همشهری آنلاین: بانک مرکزی اعلام کرد جلسه شورای پول و اعتبار به دلیل تعطیلات هفته گذشته به سه‌شنبه 23 تیر هفته جاری موکول شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اهم موضوعات مطروحه در این جلسه مرور تحولات سیاست‌های پولی و اعتباری در سال 1387 خواهد بود.

پیش از این سید کاظم دلخوش عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در گفتگوی کوتاه با مهر گفته بود: براساس برنامه ریزی‌های قبلی، قرار بود جلسه شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی سه‌شنبه16تیر گذشته برگزار شود که به علت  گرد و غبار لغو شد.

شورا پول و اعتبار که بیش از 2 سال است در بانک مرکزی جلسه‌ای برگزار نکرده، قرار است با همان ترکیب دور جدید فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش مهر، شورای پول و اعتبار به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 تاسیس شده است.

این شورا وظایفی از قبیل مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره سیاست کلی بانک مرکزی و نظارت بر امور پولی و بانکی کشور، تصویب آئین نامه‌های مذکور در قانون پولی و بانکی، اظهارنظر در مسایل بانکی، پولی و اعتباری کشور و همچنین اظهار‌نظر نسبت به لوایح مربوط به وام یا تضمین اعتبار و هر موضوع دیگری که از طرف دولت به شورا ارجاع می‌شود، را بر عهده دارد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در تیرماه سال 86 به دلیل جلوگیری از موازی کاری و هم راستا بودن وظایف برخی از شورا های عالی، کارگروهی 6 نفره به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و 5 وزیر را برای بررسی تغییر در 38 شورای زیرمجموعه دولت تشکیل داد و در نهایت شورای عالی اداری با استناد به گزارش این کارگروه، رای به ادغام 28 شورا که شورای پول و اعتبار نیز جزو آنها بود در 4 شورا داد.

سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 8 مهر ماه گذشته با حضور اکثریت اعضا تشیکل جلسه داد و تصویب کرد که 18 شورای عالی حذف و یا ادغام شده از جمله شورای پول و اعتبار، با حفظ اختیارات، وظایف و اعضا آنها کما فی السابق براساس قوانین ذی ربط تشکیل و اداره شوند.

در ادامه اواخر سال 87 بود که دولت تصمیم گرفت که جلسات شورای پول و اعتبار به جای بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار شود که این موضوع با انتقاد برخی کارشناسان مسایل بانکی، نمایندگان مجلس و حتی دادستان کل کشور مواجه شد.

حال بانک مرکزی رسما از موافقت رئیس جمهور با برگزاری جلسات رسمی شورای پول و اعتبار در این بانک خبرداده است.

کد خبر 85276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز