زنان در مبارزات انقلاب اسلامی و سال‌های بعد از پیروزی انقلاب، نقش پررنگی در رویدادهای اجتماعی داشتند. تعدادی از آثار مرتبط با این موضوع همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی معرفی می‌شود.

زنان

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: زنان در مبارزات انقلاب اسلامی و سال‌های بعد از پیروزی انقلاب، نقش پررنگی در رویدادهای اجتماعی داشتند. تعدادی از آثار مرتبط با این موضوع همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی معرفی می‌شود.

روایت حضور زن مسلمان ایرانی در جریان انقلاب اسلامی | انقلاب اسلامی ایران چهره زنانه هم دارد

  • نقش زنان در نهضت امام خمینی(ره)

در تاریخ ایران به طور سنتی مشارکت زنان درباری به شرکت در توطئه‌ها و سیاست‌های مخرب حرمسرای شاهان محدود می‌شد. ولی از دوران قاجار به بعد مشارکت زنان در فعالیت‌های سیاسی زیادتر شد که شرکت آنان در جنبش تحریم تنباکو و انقلاب مشروطه نمونه‌های این تکاپو است. با اجرای سیاست های ضد دینی همانند کشف حجاب توسط پهلوی اول و سعی در تحمیل مظاهر تمدن غربی به زنان در دوران محمدرضا پهلوی، زنان جامعه اسلامی برای ایفای نقش مثبت به نهضت امام خمینی پیوستند و بیشتر در بعد تبلیغات کوشیدند. آنان به تدریج در تمامی مراحل نهضت شرکت کردند و در به ثمر رساندن انقلاب و حفظ دستاوردهای آن از پا ننشستند. کتاب حاضر با بررسی تاریخی به نقش‌آفرینی زنان و بانوان شجاع ایران در مبارزه با استکبار و استبداد پرداخته است. این کتاب توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

روایت حضور زن مسلمان ایرانی در جریان انقلاب اسلامی | انقلاب اسلامی ایران چهره زنانه هم دارد

  • حقوق سیاسی اجتماعی زنان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

در کشور ایران، حقوق سیاسی ـ اجتماعی زنان در جریان نهضت مشروطه و پس از آن مورد توجه قرار گرفت و در دوران پهلوی اول و دوم در سطح گسترده‌ای وارد مباحثات سیاسی، حقوقی و اجتماعی شد. آن چه در فاصله بین دو انقلاب (انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) درباره حقوق زن ایرانی اتفاق افتاد، خالی از مناقشه نبود. وجوه فرهنگ و ارزش های اسلامی، ملی و بومی از سویی و طرح دیدگاه‌های فمینیستی و متعارض طرفدار تساوی حقوق زن و مرد و رهایی زنان از سوی دیگر، عرصه‌ای برای بروز دیدگاه‌های مختلف و متعارض فراهم کرد. پس از وقوع انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، حقوق زنان در چارچوب ارزش‌های دینی و انقلابی طرح شد و متون قانونی بویژه قانون اساسی در همین چارچوب، حقوقی برای زنان شناسایی و تضمین کرد. نگرش کلی بویژه نگرش دولت مردان نسبت به وضعیت سیاسی اجتماعی زنان، حقوق سیاسی آنان شامل: حضور زنان در انتخابات و مدیریت سیاسی، حقوق اجتماعی آنان شامل: اشتغال، تأمین اجتماعی، بهداشت و درمان، حقوق فرهنگی شامل: آموزش رسمی و غیررسمی و فعالیت های هنری و مطبوعاتی، موضوعاتی هستند که در دو مقطع قبل و بعد از انقلاب اسلامی تبیین و تحلیل خاص خود را می‌طلبد و مقایسه این دو موضوعی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. کتاب حاضر توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار شده است.

روایت حضور زن مسلمان ایرانی در جریان انقلاب اسلامی | انقلاب اسلامی ایران چهره زنانه هم دارد

  • تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان

اهمیت نقش سیاسی ـ مبارزاتی زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی از سویی و کمرنگ بودن این نقش در نوشته‌ها و آثار منتشر شده در بعد از انقلاب و ضرورت جبران این کاستی موجب شد تا تدوین یک اثر پژوهشی در راستای شناساندن فعالیت‌ها و مشارکت سیاسی زنان در طی سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ، آغاز گردد. به همین منظور بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، یک طرح پژوهشی با عنوان «تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان از سال 40 تا 57» را برای تدوین انتخاب کرد. شیوه کار بر مبنای تحقیق میدانی، کتابخانه‌ای و اسنادی قرار داده شد. این طرح مشتمل بر پنج فصل شد که دو فصل اول ، مدخل و بستر تاریخی پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهد و سه فصل دیگر که در واقع متن اصلی را تشکیل می‌دهد با استناد به مصاحبه‌ها و خاطرات خانم‌ها، نگاهی دارد به چگونگی و نحوه ورود این زنان به جریانات سیاسی کشور و چگونگی فعالیت‌ها و مشارکت آنان و مشکلات موجود در این زمینه،از جمله بازداشت و زندانی شدن آنها. این اثر توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

روایت حضور زن مسلمان ایرانی در جریان انقلاب اسلامی | انقلاب اسلامی ایران چهره زنانه هم دارد

  • خورشیدواره (خاطرات طاهره سجادی)

طاهره سجادی به عنوان یکی از نیروهای مبارز مسلمان در کنار همسرش آقای مهدی غیوران فعالیت‌ها و مبارزات سیاسی خود را از دهه‌ پنجاه آغاز کرد. به دلیل ارتباط با پرونده ترور آمریکایی‌ها در ایران دستگیر و تحت شکنجه‌های خوفناکی قرار گرفت. غیوران و همسرش طاهره سجادی با این تصور که کمک به سازمان، کمک به نهضت اسلامی است، خانه و زندگی خود را در اختیار اعضای آن قرار دادند. با آگاهی ساواک از این ارتباط و همکاری، طاهره سجادی و همسرش دستگیر شدند و زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفتند. او به پانزده سال زندان و غیوران به حبس ابد محکوم شد. موضوع جالب توجه دیگر در این کتاب، خاطراتی در مورد سیر انحراف سازمان مجاهدین است؛ گروهی که در ابتدا خود را تشکلی مذهبی وانمود می‌ساخت، سپس خود را مارکسیست اعلام کرد و بعد از آن مخوف‌ترین جنایات را در حق مردم ایران روا داشتند. کتاب حاضر وارد بازار کتاب شده است.

کد خبر 830162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha