مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه استان‌ها- زهره ترسایی: معلوم نیست برای چه باید عوارض و مالیات بدهیم؟ هرساله برگه‌ای را به عنوان عوارض شهری برایمان ارسال می‌کنند اما این که این پول‌ها برای چه و کجا قرار است خرج شود هیچ کس نمی‌داند

اینها بخشی از حرف‌هایی است که در گفت‌وگو با شهروندان  شهرهای غرب استان تهران در خصوص پرداخت عوارض سالیانه مطرح شد.

مردم تا چه حد با قوانین مربوط به عوارض آشنایی دارند؟ به عبارت دیگر  چرا هر ساله  باید مبالغی را به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنیم ؟ و این مبالغ در کجا خرج می‌شود؟ پاسخ  این پرسش‌ها در این گزارش آمده است. 

واقعیت این است که عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات کافی باعث شده شهروندان اهتمامی در پرداخت عوارض نداشته باشند و از پرداخت آن تا زمانی که مجبور نباشند شانه خالی کنند.

این در حالی است که گفته می‌شود مبلغ دریافتی بابت عوارض سالیانه، حتی از حق شارژ ماهیانه آپارتمان‌ها هم کمتر است.

آن چه که به‌عنوان یکی از مهمترین راه‌های تامین‌کننده منابع درآمدی شهرداری‌ها مطرح بوده عوارض سالیانه است که به عقیده مسئولان شهری نقش بسزایی در ارائه خدمات مطلوب و مناسب به شهروندان خواهد داشت.

سید غلامرضا حسینی، رئیس شوراهای اسلامی شهرستان رباط کریم، با ضروری خواندن پرداخت عوارض از سوی شهروندان، فرهنگ‌سازی را در مجاب کردن و رغبت بیشتر آنان در پرداخت عوارض سالیانه موثر می‌داند و می‌گوید: البته این به هنر شهرداری‌ها بر‌می‌گردد که چگونه و در چه حوزه‌هایی عوارض دریافتی را خرج می‌کنند به طوری که هم پول‌ها حیف و میل نشود و هم از نزدیک برای مردم مشهود باشد، در این صورت است که مردم با تمایل بیشتری اقدام به پرداخت عوارض خواهند کرد.

جلب اعتماد مردم و قرار دادن آنان در جریان کم‌وکیف اقدامات شهرداری قطعا در جلب مشارکت آنان در پرداخت‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

جمشید فرجی ، عضو شورای اسلامی شهریار  با تائید این مطلب 20 درصد از درآمد شهرداری‌ها را از محل اخذ عوارض سالیانه شهروندان می‌داند و انجام اقداماتی همچون‌همسطح‌سازی‌پیاده‌رو‌ها، احداث پل و فضای سبز، آسفالت خیابان‌ها با هزینه‌ای بالغ بر 7 میلیارد تومان، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خودرو‌های تاکسی و مسافربر، ایجاد و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی و بسیاری خدمات دیگر را در سال گذشته از محل اخذ همین عوارض شهری معرفی می‌کند و می‌گوید: به دلیل انجام عملیات خدماتی و عمرانی صورت گرفته در مقابل بودجه 26 میلیارد تومانی و با هزینه 37 میلیارد تومانی شهرداری مواجه شدیم که با بودجه متمم و از محل اخذ عوارض موفق به انجام اقدامات مذکور شدیم.

عدم همکاری شهروندان قطعا منجر به رکود مالی شهرداری و متضرر شدن خود آنان  می‌شد.

آن چه که مسلم است این است که دریافت عوارض سالیانه توسط شهرداری‌ها در بیشتر کلانشهر‌های جهان و حتی آسیا به طور عمده رواج دارد.

ابوالحسنی، عضو شورای اسلامی شهر کرج  اخذ عوارض سالیانه را صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان می‌داند و می‌گوید: اگر هر کدام از شهروندان بخواهند به طور جداگانه اقدام به آسفالت تنها بخشی از منطقه محل سکونت خود کنند علاوه بر سردرگمی برای پیدا کردن متخصص این کار متحمل هزینه و وقت زیادی هم خواهند شد، این در حالی است که شهرداری با اخذ عوارض، آن هم چندین برابر کمتر از آن چه باید شهروندان به‌صورت جداگانه پرداخت کنند به صورت یکپارچه کار را به انجام می‌رساند.

کد خبر 83373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز