سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

محمدرضا جمالی: می‌گویند تحلیل درست هر واقعه‌ای از خود آن رخداد مهم‌تر است و انتخابات ریاست‌جمهوری از این جهت که توانست بعد از 30 سال از انقلاب اسلامی، 85‌درصد از واجدان شرایط رأی دادن را به پای صندوق‌ها بیاورد در نوع خود اقدام بی‌نظیر و ارزشمندی محسوب می‌شود.

تحلیل حضور 40 میلیونی مردم فرصت دیگری می‌خواهد اما در نگاهی گذرا می‌توان گفت که علاقه‌مندی به سرنوشت کشور و آموزه‌های دینی و انقلابی موجب این رکورد تاریخی شد که نشانگر طراوت و شادابی انقلاب اسلامی است.

به نظر می‌رسد جریانات سیاسی کشور نتوانستند تحلیل دقیقی از حضور پرشور مردم ارائه دهند و هرکدام به‌واسطه نگرش جناحی و سیاسی خود دچار انحراف در تفسیر و بیان شدند. مهم‌ترین آسیب‌هایی که جریانات حزبی و سیاسی کشور بدان دچار شدند در موارد زیر خلاصه می‌شود:

- ایجاد چنددستگی و شقاق در مردم،

- عدم سیاست صحیح اطلاع‌رسانی،

- شتاب و تعجیل در تفسیر تحلیل واقعه حضور 40 میلیونی،

- خواسته یا ناخواسته قرار گرفتن برخی جریانات در طول سیاست‌های رسانه‌ای بیگانگان،

- انتزاعی دیدن و در خلأ صحبت کردن به جای مستند گفتن و سند ارائه دادن،

- سیاه و سفید دیدن مردم و یا به تعبیری صفر و صد کردن مردم بدون اینکه علایق میانه و بخش خاکستری جامعه مورد توجه قرار گیرد،

- بی‌توجهی و کم‌توجهی به خانواده بزرگ انقلاب با سلایق مختلف.همه موارد فوق موجب شد تا تحلیل‌ها در معرض خرده‌گفتمان‌های جریانات سیاسی قرار گیرد.

فضاسازی‌های بیگانگان و رفتار مرموز برخی دولت‌های اروپایی و اظهارات مداخله‌جویانه غرب در یک موضوع کاملاً داخلی نیز نقش فراوانی برای تیره و تار کردن فضای موجود ایفا نمود؛ به‌طوری‌که برخی تحلیل‌ها به این سمت رفت که با ایجاد شکاف انتخاباتی، برخی کاندیداها را متوجه جریان غرب و مدافع منافع غربیان بنماید. 

به هر رو سبک تحلیل‌ها از یک پراکندگی برخوردار بود؛ به‌طوری که نگاه حداقلی و قلت‌گرا موجب شد تا کام مردم تلخ شود.

به هر حال آنچه امروز باید مورد توجه مدافعان انقلاب و دلبستگان 3‌اصل انقلاب، امام و رهبری قرار گیرد، تحلیل انتخابات دهم در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است. 

براساس گفتمان انقلاب اسلامی تنوع سلایق خانواده انقلاب به رسمیت شناخته می‌شود و ادب پیروزی و ادب شکست نیز هرکدام در جای خود محفوظ و مورد توجه قرار می‌گیرد، به‌راحتی رقابت و رفاقت در مرزهای خود تعریف می‌شود و اخلاق کمرنگ نمی‌شود. 

فضای دین‌مدارانه اجازه نمی‌دهد به آن‌که مطابق سلیقه ما نیست به‌راحتی انگ معاند و برانداز زد بلکه با دشمن‌شناسی و معیارهای روشن انقلاب که توسط رهبر فرزانه انقلاب مشخص می‌شود به یک راهبرد مشخص می‌رسیم؛ همان حقیقت روشنی که فرمودند: «نظام اسلامی براساس وظیفه خود با کسانی که زندگی و آسایش مردم را برهم می‌زنند برخورد خواهد کرد اما مبادا دشمن را با دوست اشتباه بگیریم و دوست را به‌خاطر یک خطا دشمن به‌حساب بیاوریم.»

حالا با این فرمایش صریح رهبری انقلاب، صاحبان قلم و خطابه و افراد مؤثر جریانات سیاسی و کلیه کسانی که از دور و نزدیک دستی بر آتش سیاست‌ورزی دارند، قضاوت کنند که چقدر کوشیده‌اند تا دوست را دشمن فرض نکنند و یا دشمن را دوست نشمارند.

کد خبر 85042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز