چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

اهالی دزاشیب، به‌ویژه موسفیدانی که گذشته این آبادی شمیران را به خاطر دارند، هنوز ساختمان انجمن خوشنویسان را که در دل باغی وسیع در کوچه سلیمی قرار گرفته، با نام عمارت و باغ حسین علاء می‌شناسند. داستان ساخت این عمارت اعیانی را در ادامه بخوانید

خانه خوشنویسان

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: در روزگاری که دزاشیب نه محله‌ای اعیانی در شمال شهر، بلکه آبادی خوش‌آب‌وهوایی در پای ارتفاعات البرز بود، محمدعلی‌خان علاءالسلطنه، رئیس‌الوزرای دوران احمدشاه قاجار و پدر حسین علاء، سیاستمدار و دیپلمات دوران قاجار و پهلوی، باغی وسیع در دزاشیب خرید تا تابستان‌ها که هوای تهران گرم می‌شود، به خانه ییلاقی‌اش در شمیران پناه ببرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

پس از فوت علاءالسلطنه، باغ وسیع او در دزاشیب میان ورثه تقسیم شد و حسین علاء عمارت داخل باغ را به خانه ییلاقی‌اش تبدیل کرد. علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، در این‌باره می‌گوید: «حسین علاء که عمارت داخل باغ به نام او معروف است، در سال ۱۳۱۴ زمین‌های اطراف باغ را خرید و باغ تا ۱۲ هزار مترمربع وسعت پیدا کرد. او در قامت یک دیپلمات و سیاستمدار سمت‌های متعددی داشت؛ از سمت وزیری فواید عامه در دولت مستوفی‌الممالک تا ریاست اداره کل تجارت، مدیر کلی بانک ملی و وزارت بازرگانی در این دولت. او همچنین در سال ۱۳۲۱ و در دوران پهلوی هم وزیر دربار شد. حسین علاء تا سال ۱۳۴۳ در این خانه زندگی کرد و پس از درگذشت او، خانواده‌اش نیز تا سال‌ها در این باغ و عمارت زیبای آن سکونت داشتند.»

اقامتگاه تابستانی رئیس‌الوزرا؛ پاتوق خوشنویسان امروز

عمارت حسین علاء که با آن نمای آجری زیبا در میان چنارهای صدساله و درختان سالخورده آرام گرفته، به سبک معماری ایرانی و با ستون‌های بسیار بنا شده است. این عمارت ۲ طبقه به سبک دیگر عمارت‌های ایرانی شامل فضای بیرونی، اندرونی، حوضخانه، شبستان و... است. عمارت و باغ حسین علاء پس از آنکه مدتی در اختیار بنیاد مستضعفان و شهرداری قرار داشت، در سال ۱۳۷۷ در اختیار انجمن خوشنویسان ایران قرار گرفت و اکنون سال‌هاست که به پاتوق خوشنویسان تبدیل شده است. در این ساختمان کلاس‌های آموزش خوشنویسی با قلم و مداد در سطوح مختلف برگزار می‌شود و در مقاطع مختلف سال نیز میزبان دورهمی خوشنویسان، برنامه‌های فرهنگی و هنری متعدد است.

اقامتگاه تابستانی رئیس‌الوزرا؛ پاتوق خوشنویسان امروز

نام: خانه حسین علاء

کاربری: انجمن خوشنویسان ایران

نشانی: میدان قدس، خیابان باهنر، کوچه سلیمی، پلاک ۱۴۷

کد خبر 841873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha