گروه سیاسی: وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به پیشینه فعالیت‌های انگلیس در ایران، به‌گونه‌ای سخن گفته است که حکایت از روی میز بودن گزینه دخالت در انتخابات ایران از جانب لندن دارد.

دیوید میلیبند در گفت‌وگو با روزنامه تایمز لندن بیان کرد: من کلماتم را با دقت انتخاب می‌کنم... با توجه به تاریخ انگلیس در ایران، آخرین کاری که من ممکن است انجام دهم، آغاز دخالت در مبارزات انتخاباتی ایرانیان است.

اگرچه تأکید این مقام انگلیسی این است که بحث دخالت در انتخابات ایران، آخرین گزینه مدنظر اوست و شاید هیچ‌وقت صورت واقع به‌خود نگیرد، اما همین که وی در یک مصاحبه از بحث دخالت سخن به میان می‌آورد و حتی احتمالی - هرچند اندک - برای آن قائل می‌شود، حکایت از لزوم صیانت از آرای مردم دارد؛ البته صیانت در مقابل دخالت خارجی و نه آنچه از جانب برخی با عنوان محافظت از آرا در مقابل دخالت داخلی مطرح می‌شود.

اشاره میلیبند به تاریخ فعالیت‌های انگلیس در ایران که به باور همگان، چیزی جز دخالت در امور داخلی به‌منظور در اختیار گرفتن سرنوشت ایرانیان نبوده است، بار دیگر اهمیت هوشیاری در مقابل نفوذ بیگانه در تحولات سیاسی منتج از مشارکت مردمی را گوشزد و خاطرنشان می‌کند که براساس تجربه‌‌ای که ایرانیان دارند، بحث صیانت از آرا همواره در مقابل دخالت خارجی مطرح بوده و شاید بتوان طرح بحث وجود ناظر خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری را که برخی اخیرا  از آن سخن می‌گفتند، از جمله مصادیق تأثیرپذیری از القای خارجی دانست.

مقام معظم رهبری اردیبهشت‌ماه گذشته در دیدار معلمان، پرستاران و کارگران با اشاره به اینکه دشمنی انگلیس، آمریکا و صهیونیست‌ها با نظام و خدشه وارد کردن آنها در انتخابات کشور به خاطر قطع شدن منافع آنها در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، تصریح فرمودند: «انتخابات پرشور، انتخابات خوب، سالم. دشمن خدشه می‌کند. از دشمن انتظاری هم جز دشمنی نیست؛ چه انتظاری هست؟

بی‏توقعی از دوستان است. بی‏توقعی از کسانی است که جزو این ملتند؛ واقعیات را دارند می‏بینند؛ می‏بینند که این انتخابات چگونه سالم و متقن انجام می‌گیرد، در عین حال، همان حرفی را که دشمن می‌زند، اینها هم می‌زنند! من انتظارم این است: کسانی که با ملت ایرانند، جزو ملت ایرانند، توقع دارند ملت ایران به آنها توجه کنند، اینها دیگر علیه ملت ایران حرف نزنند و انتخابات ملت ایران را زیر سؤال نبرند.

مرتب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ می‌گویند؟ چرا بی‏انصافی می‌کنند؟ چرا خلاف واقع می‌گویند؟ چرا این همه زحماتی را که این ملت و مسئولین در طول این سال‌های متمادی متحمل شدند، ندیده می‌گیرند؟ چرا؟ چرا ناسپاسی می‌کنند؟»

کد خبر 82433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز