چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام رشد بی‌سابقه صدور پروانه‌های ساختمانی در سال 87 که از یک میلیون فقره عبور کرد، گفت: مردم همچنان منتظر پایین‌تر آمدن قیمت‌ها در بازار هستند.

محمد سعیدی‌کیا در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، با تأکید بر ضرورت رونق گرفتن بازار مسکن در بخش خرید و فروش با توجه به ورود واحدهای مسکونی تازه ساخت در سال جاری تصریح کرد: خریدار و هم واحد مسکونی در بازار وجود دارد اما جامعه منتظر مشخص شدن تکلیف (کاهش بیشتر) قیمت مسکن در آینده است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه به‌ دلایل کاهش قیمت مسکن پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب تاکنون 4دوره رونق و رکود در بخش مسکن رخ داده است که آخرین دوره رونق، نیمه دوم سال 85 و سال 86 بود.

سعیدی‌کیا افزود: بعد از هر دوره رونق، یک دوره رکود در قیمت و معاملات رخ داده است که خوشبختانه این بار قیمت مسکن حدود 30 درصد کاهش یافت.

وزیر مسکن به‌ رشد قیمت مسکن در سال 85 و 86 اشاره و خاطر‌نشان کرد: رشد قیمت مسکن در این سال‌ها به‌ دلیل رشد نقدینگی تا 30 درصد در جامعه و فعال نبودن دیگر بخش‌های اقتصادی برای جذب آن رخ داد.

سعیدی‌کیا گفت: رشد نقدینگی تا 30 درصد برای اقتصاد ایران بسیار بالا بود و عواقب زیادی داشت و سایر بازارهای جذب نقدینگی مثل بورس، صنعت، کشاورزی و بانک‌ها هم به ‌دلیل کاهش نرخ سود تسهیلات امکان جذب نقدینگی را از دست دادند و تنها بخش جذاب برای جلب نقدینگی، بخش مسکن بود.

وزیر مسکن و شهرسازی افزود: تولید مسکن براساس آمار رسمی در سال 1383 به پایین‌ترین حد و 414 هزار واحد مسکونی رسید در حالی که تقاضای مسکن به‌دلیل انباشت کمبود مسکن که حدود 1.5 میلیون واحد مسکونی بود، در کنار میزان ازدواج‌های ثبت ‌شده در این سال‌ها به رقم بالایی رسید.

وی تصریح کرد: باید با تدابیری جدید، صدور پروانه‌های ساختمانی را در سال جاری در دستور کار قرار دهیم تا عرضه و تقاضا در بازار مسکن به سمت تعادل حرکت کند.

کد خبر 80739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز