شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بعد از گذشت 34 سال و انتشار کتاب ناگفته‌های شهید عراقی، کتابی تازه درباره این چهره شناخته شده عرصه انقلاب از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان«تاریخ شفاهی و مبارزات شهید عراقی» منتشر شد.

شهیدعراقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی» که از موثر‌ترین چهره‌های تشکیل‌دهنده جمعیت موتلفه اسلامی در سال 1340 بوده توسط امین عزیزی و مجتبی سلطانی تألیف و توسط این مؤسسه چاپ و روانه بازار نشر گردید.

امین عزیزی در گفتگویی با روابط عمومی این مؤسسه درباره هدف خود از نگارش اثری با روش تاریخ شفاهی از زندگی و مبارزات شهید عراقی اظهار داشت: «زندگی شهید عراقی به عنوان یکی از شخصیت های موثر در پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به فعالیت‌های چشمگیر ایشان در پیشبرد نهضت اسلامی و نیز رابطه نزدیک‌شان با امام راحل مورد توجه قرار داشت و تاکنون اثری که در برگیرنده نقش چشمگیر ایشان در فعالیت های قبل و بعد از انقلاب اسلامی باشد، تالیف نشده بود. با افراد و شخصیت‌های انقلابی و سیاسی که از یاران و همراهان شهید عراقی در حزب موتلفه اسلامی همچون: «امیر عبدالله کرباسچیان» (مدیر مسوول روزنامه نبرد ملت)، «اسدالله بادمچیان» (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)، «حبیب‌الله عسگر اولادی» (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)، «سید محمود دعایی» (سرپرست موسسه روزنامه اطلاعات) »، «سید کاظم بجنوردی»(رئیس سازمان دایره المعارف بزرگ اسلامی)و «جواد منصوری» (سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشور چین) به گفتگو نشسته که حاصل آن در این کتاب گرد آمده است.

عزیزی با اشاره به اینکه در این اثر به سیر تاریخ زندگی و مبارزات این شهید بنا بر موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخته شده، گفت: «روش کار، پژوهش تاریخی بود، و رویداد‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی در زمان پهلوی اول و دوم و نقش و تاثیر آنها بر روی زندگی شهید عراقی و خانواده‌اش بررسی شده‌اند.» وی در پایان درباره منابع مستندی که در تدوین این اثر از آنها استفاده کرده، یادآور شد: «تعدادی از کتاب‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره رویداد‌های انقلاب و نقش احزاب در پیروزی انقلاب مورد استفاده بوده‌اند، هچنین از نظر شماری از جامعه‌شناسان درباره رویداد‌های سیاسی و اجتماعی دوران زندگی شهید عراقی و برخورد خانواده او با آنها مانند کشف حجاب در دوره پهلوی اول و افکار و فعالیت‌های جمعیت فداییان اسلام استفاده شده است البته بُن‌مایه اصلی این اثر، خاطرات شخصیت‌های انقلابی و سیاسی است. فعالیت‌های مبارزاتی و سیاسی شهید عراقی در گروه فدائیان اسلام، سازمان‌دهی تظاهرات عظیم مردمی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در سال 1342 و قیام 15 خرداد، تشکیل جمعیت مؤتلفه اسلامی، دوران اسارت در زندان‌های پهلوی و همراهی امام در نوفل لوشاتو از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید عراقی گرد آمده‌اند.

شهید مهدی عراقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 با حکم امام به ریاست زندان قصر منصوب شد و پس از آن ریاست شورای مرکزی بنیاد مستضعفان را برعهده گرفت و همزمان به عنوان سرپرست امور مالی روزنامه کیهان فعالیت نمود. او سرانجام در سحرگاه روز چهارم شهریور سال 1358 زمانی که به اتفاق فرزندش «حسام» قصد عزیمت به محل کار خود را داشت، توسط سه تن از اعضای گروه فرقان به همراه فرزندش به شهادت رسید.

به گزارش همشهری آنلاین  پیش از این کتاب خاطرات مرحوم شهید مهدی عراقی در سال 57 ابتدا در پاریس منتشر و سپس انتشارات رسا آن را در داخل کشور منتشر کرد. به زعم برخی از مورخان همانند محمد ترکمان خاطرات مرحوم عراقی که با عنوان ناگفته ها منتشر شد،حاوی نکاتی خواندنی و منحصر به فرد از فعالیت های فداییان اسلام و موتلفه اسلامی است  و عباس سلیمی نمین هم در نقدی که بر این کتاب نوشت ، آورد«موضوع دیگری که «ناگفته‌ها» را از آثار مشابه آن بسیار متمایز می‌سازد، انتقاد از خود و عملکردهای تشکیلاتی‌ای است که راوی در آن عضویت داشته است. مرحوم عراقی در این خاطرات بدون هیچ ملاحظه‌ای، با صداقتی کم‌‌نظیر واقعیتها را در معرض قضاوت خواننده قرار می‌دهد؛ از این رو می‌توان خاطرات راوی را در این اثر یکی از بهترین منابع برای شناخت ضعفها و قوتهای دو جریان «فداییان اسلام» و «جمعیتهای مؤتلفه اسلامی» به حساب آورد.

همچنین صاحب اثر هر چند از طرفداران سرسخت روحانیت اصیل است، اما هرگز ضعفهای روحانیت مطرح آن دوران را پنهان نمی‌کند و به زبانی بسیار ساده و به دور از لفافهای سیاسی به بیان آنها می‌پردازد. علاوه بر آن وی هرگز دچار جزمیّت حزبی نشده است، به همین دلیل در واگویی ضعفهای تشکیلاتی، نظری (تئوریک) و در نهایت شخصیتی و فردی اعضا تردیدی به خود راه نمی‌دهد. این ویژگی در شرایط کنونی که عمدتاً با دو رویکرد افراطی در تاریخ‌نگاری نهضت ملی شدن صنعت نفت مواجهیم، می‌تواند بسیار کارگشا باشد. گروهی در تحلیلشان نهضت فداییان اسلام را سراسر قوت و مورّخانی آنان را سراسر ضعف و سخت‌‌سر معرفی می‌کنند. ندیدن ضعفها از یک سو و نادیده گرفتن نقش تعیین‌کننده این جریان در نهضت ملی شدن صنعت نفت از دیگر سو مانع از بهره‌گیری از تجربیات تاریخی می‌شود. به نظر می‌رسد «ناگفته‌ها» در این وادی افراط و تفریط، بسیار راه‌گشا باشد.»

کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی در 378 صفحه و با قیمت 150.000 هزار ریال و شمارگان 2000 نسخه روانه بازار کتاب شد.

کد خبر 210114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز