گروه سیاسی: آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری‌های روسی گزارش داد علی لاریجانی با ولادیمیر پوتین روز گذشته دیدار کرد.

مذاکرات فشرده علی لاریجانی که از جمعه گذشته آغاز شده دیروز نیز ادامه یافت و دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای روسی خود دو دیدار سه‌ساعته را پشت درهای بسته برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، جزئیات دیدار لاریجانی و ایوانف منتشر نشده اما دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از انجام گفت‌وگوها بر حق ایران تأکید کرد و گفت: ایران به دنبال احقاق حقوق خود براساس ان‌پی‌تی است و در این زمینه از حق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

علی لاریجانی پس از دیدار با ایگور ایوانف گفت: با این وجود ما برای حل مسائل موجود و اختلافات، آماده مذاکره هستیم. کسانی که در این مسیر به‌دنبال تصویب قطعنامه شورای امنیت هستند، درواقع راه افراطی و بدون نتیجه را دنبال می‌کنند.

گفته‌های علی لاریجانی را خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز از مسکو گزارش کرده است.

مسئول پرونده هسته‌ای تصریح کرد: ایران و روسیه بر این عقیده هستند که مسئله هسته‌ای ایران صرفاً باید از راه مذاکره حل و فصل شود و صدور قطعنامه را مانعی برای راه‌حل سیاسی می‌دانند.

علی لاریجانی از گفت‌وگوهای خود با ایگور ایوانف و همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ابراز رضایت کرد. پس از این دیدارها، لاوروف با رئیس نمایندگی کمیسیون اتحادیه اروپا در مسکو دیدار کرد که از نتایج آن نیز خبری منتشر نشده است.

آمریکا از دیگر سو تغییر و تحول‌های سیاسی کنگره را هنوز به هیأت نمایندگی خود در سازمان ملل منتقل نکرده و جان بولتون در گفت‌وگو با فرانس‌پرس خبر داد که نسخه پیشنهادی قطعنامه آمریکا برای تحریم ایران آماده شده است. در نسخه آمریکا پنج کارشناس از پنج کشور عضو دائم برای نظارت بر روند اجرای تحریم‌ها درخواست شده است.

مذاکرات ایران در روسیه درحالی دنبال شد که روزنامه دولتی مسکو خبر داد روسیه دیر یا زود تحت فشار غرب عقب‌نشینی خواهد کرد. کامرسانت در گزارشی که ایرنا نیز آن‌ را منتشر کرده، نوشت: روسیه ایران را وجه‌المصالحه ورود خود به سازمان تجارت جهانی قرار داده و از این‌رو حمایت روسیه از ایران نامحدود نیست.

منوچهر متکی، وزیر خارجه روز گذشته پس از دیدار با فاروق قدومی، رئیس کمیته روابط خارجی سازمان آزادیبخش فلسطین، گفت: ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را به آژانس اطلاع می‌دهد، البته اقدامات جمهوری اسلامی منوط به کسب اجازه نیست. متکی تصریح کرد ایران به تحریم‌های آمریکا اعتنایی ندارد.

کد خبر 8072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز