اهالی اوین احترام ویژه‌ای برای امامزاده مطیب(ع) قائلند. آستان مقدس این امامزاده از گذشته تا امروز با زندگی اوینی‌ها گره خورده و میزبان بسیاری از مراسم مذهبی و آیینی آنها بوده است. در ادامه به تاریخچه و ویژگی‌های بنا و نقش محوری امامزاده مطیب(ع) در زندگی اهالی اوین پرداخته‌ایم.

امامزاده مطیب

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: از میدان دانشگاه که عبور کنید با گذر از پسکوچه‌های باصفای اوین به آستان مقدس امامزاده مطیب(ع) می‌رسید محوطه ساده و بارگاه بی‌آلایش این امامزاده دهه‌هاست که میزبان مراسم آیینی اوینی‌ها و خلوتگاه راز و نیاز آنها بوده و زائران بسیاری از دیگر آبادی‌های شمیران و تهران نیز برای زیارت مقبره این بزرگوار به اوین سفر کرده‌اند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

قدمت آستان این امامزاده را از روی درختان کهنسال و قدربرافراشته محوطه و سنگ‌ قبرهای قدیمی آن می‌شود حدس زد. امامزاده مطیب بن زید بن محسن(ع) برادرزاده امامزاده عزیز(ع) دیگر امامزاده محله اوین است و نسب آنها نیز به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد.

نگین درخشان اوین | خلوتگاه راز و نیاز اوینی‌ها کجاست؟

«سید مهدی اعرابی» شمیران‌پژوه و یکی از اهالی قدیمی اوین می‌گوید:« امامزاده مطیب به دلیل فشار خلفای عباسی به اوین آمد. طایفه‌های سادات اوین نیز خود را از نسل این امامزاده می‌دانند.» بنای بقعه امامزاده مطیب در دوره‌های مختلف بازسازی شده است. شبستان بقعه که در ماه مبارک رمضان میزبان روزه‌داران است و در ایام و مناسبت‌های مذهبی سال نیز همواره مملو از جمعیت می‌شود، در جهت قبله قرار دارد و ضریح ساده آن نیز در ضلع شمال ساخته شده است.

سادگی و بی‌پیرایگی بقعه امامزاده از همان محوطه سرسبز آن تا داخل شبستان و بقعه بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید. در داخل بقعه، تنها اثر باقی‌مانده از بنای قدیمی این آستان دری با تزیینات خاتم‌کاری و آیینه‌کاری است که جلوه‌ای خاص به این بقعه بخشیده است. زندگی اوینی‌ها از گذشته با آستان مقدس این امامزاده چنان پیوند خورده بود که مانند دیگر امامزاده‌های شمیران اموات خود را نیز در نزدیکی بارگاه امامزاده مطیب(ع) و در محوطه این امامزاده به خاک می‌سپردند. هنوز هم در بخشی از محوطه امامزاده مطیب(ع) گورستانی وجود دارد که شماری از اهالی اوین در آن دفن شده‌اند.

نگین درخشان اوین | خلوتگاه راز و نیاز اوینی‌ها کجاست؟

کد خبر 830819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha