه‌های واقعی به طرز ماهرانه‌ای جعل شده‌اند.

ادامه تحقیقات

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه مرد کلاهبردار قصد داشت این محموله را به مبلغ 400 میلیون تومان به مشتری خود بفروشد، تاکید کرد: این مرد که مدعی بود صورتک کشف شده از وی متعلق به دوره هخامنشیان است، برای آنکه مشتری خود را فریب دهد، دستکشی به همراه داشت و مدعی بود این دستکش مخصوص باعث می‌شود هنگام جابه‌جا کردن صورتک به آن آسیبی نرسد.

وی بیان داشت: هم‌اکنون برای مرد کلاهبردار قرار قانونی صادر شده است و تحقیقات برای دستگیری سازنده این اشیای تقلبی ادامه دارد.

کد خبر 83556

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز