نه تنها یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فروش و عرضه کتاب است، بلکه یکی از معدود اماکنی است که در اینجا با هر سن و هر سلیقه‌ای می‌توانید در کنار سرگرمی‌های مختلف به دنیای علم سفر کنید و با مباحث مختلف علمی آشنا شوید.

باغ نوجوان

همشهری - سعیده مرادی: در باغ کتاب تهران بخش‌های مختلفی مانند، باغ علم کودک، باغ علم نوجوان، باشگاه روباتیک، جزیره دانش و پردیس مغز من وجود دارد که آموزش‌ها و امکانات متنوع آنها باعث شده تا حضور مخاطبان در باغ کتاب به سفری جذاب و هیجان‌انگیز در هزارتوی علم تبدیل شود و روزی پر از لذت یادگیری آموزه‌های علمی را برای خود رقم بزنید.

باغ علم کودک

پیش از شروع سفر در باغ علم کودک، انیمیشنی درباره گالیور در سرزمین آدم کوچولوها و غول‌ها به نمایش درمی‌آید. در این انیمیشن قهرمان داستان محتوای ارائه شده در باغ علم کودک را با روایتی کودکانه و به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهند. سپس قسمت اصلی برنامه شروع می‌شود.

۴روایت ۴بازی

در این مدت ۴داستان جذاب و شگفت‌انگیز در چهار موضوع داستان بدن، داستان خانه، داستان شهر و داستان زمین توضیح داده می‌شود. مخاطبان به کمک آنها با رمز و رازهای بدن انسان در قالب بازی و قصه، نقش علم و تأثیر دستاوردهای علمی در خانه، علم چه کارهایی می‌تواند برای بهتر شدن حال زمین انجام دهد؟ چگونگی برقراری ارتباطات مخابراتی و انتقال اطلاعات میان کشورهای مختلف و... آشنا می‌شوند. مراجعان پس از گشت‌وگذار در این ۴داستان در یک نمایش علمی شرکت‌ می‌کنند و در پایان با استفاده از عینک سه‌بُعدی عازم یک سفر هیجان‌انگیز علمی به کهکشان می‌شوند. اما جذابیت‌های باغ علم کودک تمام شدنی نیست؛ با پایان این سفر علمی جذاب، یک روبات نقاش چهره کودکان را نقاشی می‌کند. کافی است روبه‌روی آن بنشینند تا پرتره‌ای هنرمندانه از چهره شان روی کاغذ ترسیم کند. این نقاشی یک یادگاری خاطره‌انگیز از گشت‌وگذار در باغ علم کودک خواهد بود.

موقعیت: طبقه اول، بلوک C یا نگارستان باغ کتاب

مناسب گروه سنی: ۵تا ۱۳سال به همراه یکی از والدین

کشف، تجربه و یادگیری در باغ کتاب | در هزارتوی علم

باغ علم نوجوان

حدود ۴هزار متر مربع وسعت دارد و مراجعان، در سیاحت علمی سوار بر یک هواپیمای واقعی می‌شوند و آن را هدایت می‌کنند و از تماشای آسمان شب لذت می‌برند. پس از دیدن یک نمایش جذاب علمی، با تفنگ لیزری تیراندازی می‌کنند و با اسکلت نهنگ قاتل، عکس یادگاری می‌گیرند.

بازی با فیزیک

باغ علم نوجوان ۳ گالری اهرم، آینه‌ها و برق و خطای بینایی دارد که بیشتر دستگاه‌ها و بازی‌هایش با تمرکز بر آنها طراحی و ساخته شده‌اند. این مجموعه با ۲۰دستگاه شروع به‌کار کرده، اما حالا ۳۰دستگاه دارد که قوانین فیزیک را به ابزاری برای بازی تبدیل کرده‌اند. دستگاه‌هایی که تعاملی هستند، یعنی مخاطبان می‌توانند در کنار توضیحات کارشناسان، با لمس دستگاه و آزمایش درک بهتری از پدیده‌های علمی پیدا و خلاقیت خود را تقویت کنند. موج، مواد، مکانیزم، صوت، ریاضی، نور، حیات، پرواز، بینایی، برق، آینه‌ها و انرژی ازجمله مفاهیم علوم پایه هستند که نوجوانان در این بخش می‌توانند با جلوه‌های آن آشنا شوند. بازی‌های علمی و هیجان‌انگیز باغ علم نوجوان اینجا تمام نمی‌شود. بعد از تجربه و لمس تمام بازی‌ها و ابزارهای علمی از نزدیک، نوبت به یک نمایش علمی دیدنی می‌رسد که سالن در آخرین بخش آن قرار دارد. مراجعان اینجا فنون شعبده‌بازی‌های علمی را یاد می‌گیرند.

موقعیت: طبقه اول، بلوک D

مناسب گروه سنی: نوجوانان

کشف، تجربه و یادگیری در باغ کتاب | در هزارتوی علم

باشگاه روباتیک

جایی برای سرگرمی یا آموزش نیست و مخاطبان آن تنها دانش‌آموزان نیستند و تقریبا همه گروه‌های سنی و علاقه‌مندان به علم روباتیک می‌توانند به این باشگاه مراجعه کنند. البته برای استفاده از خدمات این بخش ضرورتی ندارد که حتما به‌دنبال یادگیری علم روباتیک باشید.

سرزمین ربودوستان

سرگرمی‌های روباتیکی این مجموعه شامل بخش‌های مختلف است و آموزش در این جا نقش پررنگی دارد. بخش آموزش باشگاه روباتیک بر آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای گروه سنی ۵تا ۱۹سال متمرکز شده است. در این بخش آموزش‌هایی مانند طراحی سه‌بعدی، مکانیک و الکترونیک و سایر آموزش‌ها در زمینه علم روباتیک به گروه‌های سنی مختلف ارائه می‌شود. بخش دیگر آکادمی مسابقات است که ربوآموزان در آن با استفاده از امکانات موجود می‌توانند برای مسابقات داخلی و خارجی آماده شوند. در بخش تم پارک روباتیکی یکی از بخش‌های مهم باشگاه روباتیک است که در آن مخاطبان می‌توانند در فرایند بازی و سرگرمی با جذابیت‌ها و کاربردهای علم روباتیک آشنا شوند. یک ارتباط ساده، بخش دیگری است که در آن مراجعان با انواع روبات‌های کوچک و بزرگ آشنا خواهند شد. در باشگاه روباتیک همچنین فروشگاهی برای علاقه‌مندان به روباتیک وجود دارد که در آن محصولات مختلف مرتبط با علم روباتیک و...عرضه شده است.

موقعیت: طبقه اول، بلوک A

مناسب گروه سنی: ۵سال به بالا

کشف، تجربه و یادگیری در باغ کتاب | در هزارتوی علم

جزیره دانش

درکنار مجسمه چوپان دروغگو قرار دارد و توسط باشگاه فن‌آموز راه‌اندازی شده است. در این جزیره ترکیب جذابیت‌های علم، آموزش و سرگرمی، فضای متفاوتی برای علاقه‌مندان به علم و قوانین ایجاد کرده است. در اینجا ابزارها و بسته‌هایی وجود دارد که کودکان و نوجوانان به کمک آن با جلوه‌های هیجان‌انگیز علم آشنا می شوند.

آزمایش کن و بساز

بسته‌های جزیره دانش شامل آزمایش‌هایی هستند که در برنامه تلویزیونی جزیره دانش، آزمایش شده‌اند. این بسته‌ها ۲ نوع هستند: آزمایشی و ساختنی. بسته‌های آزمایشی جزیره دانش مانند آینه‌ها و آهنربا، هرکدام وسایل مختلفی برای آزمایش یک پدیده علمی را ارائه می‌کنند و معمولا نتیجه مشخصی دارند؛ مثل انجام چند آزمایش با آهنربا. بسته‌های ساختنی جزیره دانش هم با هدف ساختن وسایل و ابزارهای کوچک طراحی شده‌اند تا بچه‌ها در کنار بازی و با ساختن وسیله‌های کوچک با قوانین و مفاهیم فیزیک بیشتر آشنا شوند. در حقیقت این بسته‌ها از مفاهیم فیزیک یک بازی ساخته‌اند. مثلاً بازی آدمک و سُرسُره تبدیلات انرژی‌های پتانسیل و جنبشی و بازی دهان اژدها سازوکار اهرم‌های موازی را به زبانی ساده و سرگرم‌کننده به کودکان آموزش می‌دهند. در نهایت کودکان و نوجوانان با هرکدام از بسته‌های جزیره دانش، یک اسباب‌بازی علمی خواهند داشت.

موقعیت: طبقه اول، بلوک C

مناسب گروه سنی: ۵تا ۱۵سال

کشف، تجربه و یادگیری در باغ کتاب | در هزارتوی علم

پردیس مغز من

درست در بخش انتهایی باغ علم نوجوان قرار دارد و این پردیس به‌عنوان نخستین موزه، مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی در کشور، به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های ‌شناختی در فضایی به وسعت۶۰۰ مترمربع ساخته شده است.

سفر ماجراجویانه به دنیای مغز

در این بخش می‌توانید سفر هیجان‌انگیزی به بخش‌های مختلف مغز داشته باشید و با دنیای پر رمز و راز آن از نزدیک آشنا شوید. علاقمندان در اینجا با دستگاه‌های تعاملی سرگرم شده و از این طریق می‌توانند درباره درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون را بیاموزند. پردیس مغز من ۵ بخش اصلی دارد. ساختار مغز بخش ابتدایی این پردیس است که در آن مخاطب با سفر ماجراجویانه خود به دنیای مغز، با ساختار و فیزیک مغز آشنا می‌شود. بخش دیگر سلول مغز است. در اینجا می‌توانید به کمک دستگاه‌های شبیه‌ساز، با ساختار مغز، مسیر حواس در بدن و اعصاب چشم آشنا شوید. شناخت و روش‌های شناختی اطلاعات قسمت دیگر پردیس مغز من است. در این قسمت، نه ‌تنها توسط بازی‌های مختلف مغز پیچیده به چالش کشیده می‌شود، بلکه مخاطب با خطاهای شناختی مغز آشنا خواهد شد. مغزهای آینده و مغزهای متفاوت از بخش‌های دیگر این پردیس هستند.

موقعیت: طبقه اول، بلوک D

مناسب گروه سنی: ۹سال به بالا

کشف، تجربه و یادگیری در باغ کتاب | در هزارتوی علم

کد خبر 821345
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha