حبوبات اگر به خوبی نفخ‌گیری نشوند، موجب دل‌درد و مشکلات گوارشی خواهند شد. همچنین گاه پیش می‌آید که حبوبات به‌خوبی نمی‌پزند و خام می‌مانند.

حبوبات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرادید، حبوبات یکی از پرکاربردترین دانه‌های خوراکی در آشپزی است که خاصیت زیادی دارد و برای جلوگیری از مشکلات گوارشی باید خوب پخته شوند.

حبوبات یکی از مهم‌ترین منابع تامین پروتئین، فیبر، آهن، منگنز، فولات، منیزیم و آنتی اکسیدان هستند که مصرف آنها به صورت موکد از سوی پزشکان و کارشناسان تغذیه سفارش شده است. هر کدام از حبوبات به نوع خود برای بدن مفیدند و حذف هیچ‌کدام از آنها از برنامه غذایی جایز نیست. حبوبات بهترین جایگزین برای افرادی است که به هر دلیل منع مصرف گوشت دارند و می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن‌شان را با استفاده از حبوبات تامین کنند.

اما این دانه‌های خوراکی مفید و مغذی اگر به خوبی نفخ‌گیری نشوند، موجب دل درد و مشکلات گوارشی خواهند شد. همچنین گاه پیش می‌آید که حبوبات به خوبی نمی‌پزند و خام می‌مانند.

در این مطلب به ارائه چند راهکار کاربردی برای زود پختن حبوبات می‌پردازیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱ـ یکی از روش‌های سنتی و معمول در پخت حبوبات این است که حبوبات را از قبل خیس کنید. خیس کردن حبوبات علاوه‌بر پخت زودتر موجب از بین رفتن نفخ حبوبات هم می‌شود که از دل درد و مشکلات گوارشی پس از خوردن حبوبات جلوگیری می‌کند.

۲ـ گاه ممکن است زمان کافی برای خیس دادن حبوبات نداشته باشید. در این شرایط بهتر است حبوبات را آب داغ بجوشانید. بعد از اینکه چند دقیقه داخل آب جوشید، اجاق گاز را خاموش کنید؛ سپس اجاره بدهید حبوبات به مدت ۱ ساعت داخل همان آب داغ بماند تا خوب خیس بخورد. بعد حتما حبوبات را آبکش کنید تا آب نفخ آن گرفته شود. توجه داشته باشید که بعد از آبکش کردن هرگز روی حبوبات آب سرد نریزید؛ چون موجب دیرپز شدن حبوبات خواهد شد.

۳ـ برای اینکه حبوبات خیس نشده زودتر بپزد، دو تا سه قاشق غذاخوری زیره سیاه را داخل یک کیسه پارچه‌ای بریزید و سر کیسه را خوب گره کنید. حالا کیسه را داخل آبجوش بگذارید و حبوبات را به آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا حبوبات همراه با زیره به مدت نیم ساعت بجوشد؛ سپس آبکش کنید. با این روش هم نفخ حبوبات گرفته می‌شود، هم حبوبات زود می‌پزد و له می‌شود.

۴ـ یکی از دلایل دیرپز شدن حبوبات این است که برخی به آن نمک اضافه می‌کنند؛ بنابراین هرگز در اوایل پخت حبوبات به آن نمک نزنید. همیشه نمک را یک ساعت آخر پخت حبوبات اضافه کنید تا حبوبات مغزپخت و مزه‌دار شود.

۵ـ یکی دیگر از راهکارهایی که موجب پخت سریع‌تر حبوبات می‌شود، گذاشتن درب قابلمه هنگام پخت است. برخی به دلیل اینکه آب حبوبات هنگام پخت سر می‌رود، درب قابلمه را باز یا به صورت نیمه می‌گذارند. برای اینکه حبوبات سر نرود، آن را داخل یک قابلمه بزرگتر بریزید تا هنگام پختن سر نرود.

زمان خیساندن و پخت چند حبوبات پرکاربرد

زمان خیساندن نخود بین ۸ تا ۱۰ ساعت و زمان پخت آن بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.

زمان خیساندن لوبیا قرمز بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت و زمان پخت آن بین ۴۵ تا ۵۰ دقیقه است.

زمان خیساندن لوبیاچیتی بین ۸ تا ۱۲ ساعت و زمان پخت آن بین ۷۰ تا ۹۰ دقیقه است.

زمان خیساندن باقلا خشک بین ۸ تا ۱۲ ساعت و زمان پخت آن ۹۰ دقیقه است.

زمان خیساندن ماش ۱۲ ساعت است و زمان پخت آن ۳۰ تا ۵۰ دقیقه است.

زمان خیساندن لوبیا چشم بلبلی ۱۲ ساعت و زمان پخت آن ۴۵ تا ۵۰ دقیقه است.

زمان خیساندن لوبیا سفید ۱۲ ساعت و زمان پخت آن ۷۰ تا ۹۰ دقیقه است.

عدس نیازی به خیساندن ندارد و زمان پخت آن بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است.

لپه نیازی به خیساندن ندارد و زمان پخت آن بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است.

کد خبر 811314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha