گروه حوادث-آزاده مختاری: اگر مغازه‌تان در همسایگی مطب یک پزشک یا یک شرکت بزرگ قرار دارد ولی تاکنون فریب بسته‌های خالی یک کلاهبردار را نخورده‌اید، یا به هوش خودتان آفرین بگویید

یا اینکه به خوش شانسی‌تان اعتماد کامل داشته باشید.

دی ماه پارسال وقتی که مردی به کلانتری ستارخان رفت و از یک مرد کلاهبردار شکایت کرد، تحقیقات برای دستگیری این مرد آغاز شد.

مرد شاکی به ماموران پلیس گفت:« صبح امروز مرد ناشناسی با خواربار فروشی‌ام تماس تلفنی گرفت و بعد از آنکه خودش را به نام یکی از پزشکانی که در همسایگی مغازه‌ام مطب داشت معرفی کرد، گفت: تا دقایقی دیگر راننده یک پیک موتوری بسته‌ای که حاوی تعداد زیادی سیم کارت است، به مغازه‌ات می‌آورد، اما به‌دلیل اینکه من فقط بعداز ظهر به مطب می‌آیم، بسته را از او تحویل بگیرید و در مقابل 150هزار تومان بدهید تا عصر وقتی به مطب آمدم این مبلغ را به شما بدهم.»

این مرد ادامه داد: از آنجا که این پزشک بسیار خوشنام و معتبر است، درخواست او را پذیرفتم و بنابراین وقتی یک ساعت بعد یک پیک موتوری به مغازه‌ام آمد، بعد از گرفتن بسته‌ای که نام دکتر روی آن نوشته شده بود، 150هزار تومان به وی پرداخت کردم، اما عصر آن روز هر چه منتظر ماندم دکتر برای تحویل بسته نیامد و بنابراین خودم به مطب او رفتم.

اما وقتی که ماجرا را به دکتر گفتم او گفت که هیچ اطلاعی از موضوع ندارد و اصلا با من تماس نگرفته است بنابراین به مغازه‌ام رفتم  و در بسته را بازکردم و آن زمان بود که متوجه شدم فریب خورده‌ام و در داخل بسته سیم‌کارتی وجود ندارد.

با این شکایت، کارآگاهان پلیس به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 2 تهران، رسیدگی به پرونده را آغازکردند. با شروع بررسی‌ها از سوی کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران، ماموران پلیس دریافتند شکایت‌های مشابهی در مراکز پلیس پایتخت گزارش شده است.

پیک دروغین در دام

در حالی که کارآگاهان پلیس احتمال می‌دادند که مرد شیاد، کلاهبرداری‌های مشابهی را رقم خواهد زد، آموزش‌های لازم را به مغازه‌داران و کسبه محل دادند و از آنها خواستند تا درصورتی که چنین تماسی با آنها گرفته شد موضوع را به سرعت به پلیس اطلاع دهند.

زمان زیادی از نخستین گزارش نگذشته بود که به ماموران پلیس گزارش داده شد که متهم تحت تعقیب با یک خواربارفروشی  تماس گرفته است و با معرفی خود به‌عنوان یک پزشک ثروتمند، با شگردی مشابه از وی خواسته است تا 170هزار تومان به پیک موتوری پرداخت کند، اما مرد مغازه دار که از وقوع چنین سرقت‌هایی اطلاع داشت به سرعت با ماموران تماس گرفت.با گزارش موضوع به ماموران، آنها از مرد مغازه دار خواستند که وانمود کند این درخواست را پذیرفته است و به این ترتیب پیک موتوری را به مغازه‌اش بکشاند.

وقتی مرد کلاهبردار احساس کرد که توانسته است یکی دیگر از طعمه‌هایش را فریب دهد، ماموران کلانتری مغازه خواربارفروشی را به محاصره درآوردند و به محض ورود پیک موتوری به مغازه، او را دستگیر کردند.

با انتقال این مرد به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ بازجویی‌ها از وی آغاز شد. این مرد به ماموران گفت: «سرقت‌هایم را از مهرماه آغازکردم، ابتدا مکان‌هایی مثل مغازه‌های خواربارفروشی، شرکت‌ها و...  را که دسترسی به شماره تلفن آنها آسان بود و در همسایگی آنها نیز مطب پزشک یا شرکتی قرار داشت، شناسایی می‌کردم.

این مرد ادامه داد: در مرحله بعد برای اجرای نقشه‌ام، با این شماره تماس می‌گرفتم و خودم را پزشک یا مدیر شرکتی که در همسایگی آنها قرار داشت معرفی می‌کردم و سپس به بهانه‌های مختلف مانند عدم‌حضورم در محل شرکت یا تاخیر در رسیدن به آنجا و... از آنها می‌خواستم بسته‌ای را که ادعا می‌کردم درون آن انگشتر، سیم کارت، کارت سوخت و... است و یک پیک موتوری آن‌را می‌آورد تحویل بگیرند و در مقابل، مبلغ درخواستی را به او بپردازند.

درمواردی تماسم ناکام می‌ماند؛ چرا که مرد مغازه دار، صاحب شرکت یا پزشکی را که نام او را می‌بردم می‌شناخت و خیلی زود متوجه ماجرا می‌شد اما اگر مرد مغازه‌دار فریب می‌خورد و درخواست مرا قبول می‌کرد، به‌عنوان پیک به محل می‌رفتم و پس از دریافت پول و تحویل بسته‌ای خالی، متواری می‌شدم.»

اعتراف به 12 کلاهبرداری

مرد کلاهبردار در ادامه تحقیقات مدعی شد که تا‌کنون با این روش از 12 نفر کلاهبرداری کرده است.

وی اعتراف کرد که بیشتر کلاهبرداری‌ها را در محدوده خیابان‌های ستارخان، جیحون، آزادی، باقرخان، 30 متری جی، صادقیه، هاشمی، شادمان، بهبودی و... مرتکب شده است.

بررسی کنید

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اعلام این خبر گفت: سوابق احتمالی این متهم در دست بررسی است و تحقیقات برای شناسایی شاکیان احتمالی این پرونده ادامه دارد.

سرهنگ محمدیان،  با بیان اینکه متهم به سادگی طعمه‌هایش را فریب می‌داده است، افزود: مالباختگان در این موارد با بررسی کوتاهی می‌توانستند متوجه ماجرا شوند و به این ترتیب فریب متهم را نمی‌خوردند.

کد خبر 80129

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز