عمارت وثوق‌الدوله با نمای آجری و متفاوتش در دل باغ وسیع سلیمانیه قرار داشت؛ همان باغ سرسبز محله دولاب که روزگاری بخش وسیعی از محله دولاب را در برمی‌گرفت و آب قنات جاری در آن نصیب کشاورزانی می‌شد که با کشت و زرع در اراضی اطراف روزگار می‌گذراندند. داستان ساخت این عمارت را بخوانید.

خانه وثوق الدوله

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: حدود یک قرن پیش بود که حسن وثوق یا همان وثوق‌الدوله، سیاستمدار برجسته معاصر که مسئولیت‌های مهمی چون صدراعظم احمدشاه قاجار، چند دوره وزیر مالیه، وزیر خارجه، وزریر داخله، وزیر عدلیه و وزیر معارف در دوران پهلوی اول را برعهده داشت، تصمیم گرفت خانه باغی در محدوده جنوب شرق تهران برای خود دست و پا کند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

او اراضی وسیعی در محله دولاب که شامل بخش‌هایی از باغ سلیمانیه می‌شد را خرید و با آباد کردن آن عمارتی در دل باغ برای خود ساخت. کاج و چنارهای بلندبالای باغ، درختان توت و نیز شماری درخت انار که هنوز در دل بخش‌های به جا مانده از آن باغ وسیع دیده می‌شوند، یادگاری باغ سلیمانیه یا همان باغ اناری‌اند.

علیرضا زمانی تهران‌پژوه می‌گوید: «باغ سلیمانیه که در شرق اراضی دولاب قرار داشت از جمله دارایی‌های امیرمصطفی امیرسلیمانی فرزند عزیزالملک بود. این باغ سال‌ها در اختیار خاندان سلیمانی بود تا اینکه وثوق‌الدوله باغ و همچنین بخش‌هایی دیگری از اراضی دولاب را خرید.» حسن وثوق در این باغ عمارتی بنا کرد و تا پایان عمر نیز همراه با در این باغ و عمارت زیبای آن زندگی کرد.

شانه به شانه شما تا عمارت تاریخی وثوق‌الدوله | قدم زدن در باغی که قلمرو دولاب بود

از سال ۱۳۹۹ بود که شهرداری بخش شمال شرقی باغ وثوق‌الدوله، همان بخشی که عمارت وثوق نیز در آن واقع شده و تا پیش از این در تملک بنیاد مستضعفان بود را خریداری و به بوستانی ۱۸ هزار متر مربعی تبدیل کرد. اکنون باغ یا بوستان سلیمانیه بر اساس معماری منظر باغ‌های ایرانی طراحی شده و روزهای آخر هفته میزبان جمعیت زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخ است.

برای رسیدن به عمارت وثوق‌الدوله مسیری زیبا و سرسبز پیش پای گردشگران قرار دارد. فاصله نسبتا زیاد ورودی باغ سلیمانیه تا عمارت آجری وثوق‌الدوله پیاده‌راهی است مزین با باغچه‌های رنگارنگ در دو سوی مسیر که لذت قدم زدن در دل بوستان و سپس از بازدید ازعمارت را دوچندان می‌کند.

عمارت وثوق‌الدوله که پس از پیاده‌روی در بوستان پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد، بنایی دوطبقه است که در ضلع شمالی باغ قرار دارد. وثوق برای عمارت خود دو ورودی تعبیه کرده بود. در ورودی اصلی بنا ۳ طاق‌نما و در و پنجره‌های چوبی تعبیه شده که بازدیدکنندگان را به تالار بزرگ طبقه اول پاگشا می‌کند. طبقه اول عمارت، تالار و فضای نشیمن و طبقه دوم آن نیز با آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌های متعدد در گذشته پذیرای مهمانان بوده است.

شانه به شانه شما تا عمارت تاریخی وثوق‌الدوله | قدم زدن در باغی که قلمرو دولاب بود

نام: عمارت وثوق‌الدوله

کاربری: بوستانی ۱۸ هزار متر مربعی سلیمانیه

دوره: قاجاریه

نشانی: خیابان نبرد، میدان نبرد، خیابان قائمی راسخ

کد خبر 841880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha