همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی برای بررسی افزایش 11 میلیون تومانی وام ساخت طرح مسکن مهر خبر داد

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، محمود بهمنی امروز در حاشیه نوزدهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و بانکی در جمع خبرنگاران گفت: وام ساخت مسکن مهر       می‌تواند از 14 میلیون تومان فعلی تا 25 میلیون تومان افزایش یابد.

وی گفت: اگر وزارت مسکن و بانک تخصصی بخش مسکن برای افزایش تسهیلات ساخت طرح مسکن مهر درخواست ارائه دهند، بانک مرکزی آمادگی دارد، بررسی و اعلام نظر کند.

بهمنی گفت: رقم 25 میلیون تومان فعلی برای ساخت هر واحد مسکونی مناسب است هرچند که هم اکنون به دلیل سیاست افزایش تولید مسکن در کشور، برنامه برای افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی و شبکه بانکی خبر داد و رقم بدهی دولت به سیستم بانکی در پایان سال 83 را 54 هزار میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: از سال 84 به بعد دولت رقم تسهیلات تکلیفی را سالیانه 20 درصد کاهش داده و قرار است تا پایان امسال این میزان به صفر برسد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه از سود 5 میلیارد دلاری ایران درقبال تغییر سبد ارزی کشور خبر داد و گفت: آسیب‌هایی که بانک‌های جهانی در بحران مالی دیدند، بانک‌های ایرانی ندیدند.

وی افزود: در این مقطع بحران آمریکا با تزریق پول به بانک‌ها آنها را دولتی سازی می‌کند و پس از رفع بحران بانک‌ها را به مردم واگذار خواهد کرد.

بهمنی تصریح کرد: این در حالی است که در ایران کمک به بانک‌ها از بانک مرکزی آغاز شد و همه نیز انتظار داشتند که فقط بانک مرکزی به بانک‌ها کمک کند.

وی درباره نرخ‌های جدید اوراق مشارکت گفت: نرخ سود اوراق مشارکت داخلی 16 درصد و روز شمار است و نرخ سود اوراق مشارکت خارجی 3 درصد بیشتر از نرخ‌های بین‌المللی است و یک بار نیز 30 دی ماه سال گذشته منتشر شده است.

بهمنی در خصوص طرح جداسازی فعالیت قرض الحسنه بانک‌ها از شعب گفت: ساماندهی سپرده‌های قرض الحسنه بانک‌ها در بسته سیاست نظارتی سال جاری بانک مرکزی مد نظر قرار گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قرار است بانک ها تنها یک یا دو بار در سال برای قرعه کشی فعالیت قرض الحسنه، آن هم در یک دوره زمانی خاص و همزمان اقدام کنند، افزود: جواب این حساب‌ها نیز متناسب با منافع آنها خواهد بود.

بهمنی اجرای این سیاست‌ها را به منظور جلوگیری از حرکت سپرده‌ها از بانکی به بانک دیگر برای شرکت در قرعه کشی مهم دانست و تصریح کرد: جوایز غیر نقدی بانکها حتما باید از تولیدات داخلی باشد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های خصوصی قرض الحسنه‌ای که تشکیل خواهد شد نیز تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود، گفت: نباید این گونه باشد که منافع قرض الحسنه بانک‌ها با اسم قرض الحسنه و ائمه، با نرخ بالای 30 درصد پرداخت شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانکی که مجوز قرض الحسنه می‌گیرد باید فقط قرض الحسنه جذب کندو تسهیلات آن نیز قرض الحسنه باشد.

وی کارمزد تسهیلات قرض الحسنه را 4 درصد اعلام کرد و گفت: اگر نرخ تورم تک رقمی شود نرخ سود هم تک رقمی خواهد بود.

کد خبر 81676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز