گروه سیاسی: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: طبق قانون جدید سازمان بازرسی به‌دنبال راهی هستیم که حاشیه امنی را برای رسانه‌ها برای انتقاد کردن فراهم کنیم

تا رسانه‌ها بتوانند با قدرت بیشتری نقش نظارتی‌شان را اعمال کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بازرسی کل کشور، مصطفی پورمحمدی در سومین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور، با بیان اینکه نظارت را باید عمومی کرد و ابزار و قابلیت گسترده‌تر مردمی را به خدمت گرفت، تأکید کرد: رسانه‌ها به خوبی در خدمت اصلاح و نظارت عمومی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، ما اگر خوب کار کنیم 20 الی 30 درصد می‌توانیم نظارت را اجرا کنیم، ولی اگر رسانه‌ها بخواهند نظارت را خوب اعمال کنند، می‌توانند تا 50درصد، نظارت و کنترل را انجام دهند و بسیاری از افرادی هم که قصد تخلف دارند از ترس افکار عمومی، این کار را انجام نمی‌دهند.

پورمحمدی  با بیان اینکه ارتقای فرهنگ نظارت‌پذیری از برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور است، افزود: مجموعه کارکنان و دستگاه دیوانی و اداری کشور، خیلی نظارت‌پذیر نیستند؛ البته این نسبی است، یعنی در سطح مطلوب نیستیم. باید صمیمانه، جدی و واقع‌بینانه اشکالات را ببینیم و اگر چنین نشود، دیر زمانی نخواهد پایید که کار از کار گذشته باشد.

تعبیر به مزاحمت برای دولت

رئیس سازمان بازرسی در ادامه سخنانش، بر لزوم توجه به مقررات و قانونگرایی تأکید کرد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور اجازه نمی‌دهد از مرز قانون، کوچک‌ترین عدولی ایجاد شود. حال قانون می‌خواهد خوب باشد یا بد، به سود دستگاه یا شهروند باشد یا علیه آن. 
وی افزود: از این جهت، سختگیری‌هایی را اعمال کردیم و برخی این‌را به مزاحمت، آزار یا گزندی به فعالیت‌های دولت تعبیر کردند.

اشکالات ساختاری در کشور

پورمحمدی با بیان اینکه اگر تمام دولت و مجلس علیه تصمیمات سازمان بازرسی کل کشور تبلیغ کنند، ما از مرز قانون فراتر یا عقب‌تر نمی‌رویم و مصلحت‌سنجی نمی‌کنیم، گفت: برخی اشکالات ساختاری و فرهنگی در کشور وجود دارد و چیزی که به کشور آسیب جدی می‌زند، این است که قانون از حرمت جدی برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: ما در سازمان بازرسی کل کشور به‌دنبال این هستیم که جایگاه قانون در کشور تثبیت شود؛‌ حتی از مجلس هم در چند مورد انتقاد جدی کردیم.  چیزی خلاف قانون وضع کردند و به دولت اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی دادند؛ وقتی حرف قانون پیش می‌آید همه باید در قبال آن متعهد و مستلزم باشند.

در انتخابات مسئولیتی نداشتیم

رئیس سازمان بازرسی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نظارت سازمان بازرسی کل کشور در انتخابات اخیر گفت: طبق تفسیر شورای نگهبان، سازمان بازرسی کل کشور هیچ وظیفه‌ای در موضوع انتخابات ندارد و این، البته فقط مربوط به انتخابات اخیر نبود، بلکه شامل انتخابات قبل هم می‌شد؛‌

البته یک بخش در حاشیه انتخابات است که موضوع استفاده از امکانات دولتی له یا علیه کاندیداهاست که این جرم است و در این مورد پرونده‌هایی را به دادگاه فرستادیم و برخی را هم پس از تکمیل، خواهیم فرستاد.

وجود مافیا را قبول ندارم

پورمحمدی در  مورد این موضوع که «شما می‌خواهید کار کنید، اما مافیایی در کشور مانع از پیشبرد اهداف شما و سایرین است» تأکید کرد: ملت و انقلاب ایران را کسی کوچک فرض نکند.  باند مافیا را قبول ندارم، اگر قوی عمل نکنیم، خلافکار آماتور هم می‌تواند خلل وارد کند. این ضعف ماست نه قوت آنها.

نظارت دقیق، برنامه‌ریزی صحیح و اراده جدی می‌خواهیم، باید باانگیزه و با‌روحیه باشیم و این فراز و فرودهای اجتماعی در هر جامعه‌ای وجود دارد. هنر جامعه موفق، آن است که با تدبیر، قدرت عبور از موانع را دارد و به تعبیر شهید بهشتی(ره) سعی کنید اگر با موانع مواجه می‌شوید، متوقف نشوید.

آسیب ناکارآمدی‌ها

رئیس سازمان بازرسی‌ در ادامه در پاسخ به این سؤال که «نظر شما در مورد مدیران ناکارآمد که آسیب بیشتری به جامعه می‌زنند، چیست»؟ گفت: کشور ما بیش از آنکه از تخلف‌ها، سوء‌استفاده‌ها و میل‌ها آسیب ببیند، از ناکارآمدی و ضعف توانایی کارمند یا مدیر آسیب می‌بیند.

اینکه گفته می‌شود «اگر حیفی صورت گیرد، قابل تحمل است، اما میل‌ها قابل تحمل نیست» غلط است. چه بسیار حیف‌ها که از بسیاری از میل‌ها آسیب‌زننده‌تر است. در این زمینه مجلس باید مدیر ناکارآمد و کسی که قدرت فعالیت ندارد را جابه‌جا کند و ما در این بخش قدرت الزام‌آور نداریم.

کد خبر 85467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز