اولین مرحله از پویش ملی سلامت با هدف غربالگری بیماری‌های غیرواگیر (دیابت و فشار خون) در سراسر کشور آغاز شد.

پویش ملی سلامت

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: طرح «پویش ملی سلامت» با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» روز گذشته از سوی بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت رونمایی شد و تا ۱۵دی ادامه دارد. طرحی که قرار است طی آن فشار خون و دیابت تقریبا ۵۴ میلیون ایرانی پایش شود.

فشارخون یا پرفشاری خون و دیابت نه‌تنها منجر به آسیب سلامت می‌شود بلکه در برخی افراد باعث از دست رفتن جان‌شان هم می‌شود. بیش از ۲۲۰ هزار مرگ، یعنی حدود ۸۹ درصد مرگ‌ها در سال ناشی از عوامل فشارخون، قندخون، چاقی، اضافه وزن و... است و ۳۰ هزار مرگ هم به‌دلیل ابتلا به دیابت رخ می‌دهد.

با اجرای این پویش، جمعیت بالای ۴۰ سال آزمایش فشارخون و جمعیت بالای ۱۸ تا ۴۰ سال براساس پرسشنامه ارزیابی می‌شوند و درصورت نیاز آزمایش قندخون خواهند داد.

شرکت در این پویش از این منظر اهمیت دارد و توصیه می‌شود که به‌گفته وزیر بهداشت «بیش از ۶۰ درصد افراد کشور از مبتلا بودن به پرفشاری خون و ۳۰ درصد از مردم هم از مبتلا بودن به دیابت اطلاعی ندارند و این امیدواری وجود دارد که با آگاهی به‌موقع از امسال تا ۱۴۰۹ از ۶۱۰ هزار مرگ در حوزه بیماری‌های قلبی و ۳۰ هزار مرگ بر اثر دیابت پیشگیری شود.»

پویش ملی سلامت چیست؟

هدف پویش ملی سلامت در گام اول، کنترل فشارخون و دیابت در جامعه است. با پیوستن مردم به این پویش و همکاری خانه‌های بهداشت شهری و روستایی در سطح کشور، بیماری‌های غیرواگیر غربالگری خواهند شد. این بیماریابی در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزارنفر و ۹۳ شهر تحت پوشش برنامه سلامت خانواده برای ۱۰۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال انجام می‌شود که جمعیتی حدود ۵۴ میلیون نفر خواهد بود. در موازات این برنامه پوشش خدمات دارویی هم انجام خواهد شد که در این‌باره وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

بر این اساس افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی سراسر کشور در این پویش شرکت کنند. همچنین افراد بالای ۱۸سال با مراجعه به لینکی که با پیامک برای آنها ارسال خواهد شد، می‌توانند به‌صورت خوداظهاری بیماری پرفشاری خون یا دیابت خود را ثبت کنند.

بیشتر بخوانید:

نگاه اقتصادی و سلامت‌محور پویش

«این مرحله اول پویش ملی سلامت است اما قرار نیست تمام شود بلکه در مراحل مختلف دنبال می‌شود چون هدف ارتقای سلامت است.»

این نکته را وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این طرح اعلام کرده: «این پویش باید تا ۷۰ درصد جمعیت کشور را دربرگیرد و آمادگی کامل برای اجرای آن در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد و همه برای اجرای طرح بسیج شدند. با این پویش برنامه داریم تا از ۲۰۰ هزارمرگ بر اثر فشارخون جلوگیری کنیم. همچنین با اصلاح سبک زندگی تا ۷۰درصد می‌توان از ظهور دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد. سود اقتصادی این اقدام پیشگیرانه هم در یک دوره ۱۵ ساله حدود ۵۴ تریلیون تومان است.»‌

او با تأکید بر اینکه سلامت تنها در حیطه وزارت بهداشت نیست، عنوان کرده:‌ «فرد با آموزش دیدن می‌تواند فشارخون خودش را اندازه‌گیری کند. افراد باید برای سلامت خود برنامه‌ریزی کنند و خودمراقبتی را یاد بگیرند. این در حالی است که در سبک زندگی هم مشکلاتی داریم که باید اصلاح شود و افراد از غذاهای سالم استفاده کنند.»

پایش ۲ بیماری مرگبار برای ۵۴ میلیون ایرانی | چرا باید از پویش ملی سلامت استقبال کرد؟ + اینفوگرافیک

برای بزرگنمایی بیشتر روی تصویر کلیک کنید

کد خبر 806431
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha