مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر: برای بازدید به یک مرکز علمی رفته‌بودم. مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران؛

یک مرکز جمع‌و‌جور با امکانات عالی برای آموزش علوم‌پایه و نجوم آماتوری برای نوجوانان و جوانان است که در یک منطقه خوش‌آب‌وهوا فضای مناسبی را ایجاد کرده تا دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی و دبیرستان و حتی دانش‌جویان سال‌های اول که می‌خواهند چیزهایی را که در درس‌های فیزیک پایه خود می‌خوانند، حس کنند و  بتوانند در این محیط آرام کارهای علمی کوچکی بکنند و از این فضا نهایت استفاده را ببرند.

اما متأسفانه همچون خیلی برنامه‌های علمی کشور، این مرکز هم مهجور مانده و با وجود این که  کارکنان  این مرکز مشتاقانه پذیرای علاقه‌مندان نجوم و علوم پایه هستند، روزانه تنها 160 تا 200 نفر از این مرکز بازدید می‌کنند.

مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران وابسته به شهرداری منطقه یک است که سال 1379 با هدف ارتقا  ی سطح علمی جوانان، جذب نیروهای جوان در انتظار آموزش عملی علوم، ایجاد امکانات برای اوقات فراغت و آشنایی عموم مردم با علوم پایه، تاسیس شده‌است.

هدف این مرکز، ایجاد کانونی برای گردهمایی افراد علاقه‌مند به علم برای بالا‌بردن سطح علمی جامعه است و به‌عنوان نمونه‌ای تکامل‌یافته از مراکز علمی و فرهنگی شهر تهران محسوب می‌شود.

با توجه به امکانات این مرکز، بدون شک این مجموعه می‌تواند به بسیاری از علاقه‌مندان و جوانان طالب علم، نویدهایی را در راستای تعیین جریان تحصیلی و فکری آن‌ها برای دست‌یابی به آینده‌ای روشن  نمایان کند.

مرکز علوم و ستاره شناسی علاوه بر داشتن محیطی بسیار زیبا و سرسبز دارای بخش‌های مختلف علمی با بیش از 50 دستگاه علمی عمدتاً در رشته های نجوم و ستاره شناسی، فیزیک (اپتیک، مکانیک، موج)، شیمی، بیولوژی، زمین‌شناسی و هواشناسی است. این تجهیزات باعث‌شده علاقه‌مندان آنچه را در مدرسه یا دانشگاه به صورت نظری خوانده‌اند به صورت عملی نیز تجربه کنند.

بازدیدکنندگان می‌توانند شخصاً آزمایش‌های لازم را با کمک اطلاعات مکتوب مجاور هریک از دستگاه‌ها، انجام دهند و در عین حال، امکاناتی فراهم شده که در هر یک از طبقات مختلف با مفاهیم اصول علمی آشنا و از نزدیک ابزارهای موجود را لمس کنند.

رصدخانه مرکز، گنبدی مجهز به یک تلسکوپ 12 اینچ بازتابی مدل Meade LX200 EM به انضمام 3 دستگاه تلسکوپ بازتابی و یک دستگاه تلسکوپ شکستی سیار، 3 دستگاه دوربین دو چشمی با پایه جهت رویت هلال ماه و سایر اجرام سماوی است.

تالار کهکشان هم بخشی است که علاقه‌مندان با صور فلکی آسمان، سیارات، ستارگان و دیگر اجرام سماوی به صورت سمعی و بصری که بر روی سقف تالار نمایش داده می‌شود، آشنا می‌شوند.

تالار تفکر این مجموعه که شامل 15 نوع دستگاه معمای علمی است و بازدیدکنندگان در تمامی رده‌های سنی با حل معماها، خلاقیت ذهن خود را آزمایش و وادار به اندیشیدن می‌کنند.

این مجموعه پذیرای همه گروه‌های آموزشی، استادان، معلمین، دانش پژوهان، دانشجویان، دانش‌آموزان و علاقه‌مندانی است که مایلند علوم پایه را با شیوه‌های عملی فراگیرند.

به همه دوستداران علوم و نجوم پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به این مرکز بزنند. برای اطلاعات بیشتر هم هرروز می‌توانید با شماره تلفن‌های 22293280-22292246-22805006، تماس بگیرید.

کد خبر 35254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز