دانستن ترفندهایی برای استفاده از بنشن‌ها، نیازمند داشتن مهارت‌هایی ساده و دم‌دستی است که با بهره‌مندی از آنها می‌توان ضمن دلپذیرتر کردن طعم غذا و ایجاد تنوع در سفره، از سنگین شدن معده پس از مصرف آنها پیشگیری کرد.

حبوبات

همشهری آنلاین: خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه ما را در بایدها و نبایدهای استفاده از حبوبات در تهیه غذا راهنمایی کرده است.

پروتئین؛ مساوی با گوشت

حبوبات مواد مغذی متعددی دارند و از نظر ارزش پروتئینی به‌عنوان مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی تلقی می‌شوند و تقریبا پروتئین آنها با گوشت برابر است. برای پخت سریع حبوبات، بهتر است چندساعت قبل از مصرف، آنها را درون آب و نمک خیس کنید. یادتان بماند از نمک فقط هنگام خیساندن حبوبات استفاده کنید چراکه افزودن نمک هنگام پخت حبوبات، باعث سفت شدن آنها می‌شود.

حاوی ویتامین‌های متعدد

در افراد بالغ، حبوبات می‌توانند جایگزین گوشت باشند؛ چراکه حبوبات حاوی ویتامین‌های گروه B، اسیدفولیک و مواد مغذی نظیر آهن، کلسیم، منیزیم و... هستند. انواع لوبیا منبع خوب روی است و عدس هم آهن فراوانی دارد. غیر از پروتئین، ویتامین و موادمعدنی، حبوبات، انرژی، چربی و فیبر بالایی دارند که در پیشگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش بسیار مؤثر هستند. تنها مشکل حبوبات، این است که به‌دلیل داشتن برخی کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم که به‌عنوان فیبر در آنها وجود دارند، در بعضی افراد ایجاد نفخ می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف، حبوبات را خیسانده و نفخ آنها گرفته شود.

قرار دادن حبوبات در آب جوش

حبوبات را درون آب به ‌مدت یک‌ساعت بجوشانید و یک‌ساعت دیگر هم اجازه دهید تا حبوبات درون آب‌جوش با شعله خاموش گاز خیس بخورند.

پخت سریع با زودپز

استفاده از زودپز راهکار ساده‌ای برای مغزپخت‌کردن حبوبات است و نفخ آنها را نیز می‌گیرد. با این روش زمان پخت غذا کوتاه‌تر و آشپزی لذت‌بخش‌تر می‌شود.

تأثیر جوش‌شیرین و سرکه

جوش‌شیرین قند طبیعی حبوبات را تجزیه و از نفخ جلوگیری می‌کند. کافی است یک قاشق چایخوری جوش‌شیرین را به آب در حال جوش که حاوی حبوبات است اضافه و حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید حبوبات برای ۴ساعت در این مخلوط خیس بخورند. با استفاده از سرکه هم هنگام خیساندن حبوبات می‌توان یک قاشق چایخوری از آن را اضافه کرده و زمان پخت را کاهش داد.

کد خبر 830711
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha