پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد شعب اخذ رای از ساعت 8 صبح جمعه 22 خرداد به مدت 10 ساعت آماده اخذ رای از مردم هستند.

به گزارش ایسنا، کامران دانشجو  رئیس ستاد انتخابات کشور صبح پنج‌شنبه (21 خرداد) در یک نشست خبری با بیان این که تمام تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و بانشاط فراهم شده است، افزود: باید از هواداران نامزدها، ستادها و مردم عزیزمان تشکر کنیم. از هواداران به خاطر شور و نشاطی که ایجاد کردند و رقابت را در صحنه‌ عمل بروز دادند. از ستادها به خاطر همکاری خوبی که تا این لحظه با ستاد انتخابات کشور داشتند و از مردم شریف ایران هم تشکر می‌کنیم که به هر صورت این تبلیغات بعضا برای آنان ایجاد مزاحمت‌هایی در برخی شهرهای بزرگ داشته است و آنان با بردباری تمام تحمل کردند و صبوری به خرج دادند. از مجموعه نیروهای انتظامی که در این مدت صبورانه انتخابات را مدیریت کردند نیز قدردانی می‌کنیم. [آشنایی با ادوار انتخابات ریاست جمهوری در ایران]

دانشجو افزود: بخشی از فعالیت‌ها با قانون تطبیق نداشت اما سیاست ستاد انتخابات و نیروی انتظامی، مدیریت موضوع بود، نه برخورد با موضوع.

وی گفت: از 8 صبح امروز عملا تبلیغات کاندیداها ممنوع است. فضای انتخابات با فضای تبلیغات متفاوت است. در فضای تبلیغات، بعضی از فعالیت‌ها به خاطر شور و نشاط و شادابی که باید وجود داشته باشد قابل اغماض است و می‌توان از بعضی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. اما قانون‌گذار، فضای انتخابات را از فضای تبلیغات جدا دیده است و می‌گوید 24 ساعت قبل از انتخابات، تبلیغات به طور کلی ممنوع است.

معاون وزیر کشور ادامه داد: از هواداران کاندیداهای انتخابات تقاضا می‌کنیم که به هیچ عنوان تبلیغی له یا علیه کاندیدایی نداشته باشند. از هواداران کاندیداها می‌خواهیم که به حقوق مردم احترام بگذارند.

دانشجو گفت: افرادی که برای حضور در شعب اخذ رای مجوز دارند و قانون حضور آن‌ها را به رسمیت شناخته است کارتی به همراه دارند که در آن مشخصات‌شان ذکر شده و به طور کامل معرفی شده‌اند. نماینده‌ی فرماندار که مدیریت شعبه‌ی اخذ رای را بر عهده دارد. پنج نفر منتخب هیات اجرایی هستند که امور اجرایی را انجام می‌دهند. تعدادی از افراد هم به عنوان ناظران شورای نگهبان حاضرند که کار خود را در حوزه‌ی نظارت بر امور اجرایی انجام می‌دهند. محافظان شعب و صندوق و نماینده‌ نامزدها نیز از دیگر افرادی هستند که می‌توانند در شعب حضور داشته باشند.

او افزود: رای‌گیری از 8 صبح فردا به مدت 10 ساعت انجام می‌شود. افرادی که برای رای دادن به شعب مراجعه می‌کنند حتما باید شناسنامه‌ خود را همراه داشته باشند. اگر شناسنامه عکس‌دار نبود هم مشکلی نیست. توصیه‌ ما این است که کارت ملی را هم همراه داشته باشند و عزیزان از ساعت 8 صبح و در همان ساعات اولیه برای رای دادن مراجعه کنند و به آخر وقت موکول نکنند. در ضمن افرادی که توانایی نوشتن ندارند برای ثبت رأی‌شان حتما با افرادی که مطمئن هستند به شعبه‌ها مراجعه کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: مردم بهترین ناظر هستند و اگر خلافی را می‌بینند گزارش کنند و به نماینده‌ فرماندار و یا ناظر اعلام کنند. فرقی نمی‌کند این تخلف از سوی چه کسی انجام شود. در شهرستان‌ها می‌توانند به فرماندار شهرستان هم اطلاع دهند. فرمانداری‌ها در شهرستان یک شماره تلفن را که اعلام می‌شود باید به مردم اطلاع دهند تا در صورت مشاهده‌ تخلف، آن را گزارش کنند. اول به مجموعه‌ نماینده‌ فرماندار و سرناظر گزارش دهند و اگر آن مساله حل نشد با شماره تلفنی که در هر شهرستان اعلام می‌شود تماس بگیرند تا امکان رسیدگی به وجود آید.

وی افزود: در ستاد انتخابات کشور نیز می‌توانند با شماره 88990011 تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند. سایت وزارت کشور نیز با آدرس www.moi.ir و پست الکترونیکی coi@moi.ir آماده‌ دریافت انتقادات و گزارش‌ها است.

دانشجو گفت: هیچ تعرفه‌ای نباید بیرون از شعبه‌ اخذ رای باشد. اگر تعرفه‌هایی در بیرون از شعب مشاهده شد باید بلافاصله گزارش شود. تبلیغ له یا علیه نامزدی توسط عوامل اجرایی صندوق، ناظر و نماینده‌ کاندیداها و یا گروه سازمان‌ یافته اگر مشاهده شد باید بلافاصله اطلاع داده شود. نماینده‌ نامزدها و عوامل اجرایی نباید برای دیگران رأی‌شان را بنویسند و این کار ممنوع است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه تاکید کرد: استفاده از نمادهای کاندیداها در شعب، غیرقانونی است.

وی گفت: در شش حوزه، انتخابات میان‌دوره‌‌ای مجلس شورای اسلامی و در دو حوزه، انتخابات میان‌دوره‌‌ای خبرگان رهبری و دو حوزه نیز انتخابات میان‌دوره‌‌ای شورای اسلامی شهر هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

کد نامزدها

دانشجو هم‌چنین از اعلام کدهایی برای کاندیداها خبر داد و گفت: در این انتخابات کد 44 برای جناب آقای احمدی‌نژاد، کد 55 برای جناب آقای رضایی، کد 66 برای جناب آقای کروبی و کد 77 برای جناب آقای موسوی تعیین شده است. خواهش ما این است که عزیزانی که تشریف می‌آورند رای را خوانا بنویسند. نام و نام خانوادگی نامزد را بنویسند. نیاز به القاب وجود ندارد و در صورت امکان، کد هم نوشته شود.

شمارش دستی است

وی خاطرنشان کرد: شمارش آرا و خواندن آن دستی انجام می‌شود. نرم‌افزارها، آزمایشی هستند و در کنار روش دستی، کار با رایانه ادامه دارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برای حضور نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در محل ستاد انتخابات، نامه‌ای ارسال کردیم و امروز هم نامه‌ دیگری می‌فرستیم که اگر کسی می‌خواهد ناظر باشد معرفی شود و حضور یابد.

دانشجو تاکید کرد: ما وزارت کشور هستیم، نه وزارت جناحی و امانت‌دار رای مردم خواهیم بود. کار ما شفاف است.

اعلام نتایج

او درباره‌ روند ارایه‌ نتایج گفت: وزارت کشور، اطلاعات را به تدریج اعلام می‌کند؛ با این نکته که این اطلاعات، اطلاعات خام است، نه اطلاعاتی که چندان قابل استناد باشد؛ چون اطلاعات فرم 22 باید به فرم 28 تبدیل شود و پس از آن تجمیع انجام شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور هم‌چنین گفت: ما موارد تخلفات در تبلیغات را مستند کرده‌ایم و به مراجع ذی‌ربط اعلام می‌کنیم.

خبرنگاری پرسید چند نماینده برای نامزدها معرفی شده است؟ که دانشجو گفت: ما دوم خرداد در جلسه‌ای اعلام کردیم که برای معرفی نمایندگان نامزدها سایتی طراحی شده است که با مراجعه به آن می‌توانند اطلاعات خود را وارد کنند اما پس از این‌که اعلام کردند نمی‌توانیم، تصمیم بر این شد که مراحل به صورت دستی انجام شود. برای کسانی که مدارک خود را به طور کامل ارایه دهند، کارتی صادر می‌شود اما برای آنان که فرم را تکمیل نکرده‌اند و مدارک‌شان کامل نیست کارت صادر نمی‌شود. تا کنون برای حدود 110 هزار نفر در شعب اخذ رای کارت تحویل داده شده است.

خودکارهای نامرئی

خبرنگار دیگری درباره‌ شایعه‌ی پخش خودکارهایی که پس از چند ساعت نوشته‌شان نامریی می‌شود پرسید که دانشجو تصریح کرد: ما هم این شایعات را می‌شنویم. توصیه می‌کنیم افراد با خودکار خود به محل اخذ رای مراجعه کنند و با خودکاری بیایند که می‌دانند نامریی نیست. از خودکارهایی که در اطراف شعب توزیع می‌شود و یا روی میزهای شعب ریخته شده است استفاده نکنند.

وی هم‌چنین درباره‌ انجام تبلیغات برای نامزدها در خیابان‌ها گفت: ما قبلا نامه نوشتیم و از مسئولان ستادهای نامزدها خواستیم اعلام کنند کسانی که در خیابان‌ها برخی کارهای خلاف شئونات انجام می‌دهند از ما نیستند؛ اما بعضی‌ها این کار را کردند و بعضی دیگر چیزی اعلام نکردند. الان هم نامه نوشتیم و از ستادها درخواست کردیم که امروز تجمع ممنوع است و اعلام کنید که اگر کسی تجمع و تبلیغات کرد از شما نیست. تکلیف کاملا مشخص است.

دانشجو گفت: برنامه‌ ما از ابتدا برخورد قهری نبوده است و نمی‌خواستیم بهانه‌ای برای مظلوم‌نمایی ایجاد کنیم. مواردی نیروی انتظامی خودش صدمه دید اما نگذاشت خون از بینی کسی بیرون بیاید. ما از نیروی انتظامی تشکر می‌کنیم اما سیاست از 8 صبح امروز به بعد چیز دیگری است.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره‌ روند اخذ آرا برای ایرانیان خارج از کشور گفت: تا به حال بین 60 هزار تا 160 هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در دوره‌های قبل در انتخابات شرکت کرده‌اند. خواهش ما این است که آنان نیز حضور حداکثری داشته باشند اما فکر نمی‌کنم هنوز در کشوری انتخابات آغاز شده باشد. انتخابات در آن‌جا نیز 8 صبح جمعه به وقت محلی آن کشور برگزار می‌شود.

وی ضمن انتقاد از طرح برخی شایعات به طور پی‌درپی در فضای انتخابات خاطرنشان کرد: در ابتدا 300 هزار تعرفه برای شعبات خارج از کشور درخواست شده بود اما پس از بررسی‌ها، وزارت خارجه 550 هزار تعرفه درخواست کرد و تحویل گرفت. در مورد تعداد صندوق‌ها نیز وزارت کشور دخالتی ندارد. هیات‌های اجرایی، تعداد و مکان آن را مشخص می‌کنند. در نهایت با بررسی‌های انجام شده 45 هزار و 713 صندوق در نظر گرفته‌اند. به هر حال هر مساله‌ای مسیر قانونی خود را دارد. این‌که عده‌ای را جمع می‌کنند و می‌گویند اگر تقلب شود فلان می‌شود، آیا این در شأن مردم است. هر مساله‌ای باید راه قانونی خود را طی کند.

وی گفت: ریشه‌ هجمه‌های بی‌امان از استکبار است و بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، عده‌ای از سر غفلت کارهایی را می‌کنند. انشاءالله رفتارمان طوری باشد که دوستان انقلاب را شاد کنیم، نه دشمن‌شادکن حرف بزنیم.

حکم رهبری برای ناطق نوری

خبرنگاری درباره‌ صدور حکمی برای حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری برای نظارت در انتخابات پرسید و دانشجو اظهار کرد: تا این لحظه چنین چیزی به ستاد انتخابات وزارت کشور ابلاغ نشده است. در تمام مسائل ما در مقابل ایشان سمعا و طاعتا بوده‌ایم و گذشته‌مان نیز حاکی از این مساله است. آن‌جا که مطابق نظر و میل‌مان هم نباشد می‌بایست این‌گونه عمل کنیم. ما قائل به این هستیم که ولایت‌مداریم. آن‌جا که می‌فرمایند اگر کسی درگیری ایجاد کرد یا خائن است یا غافل. ما دنبال این هستیم که تجمع و راهپیمایی غیرقانونی صورت نگیرد. ستادها هم خوب است اینها را اعلام کنند.

 سازمان بازرسی حق دخالت ندارد

دانشجو هم‌چنین درباره‌ نظارت سازمان بازرسی بر انتخابات نیز گفت: شورای نگهبان نامه‌ای ارسال کرده است و رونوشتی از آن برای وزارت کشور ارسال شده است که بنابر آن اعلام شده سازمان بازرسی حق هیچ‌گونه دخالت در امر انتخابات را ندارد. هرگونه اطلاعاتی را اگر بخواهند نمی‌توانیم به آن‌ها بدهیم. معتقدیم نظارت شورای نگهبان استصوابی است. ما هم بر اساس نظارت استصوابی شورای نگهبان عمل می‌کنیم. قاعده‌ کار این است که ما مجری قانون هستیم و علی‌القاعده باید مقام‌های بالاتر به جمع‌بندی برسند و به مجری ابلاغ کنند. اما فعلا شورای نگهبان این نامه را ارسال کرده است و بر اساس نامه‌ شورای نگهبان اقدام می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در مورد استفاده از نمادهای تبلیغاتی مثل پرچم و رنگ سبز در شعب گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که استفاده از نمادهای تبلیغاتی ممنوع است و نیروی انتظامی نیز برای برخورد با آن‌ها آمادگی دارد. مردم ما هم چنین اجازه‌ای نخواهند داد.

وی درباره‌ این‌که اگر رنگ پیراهن و یا روسری نیز سبز باشد افزود: نباید سر خود را گول بزنیم یا کلاه شرعی بگذاریم. ما می‌خواهیم انتخابات سالم برگزار شود. آن‌ها که انتخابات سالم می‌خواهند اول باید خودشان به آن عمل کنند. حالا اگر فردی پیراهنی بپوشد نمی‌توان ایراد گرفت اما این‌که سازمان‌ یافته دستور بدهند یا مانتوها و یا پیراهن‌های یکرنگ استفاده شود و یا بدتر از آن توزیع شود، قطعا برخورد صورت می‌گیرد. ما یا مردم خود را فهیم می‌دانیم. مردم ما حتما فهیم هستند و شعور سیاسی‌شان بسیار بالاست.

یکی از خبرنگاران درباره‌ شایعه‌ تفاوت شعب در مساجد و مدارس پرسید که دانشجو گفت: ما نمی‌دانیم این‌که می‌گویند تفاوت دارد یعنی چه. ما می‌دانیم که مساجد از ابتدای انقلاب یکی از موثرترین کانون‌ها بوده است و مدارس و آموزش و پرورش هم همیشه فعال بوده‌اند. مسجدها و مدرسه‌ها مرکزهای اصلی انتخابات بوده‌اند. آن‌ها بی‌توقع آمده‌اند و همکاری کرده‌اند. مردم هم به این دو مکان علاقه‌ای خاص دارند. این توهین به مسجد است و معلوم می‌شود این مساله ریشه در جای دیگری دارد.

دانشجو درباره‌ مصاحبه‌ برخی از مسئولان ستادهای انتخاباتی خارج از زمان تبلیغات با شبکه‌های خارجی گفت: قاعده‌ کار این است که قانون رعایت شود. ما این موارد را مستند می‌کنیم و گزارش می‌دهیم.

کد خبر 83325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز