یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

بهناز جلالی‌پور: علی‌رغم اما و اگرهای بسیار در اجرای طرح مسکن مهر، همچنان بر اجرای آن پافشاری می‌شود ضمن این‌که برای تسهیل این روند، زمین‌ها به گروه‌های 3 تا 4 نفره نیز واگذار می‌شود.

 این طرح علی‌رغم آن که 2 سال از شروعش می‌گذرد، تنها نقطه پیشرفتش ثبت‌نام متقاضیان بوده اما تاکنون هیچ واحدی تحویل داده نشده است. این در شرایطی است که این طرح در بحرانی‌ترین شرایط مسکن در کشور طراحی شد که رشد قیمت‌ها تا 150 درصد بود؛ اما تنها نتیجه اقدامات صورت گرفته کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت آن بود.

بعضی فعالان اصلی بخش مسکن  سیاست‌های در پیش گرفته شده را یکی از دلایل بحرانی شدن وضعیت بخش توصیف می‌کنند و  شاهد آن را اعطای وام به بنگاه‌های زود بازده می‌دانند که به جای اشتغالزایی، وارد بخش مسکن شد .

  مهندس اسحاق رحمانیان، رئیس انجمن انبوه سازان استان خوزستان، مسکن مهر را طرحی ناموفق می‌داند که تا کنون هیچ اقدامی برای انجام آن نشده است و آن را شعاری می‌داند که به تناسب زمان تغییر می‌کند.

وی، با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی مسکن، در خصوص واگذاری زمین‌ها و مسئولیت ساخت مسکن مهر به گروه‌های 3 تا 4 نفره می‌گوید: زمین‌هایی که انبوه‌سازان با استفاده از علم و تجربه خود می‌توانند در آن اقدام به مجتمع‌سازی، مطابق با اصول و استانداردها کنند، اکنون با تقسیم میان گروه‌های کوچک زایل می‌شود و یک بار دیگر ساخت‌وسازهای غیراصولی و غیر استاندارد رواج می‌یابد.

شورای عالی مسکن در آخرین نشست خود تفکیک زمین‌های مسکن مهر به گروه‌های 3 و 4 نفره را تصویب و تمامی مراحل ساخت‌وساز را به گروه‌های تشکیل شده واگذار کرد.کارشناسان مسکن معتقدند این مصوبه باعث عدم تولید صنعتی و نیز ایجاد ‌بی‌ثباتی بیش از پیش در بازار مسکن می‌شود که این روند انباشت تقاضا و بازگشت به روش‌های سنتی ساخت را به دنبال خواهد داشت.

رحمانیان، با تاکید بر این که در استان خوزستان تا کنون هیچ واحدی به ثبت‌نام‌کنندگان در طرح مسکن مهر واگذار نشده است، می‌گوید: زمین‌ها در مناطق بیابانی و نقاطی که فاقد هر گونه امکانات اولیه از جمله آب و برق و خدمات شهری است، در نظر گرفته شده؛ و تاکنون هیچ فعالیت اجرایی در آن صورت نگرفته است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان خوزستان، در خصوص ورود انبوه‌سازان به روند ساخت‌وساز طرح مسکن مهر، اظهار می‌دارد: هیچ انبوه سازی در این طرح وارد نشده و با شرایطی که وجود دارد نیز مشارکت نخواهند کرد؛ چرا که مشارکت در چنین طرح غیرتخصصی‌، امید چندانی به موفقیت نخواهد داشت.

علی‌رغم آن که برخی مسئولان اعلام می‌کنند که روند اجرایی مسکن مهر به خوبی پیش می‌رود و علاوه بر آن که امید به خانه دار شدن اقشار ضعیف را بالا برده است، صنایع وابسته به مسکن را که طی یک سال و نیم اخیر دچار رکود شده و برخی تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند را از حالت رکود خارج کرده است، مهندس رحمانی مخالف این نظر است.

وی می‌گوید: صنایع وابسته آن چنان قیمت محصولات خود را کاهش داده اند که اکنون می‌توان سیمان را به قیمت کارخانه و به هر میزان خریداری کرد. این در شرایطی است که تا پیش از رکود بخش‌های مسکن و عمرانی، خرید اقلامی همچون سیمان بسیار سخت بود و در مواردی نیز قیمت‌ها به‌صورت روزانه تعیین می‌شد.

 براساس نیاز فعلی کشور، سالانه باید 5/1 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود. تحقق این میزان ساخت‌وساز تنها از طریق مشارکت انبوه سازان میسر خواهد شد؛ ‌اما برخی همچون رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران معتقدند که با اجرای مصوبه شورای‌عالی مسکن، انبوه‌سازان به حاشیه رانده می‌شوند.

همشهری استانها

کد خبر 84839

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز