شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاطرات فضل‌الله فرخ به کوشش حسین کاوشی و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار کتاب عرضه شد.

خاطرات فرخ

 به گزارش روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، خاطرات فضل‌الله فرّخ، اطلاعات سودمندی از وضعیت مشهد ازشروع نهضت اسلامی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

همچنین خاطرات ایشان باتوجه به مهاجرت به تهران، که هم‌ زمان با شروع نهضت اسلامی دردهه‌ی۱۳۴۰صورت گرفت، و فعالیت دربازار تهران که ازکانون‌‌های فعال انقلابیون بوده است، روایت مستندی از فعالیت‌های نیروهای مذهبی در تاریخ انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود. همچنین فعالیت در هیئت‌های مذهبی مانند: هیئت صادقیه که نیروهای مذهبی با ابتکاراتی تازه در آنجا به ترویج مفاهیم انقلاب همت می‌گماشتند، جنبه ‌ی دیگری ازویژگی‌‌های خاطرات راوی محترم می‌باشد.

راوی خاطرات از ذوق ادبی هم برخورداربوده و به مناسبت‌های مختلف سروده‌هایی از خود به یادگار گذاشته است که هریک از آنها می‌تواند بیانگر اندیشه‌‌ها، آرمان‌ها،احساسات و مفاهیم دوران ِمبارزه باشد.

فضل‌الله فرّخ پس ازپیروزی انقلاب اسلامی نیز ضمن فعالیت در حزب جمهوری اسلامی،حزب مؤتلفه‌ی اسلامی و ستاد اقامه‌ی نماز جمعه خاطرات بسیاری از این دوران دارد.

بر اساس این گزارش،یکی ازمنابع مورد استفاده درتدوین تاریخ،خاطرات اشخاص است. هرشخص دارای تجربه‌ی فردی است که می‌تواند آن را در قالب خاطره روایت و به نوشتار تبدیل کند.خاطره،وقایع گذشته است که شخص آنرا دیده یاشنیده و بخشی ازمحفوظات ذهن می‌باشد و چون ازبرجستگی و ویژگی خاصی برخوردار بوده،شایستگی ثبت وماندگاری درذهن را یافته است. خاطره،حوادث،رویدادها وحتی سیرعادی زندگی روزمره است که باگذشت زمان،در قسمتی ازذهن جای گرفته و ماندگار شده است وبنا به نیاز شخص قابل یادآوری است. باوجود گذشتِ زمانی طولانی ازتاریخ وقایع،بخشی ازوقایع که نقش مهمی درزندگی افراد داشته‌اند همواره درذهن زنده‌اند؛گرچه شرح دقیق وکامل آن و میزان یادآوری و ذکرجزئیات درافرادِ مختلف متفاوت است.

برخی خاطره ‌نویسی را درمعنای عام آن، نه تنها یادآوری ونگارش دیده‌ها،بلکه شنیده‌ها هم دانسته‌اندکه درآن،علاوه برزمان ومکان وقوع خاطره،به ارزیابی چگونگی وقوع آن نیز می‌پرداخته می‌شود. باید توجه داشت که به خاطرات باید به دیده‌ی احتیاط نگریست واصول ومعیارهای نقدتاریخی را به دقت دراستناد به آنها به کار بست و از قابل اعتماد بودن آنها مطمئن شد.

ازپایان قرن هفدهم میلادی،استفاده ازخاطرات شخصی گروه‌های متعدد اجتماعی به‌ عنوان ‌داده‌های تاریخی موردتوجه محققان قرارگرفت.درفرهنگ ایرانی اسلامی،ازقرون میانه،سفرنامه‌ نویسی مانند شکلی ازخاطره ‌نگاری مرسوم بوده ومی‌توان نمونه‌های بارزی از آنرا در ادوار گوناگون تاریخی برشمرد. درتاریخ معاصر ایران،باتوجه به تحولات مهم،نهضت‌هاوقیام‌های مردمی علیه استبدادِ داخلی واستعمارخارجی به ‌خصوص انقلاب اسلامی،که این تلاش‌ها رابه ثمررساند،ثبت وقایع از زبان شاهدانِ عینی رویدادها حایز اهمیت می‌باشد.

مرکزاسنادانقلاب اسلامی باتوجه به این ضرورت بخشی از فعالیت‌های خود را به ضبط،تدوین و انتشار خاطراتِ شخصیت‌های دخیل در وقایع انقلاب اسلامی اختصاص داده است تا منابع دستِ اول در اختیار پژوهشگران تاریخ معاصرایران و تاریخ انقلاب اسلامی قرار گیرد.

خاطرات فضل‌الله فرخ،در شمارگان1500 نسخه و 304 صفحه و به قیمت 95.000ریال روانه بازار نشر گردیده است.

کد خبر 245405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز