گروه اجتماعی:‌ هیات‌های بازرسی به‌منظور رسیدگی به تخلفات در فرایند انتخابات در تمامی واحدهای قضایی کشور تشکیل شد

سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که با هماهنگی قوه قضاییه در تمامی واحدهای قضایی هیاتی مرکب از دادستان، بازرس قضایی و نمایندگان اداره کل بازرسی استان در دادگستری‌های سراسر کشور مستقر می‌شود. براساس این گزارش، این هیات درخصوص گزارش‌های احتمالی تخلفات انتخاباتی سریعاً وارد می‌شود.

نظارت سازمان بازرسی بر انتخابات، مغایر با وظایف شورای نگهبان نیست

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور برحسب وظیفه قانونی و تا آنجا که با وظیفه شورای محترم نگهبان مغایرتی نداشته باشد در امر نظارت بر انتخابات در محدوده پیرامونی و دستگاه‌های دولتی و عمومی اقدام می‌کند.

مهدی امیری‌اصفهانی در گفت‌وگو با مهر، با تاکید بر اینکه شورای نگهبان و وزارت کشور قاعدتا نسبت به افزایش هر چه بیشتر ضریب سلامت انتخابات تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند، بیان داشت: هر چه ضریب سلامت انتخابات افزایش پیدا کند به‌طور طبیعی مردم اعتماد بیشتری به نقش خودشان در تعیین سرنوشت مملکت پیدا می‌کنند، بنابراین دستگاه‌های ناظر و مجری باید نسبت به افزایش ضریب سلامت انتخابات تدابیر حداکثری لازم را اتخاذ کنند.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: سازمان بازرسی در راستای وظیفه قانونی‌‌اش از چندی قبل خود را آماده و هیأت‌هایی را مامور کرده که در قبال گزارش‌ها و اطلاعات واصله که در حوزه وظایف سازمان بازرسی است ورود پیدا کند.

این اظهارات در حالی از سوی معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور مطرح می‌شود که برخی از سایت‌ها و منابع غیررسمی از حضور 30‌هزار ناظر سازمان بازرسی در روز انتخابات و در محل اخذ رای خبر داده‌اند.

این مقام مسئول در سازمان بازرسی کل کشور با رد خبر مذکور گفت: ناظری از سوی سازمان بازرسی در محل اخذ رای حضور نخواهد داشت و فقط ناظرین شورای نگهبان، بازرسان وزارت کشور و نمایندگان نامزدها در محل حاضر خواهند شد.

امیری اصفهانی، در مورد مخالفت شورای نگهبان با اقدامات سازمان بازرسی در امر نظارت بر انتخابات تاکید کرد: شورای نگهبان براساس برداشتی که از قوانین دارد طی تذکری به وزارت کشور و هیأت‌های نظارتی اعلام کرده که سازمان بازرسی نمی‌تواند برعرصه انتخابات نظارت داشته باشد.

این در حالی است که باید گفت سازمان بازرسی از گذشته نیز قصد ورود به حوزه‌ای که در صلاحیت شورای محترم نگهبان بوده را نداشته است، اما ممکن است برداشتی که شورای نگهبان دارد براساس گزارش‌ها و اطلاعات ناظران باشد.

معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور از بررسی تخلفات انتخاباتی در سازمان بازرسی برای ارجاع به مراجع قضایی خبر داد و عنوان کرد: هنوز موردی درخصوص تخلف انتخاباتی از سوی سازمان بازرسی به مراجع قضایی منعکس نشده است، اما گزارش‌هایی در حال تکمیل است که اگر قابل انعکاس به مراجع قضایی باشد به‌طور حتم اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 83280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز