مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

یکی از وظایف شهرداری در روزهای قبل از انتخابات این است که امکانات لازم را در اختیار کاندیداها و مجریان برگزاری انتخابات قرار دهد

تا آنها در فضایی معین و در چارچوب مقررات خاص به تبلیغ برنامه‌های خود پرداخته و درخصوص سخنرانی‌ها و میتینگ‌های سیاسی نامزدها به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند.

این موضوع که البته در قالب قانون بوده و ماده 11 قانون انتخابات آن را پیش‌بینی کرده است، شهرداری را مکلف به ارائه خدمات در ابعاد مختلف می‌کند.

بنابراین با توجه به این مسئله و با درنظرگرفتن این نکته که در این برهه زمانی آلودگی بصری و تولید زباله بیش از پیش افزایش می‌یابد و چهره شهر را شلوغ و به هم ریخته می‌سازد سازمان، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌سازی‌‌هایی را در راستای ارائه بهتر و بیشتر خدمات شهری انجام می‌دهد که در این دوره از انتخابات نیز برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفت؛

چرا که براساس اظهارات مسئولان اجرایی در سازمان‌های زیباسازی و خدمات موتوری ،تجربه برگزاری 17 دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی و شهر نشان داده بود که در تهران حجم تبلیغات، بالاتر از دیگر شهرهای کشور بوده و متعاقب آن بی‌انضباطی‌ها و آلودگی بصری در آن چندین برابر بیشتر از دیگر شهرها صورت می‌گیرد.

هرچند در این دوره از انتخابات، شهرداری مطابق قانون، امکانات لازم را در اختیار کاندیداها و مجریان برگزاری آن قرار داد و تنها در بخش تبلیغات 2000 بنر سفید رنگ برای نصب تبلیغات کاندیداها در سطح شهر اختصاص یافت و نیروهای خدمات شهری ساعات بیشتری را به تمیزکردن شهر پرداختند ولی باز هم بی‌انضباطی‌های تبلیغاتی باعث ‌شد که چهره شهر بیش از پیش شلوغ‌ و کثیف‌ شود.

مطابق اظهارات مسئولان اجرایی در سازمان خدمات موتوری طی روزهای قبل از انتخابات که در این دوره پرشورتر از دوره‌ها و انتخابات دیگر بود، میزان تولید زباله تا حدود زیادی افزایش یافت.

این در حالی بود که حجم دیوار‌نوشته‌ها نیز قابل مقایسه با دوره‌های قبل نبود و در و دیوار بیشتر میادین و خیابان‌های اصلی شهر پر از نوشته‌هایی شدند که به اغتشاش بصری در شهر دامن می‌زدند.

علی ناظریان، کارشناس شهری با تاکید بر این نکته که پاکسازی این دیوارنوشته‌ها و تبلیغاتی که به‌صورت افسارگسیخته در مکان‌های مختلف شهر نصب شده‌اند هزینه‌های بالایی را می‌طلبد می‌گوید: مطابق قانون، شهرداری باید محدوده‌هایی را برای تبلیغات کاندیداها مشخص کند و کاندیداها نیز صرفا باید در این محدوده با رعایت ضوابط اقدام به معرفی خود و تبلیغ برنامه‌های خود کنند و البته این اقدام از سوی شهرداری نیز صورت گرفت و ما شاهد این بودیم که شهرداری، امکانات خاصی را در اختیار کاندیدها قرار داد ولی به‌دلیل اینکه تبلیغات روند تازه‌ای پیدا کرد و قشر وسیعی از جامعه درگیر آن شدند بی‌انضباطی‌ها نیز متعاقب آن افزایش پیدا کرد.

او می‌افزاید: به‌رغم تلاش‌های مسئولان شهری در روزهای قبل از انتخابات، چهره شهر شلوغ و شلوغ‌تر شد که این حجم شلوغی قابل تصور نبود و در تمامی میادین، خیابان‌ها و حتی در کوچه‌ها پوسترهایی را می‌دیدی که به‌صورت غیرمجاز نصب شده بودند که این موضوع باید از سوی شهروندان رعایت می‌شدکه رعایت نشد.

این کارشناس شهری، تبلیغات در شهرهای توسعه‌یافته را بسیار قانونمند و در چارچوب مقررات خاص می‌داند و معتقد است با توجه به اغتشاش بصری موجود در سیمای شهری لازم بود این امر در تهران بیشتر مراعات می‌شد ولی این اتفاق نیفتاد و این در حالی است که این موضوع مختص به روزهای قبل از انتخابات نبوده و در روزهای بعد از آن اغتشاش بصری جای خود را به تخریب شهر داد.

براساس اظهارات شکرالله عنایتی، مدیر مرکز سامانه مدیریت شهری 137 در روزهای بعد از انتخابات اوضاع به شکل عجیبی تغییر کرد و این بار نه‌تنها نیروهای انسانی به‌دلیل اغتشاشات موجود احساس امنیت نمی‌کردند بلکه ساعات کار نیز کاهش می‌یافت و در عین حال میزان زباله افزایش پیدا می‌کرد.

بنابراین، تهران در روزهای بعد از انتخابات با مسائل و مشکلاتی مواجه شد که مسئولان شهری بر خلاف روزهای قبل از انتخابات برای آن برنامه‌ریزی نکرده بودند ولی با این حال به گفته برخی مسئولان، سازمان خدمات موتوری توانست در ساعات محدودی شهر را تمیز کرده و خرابی‌های موجود را ترمیم کند.

مطابق این اظهارات اغلب برنامه‌ها همواره محدود به روزهای قبل از انتخابات بوده و انتظار نمی‌رفت بعد از آن، تا این میزان چهره شهر شلوغ و کثیف شود.

کد خبر 83826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز