شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی‌که برخی از مقام‌های دولتی و فعالان اقتصادی به میزان و کیفیت ارائه تسهیلات بانک‌ها انتقاد می‌کنند، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت:

شبکه بانکی کشور تقریبا به اندازه کل منابع خود، تسهیلات داده است.

محمود بهمنی که شایعه و تکذیب شایعه استعفایش همچنان خبر روز است، دیروز در همایش سراسری بنگاه‌های صنعتی و معدنی کشور حاضر شد و به دفاع از عملکرد بانک‌ها پرداخت.

وی افزود: در سال گذشته بانک‌ها تقریبا همه منابع دریافتی خود را وام پرداخت کردند و با هدف کمک به بخش تولید، حتی بخشی از ذخایر قانونی بانک‌ها نیز صرف اعطای وام به صنایع و تولیدکنندگان شد.

وی با استناد به همین واقعیت، نتیجه‌گیری کرد که شبکه بانکی حداکثر کاری که می‌توانست انجام دهد برای بخش‌های اقتصادی کشور انجام داده است.

وی منابع بانک‌ها برای تامین نیازهای بخش تولید و صنعت کشور را ناکافی خواند و استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و کمک گرفتن از بانک‌های دولتی را راه‌های رفع این کمبود خواند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد برنامه‌ شبکه بانکی کشور برای حمایت از تولید در سال‌جاری گفت: برای کمک به تولید حداقل 88‌درصد منابع بانک‌ها در سال‌جاری را به تولید اختصاص خواهیم داد که از این میزان حدود 25‌درصد به بخش کشاورزی، 35‌درصد به بخش صنعت، 20‌درصد احداث مسکن و 8‌درصد به بخش صادرات اختصاص می‌یابد و 12‌درصد نیز سهم خدمات بازرگانی است.

وی افزود: در نظر گرفته‌ایم که از 7500‌میلیارد تومان خط اعتباری مسکن، 2500میلیارد تومان آن فقط به مسکن مهر اختصاص یابد.

رئیس‌کل بانک مرکزی، با اشاره به کمبود منابع بانک‌ها برای بخش تولید، انحراف در مصرف وام‌ها در بخش‌های غیرتولید را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: نباید بگذاریم تخصیص منابع انحراف داشته باشد.

رشد اقتصادی بدون نفت

محمود بهمنی رشد اقتصادی کشور بدون نفت در سال گذشته را 8درصد اعلام کرد که نسبت به رشد 6/7درصدی سال86، افزایش پیدا کرده است.

تورم تک‌رقمی مشروط

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تورم گفت: اگر سایر عوامل اقتصادی تغییر نکند امیدواریم تا پایان شهریور نرخ تورم به زیر 15درصد برسد و تا پایان سال به سمت تک رقمی‌ کردن تورم حرکت کنیم.

بهمنی اعلام کرد: با کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها، 24هزار‌میلیارد تومان منابع بانک‌ها آزاد شد که تصمیم گرفته‌ایم آن را به صنعت تزریق کنیم که هفته گذشته 20هزار ‌میلیارد تومان به بانک‌ها تزریق شد که 15هزار‌میلیارد تومان به بخش مسکن و 5‌هزار‌میلیارد تومان به بخش صنعت تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی حدود 40هزار‌میلیارد تومان به صنعت تزریق خواهد شد تا بتوانیم اشتغال را حفظ کنیم، ضمنا تکمیل ظرفیت‌های خالی بهتر از ایجاد اشتغال است.
رئیس‌کل بانک مرکزی رقم دفتری مطالبات معوق بانک‌ها را 33هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مطالبات به‌علت مشکلات بخش تولید و ناتوانی تولیدکنندگان در بازپرداخت وام‌ها، افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به فکر آن است که آمار مطالبات معوق را طبقه بندی کند و برای دریافت آن با تمامی بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور به یک شیوه برخورد نکند و بخش تولید از بخش بازرگانی که کالای خود را فروخته و مطالبات را پرداخت نکرده است، جدا شود و برای بخش‌هایی که امکان بازپرداخت مطالبات را دارند یا ندارند به‌گونه دیگری برخورد شود.

به گزارش خبرنگار ما، همایش سراسری بنگاه‌های صنعتی و معدنی کشور از سوی وزارت صنایع و با هدف بررسی راهکارهای اجرایی شدن بسته حمایت از تولید و با حضور وزیر امور خارجه، وزیر صنایع و معادن، برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کارشناسان و صاحب‌نظران بخش‌های دولتی و خصوصی برگزار شد.

ادعای وزیر صنایع؛ صنعت در رونق است

در همایش بنگاه‌های صنعتی و معدنی که به‌منظور بررسی راهکارهای حمایت از بخش تولید برگزار شد، وزیر صنایع و معادن با ارائه آمار و ارقامی از رونق بخش صنعت کشور سخن گفت. علی اکبر محرابیان گفت: در سال 87 که 7ماه آن همزمان با بحران اقتصاد جهانی بود، سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور 90‌درصد رشد یافت که بی‌سابقه است.

وی یادآور شد: مجموع پروانه‌های صنعتی که به ثبت رسیده به 24 هزار‌میلیارد تومان بالغ شد که رشد 90‌درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن دارد.

محرابیان افزود: هم‌اکنون رشد سریع تقاضا برای ایجاد واحدهای جدید را نیز شاهد هستیم و در همه استان‌ها تقاضا هست. وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه در همه مناطق کشور با رونق بهره برداری واحدها مواجه هستیم تاکید کرد: این رونق، شرایط فعلی ماست.

کد خبر 81511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز